Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera till El Capitan


Arvek

Rekommendera Poster

Jag har en macbook pro late 2011. 2.4ghz i5, 8 gb ram, Intel HD Graphics 3000 512 MB.

Datorn levererades med Lion 10.7 och jag har funderat ett par ggr att uppgradera det men aldrig gjort det.

 

Har läst om folk som upplever datorn långsammare efter uppgradering, men även dem som upplever den snabbare..

 

Så vad tror experterna om det? Är det värt att prova på en uppgradering?

 

Mvh Arvid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först vilka program du har som kanske slutar fungera.

 

Datorn i sig klarar El Capitan bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Tar du Back-Up innan så är det ju bara att ångra sig, och gå tillbaka om man inte blir nöjd med resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon direkt fördel med att uppgradera? Inget program jag använder har ju yttrat sig om att jag borde göra något.

 

Är det troligt att den blir snabbare av att uppgradera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Är det någon direkt fördel med att uppgradera? Inget program jag använder har ju yttrat sig om att jag borde göra något.

 

Är det troligt att den blir snabbare av att uppgradera?

Finns inget att vinna på att uppgradera.

Jag ligger kvar på Mavericks.

 

Du kunde möjligen uppdatera till Mountain Lion som var en förbättring av Lion.

Frågan är bara om du kan få tag i den versionen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Man är väl mer eller mindre tvungen att uppgradera pga säkerhetsbrister som förhindrar en att använda sig av diverse banktjänster och dylikt.

Det troliga är att den varken blir snabbare eller långsammare av att uppgradera till El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget att vinna på att uppgradera.

Jag ligger kvar på Mavericks.

 

Du kunde möjligen uppdatera till Mountain Lion som var en förbättring av Lion.

Frågan är bara om du kan få tag i den versionen

Du vinner mycket på att uppdatera från Lion i min mening.

 

Säkerhetsuppdateringar.

Apple lämnar i regel bara säkerhetsuppdateringar till de 3 senaste versionerna av OSX. Med ouppdaterad mjukvara tar man en mycket högre risk, speciellt på nätet. Safari uppdateras med operativsystemet och det har upptäckts många säkerhetsbrister sedan versionen som kom med Lion.

http://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-49/product_id-2935/Apple-Safari.html

 

Inom företagsvärlden kan man av den anledningen få höga böter om man kör osupportad eller ouppdaterad mjukvara i system som kommer i kontakt med kreditkortsinformation. (PCI compliance)

 

Programstöd.

Många nya program t.ex. Microsoft Office 2016 kan inte installeras på äldre versioner av OSX.

 

Nya inbyggda funktioner/program.

Om du använder de inbyggda programmen för t.ex Epost och anteckningar så har det tillkommit nya funktioner. Även program för kartor och bilder har tillkommit.

 

Datorn kan upplevas lite långsam precis i början efter installationen, eftersom den då indexerar dina filer. Efter det borde det inte vara någon större skillnad.

 

Som nämnts tidigare, glöm inte att ta en backup innan :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En MBP 2011 är en ganska bra burk. Det skedde ett stort teknikskifte från 2010 till 2011 så skillnaden till 2016 är mindre än man tror. Så rent prestandamässigt är det inga problem. Men El Cap är rejält omarbetad både grafiskt och under huven. Vilket kan resultera i att äldre skrivare, scanner mm inte fungerar och kanske inte får nya drivrutiner heller. Allt sådant måste kollas upp. Även de programvaror du har att de kommer att fungera. Allt sådant måste kollas innan. Det duger inte att komma sen och säga att man inte hade koll.

...

El Cap har effektivare kod och bättre minneshantering men drar samtidigt mer kraft pga fler funktioner så det tar ut varandra i stort sett. Att vissa upplever datorn som snabbare KAN bero på att det äldre OS X behövde lite skötsel och inte gick som det skulle. Går det långsammare på din burk är något inte som det ska.

...

Som alltid se till att ha en backup eftersom man inte har en aning om hur det kommer att fungera efter en uppgradering. Och helst en som är bootbar så du kan köra datorn omedelbart om det krachar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...