Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac, SSD och HDD. Går det att lösa det här?


iMaclover

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en iMac 27" late 09 där det är installerat en SSD istället för cd/dvd-läsaren. Jag har haft problem med den de senaste gångerna den väl fungerade genom att den var segare än den brukade vara.

 

Problemet som jag har nu att den inte verkar vilja installera om OSX EL Cap ifrån ett USB-minne som jag har fixat.

 

Har hittat information som tror kan vara ledtrådar till problemet ifall någon av er kan hjälpa mig att förstå.

 

Det skulle vara hjärtligt tacksam ifall någon skulle kunna hjälpa mig.

 

Tack på förhand

post-52110-0-26188900-1461949226_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du formaterat SSD-disken för Mac OS X samt i GUID partitionstabell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du formaterat SSD-disken för Mac OS X samt i GUID partitionstabell?

Ja, det ska jag ha gjort. När man startade upp och bootar ifrån USB-Stickan så valde jag skivverktyg och formaterade både SSD:n och den vanliga disken innan jag valde att installera OSX på SSD.

 

Fick upp för en stund sedan installationen där de stod att det skulle ta drygt 12-30 minuter och sedan när jag kollade så var hade de försvunnit och man såg bara grå/mörka bakgrunden.

 

Man ska väl inte behöva byta till en ny SSD och en ny hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för SSD?

När köpte du den?

Kör du TRIM på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för SSD?

När köpte du den?

Kör du TRIM på den?

OCZ Vertex 2 120GB. Om jag inte är helt fel ute så var det runt hösten 2010. Vet att en svensk vid namn, Cindori har fixat så man kunde få TRIM till sin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är nog slut efter 6 år.

Kolla denna tråden:

https://forum.macworld.se/topic/177174-trimmad-mini-har-blivit-troett/

Åh, fan! Fick uppfattningen att SSD skulle hålla längre i än en vanlig hårddisk. Grejen är att det känns sådär roligt att lägga pengar på en rätt så gammal dator fast samtidigt har man inte råd med en ny. För mig att försökte boota och installera på hårddisken istället så man har en tillfällig lösning.

 

 

Vilken SSD skulle du rekommendera idag? Håller de längre idag? Kanske finns vissa som har inbyggt trim isig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac 27 från mid 2010 (förmodligen med samma cpu arkitektur som din m.m.) och det blev en helt ny dator med SSD.

 

Så att din är från 2009 är inte lika med att den är utdömd, tvärtom.

 

Den är väl värd att stoppa i en ny SSD i ur min synvinkel, andra kanske har en annan åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med Hedenhös - att den är värd att satsa på.

Jag har en iMac 27" late 09 där det är installerat en SSD istället för cd/dvd-läsaren.


Det finns 4st 27" som är “Late-2009”. Du skrev inte vilken så jag tog/kollade på en random modell. http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-2.66-27-inch-aluminum-late-2009-specs.html

Vad som är bra att tänka på, om du nu ändå skall in i den och byta... Sätt SSD'n där hårddisken skall sitta och flytta den mekaniska till där DVD'n satt. Ofta skiljer sig SATA-protokollet mellan DVD-spelaren och hårddisken. DVD'n brukar oftast bara vara SATA1 (1,5G), medans SATA-kontakten för hårddisken är snabbare - i ditt fall SATA2 (3G) (samma jag har på min Mac Pro).

post-64246-0-43185000-1461972420_thumb.png

Så att sätta SSD'n på DVD-platsen gör att det inte blir speciellt mkt snabbare om det bara är SATA1. Du får ut mer fart om du byter s a s. Om det inte är samma SATA på båda - då spelar det ingen roll, såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte layouten på logikkortet på 2009, men mid 2010 hade en outnyttjad sata utgång som jag kopplade in min SSD på. Därav så har jag både DVD drive och 1 Tb disken kvar och tillgängliga i min iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat lite hos iFixit på october 21 2009 och kan tyvärr inte se någon ledig sata på det logikbordet.

 

https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/ktLKDUFPyGmyPPQJ.huge

 

Det strul du kan stöta på är väl att om du skiftar hårdisken mot SSD så förlorar man tempövervakningen på nya hårddisken (SSD) och hdd fläkten gasar på fullt för kylning, men det finns tempövervakningsprogram att hämta för att styra upp fläkten och hejda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns workarounds för HDD temp via kablage, men har inte fördjupat mig i det ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat lite hos iFixit på october 21 2009 och kan tyvärr inte se någon ledig sata på det logikbordet.

 

https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/ktLKDUFPyGmyPPQJ.huge

 

Det strul du kan stöta på är väl att om du skiftar hårdisken mot SSD så förlorar man tempövervakningen på nya hårddisken (SSD) och hdd fläkten gasar på fullt för kylning, men det finns tempövervakningsprogram att hämta för att styra upp fläkten och hejda den.

 

Inser att om du har kvar gamla HD i din dator men byter sata ingång på den och låter nya SSD:n ta den snabbare sataingången och tempsensor sitter kvar i gamla HD:n så borde det inte vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac 27 från mid 2010 (förmodligen med samma cpu arkitektur som din m.m.) och det blev en helt ny dator med SSD.

 

Så att din är från 2009 är inte lika med att den är utdömd, tvärtom.

 

Den är väl värd att stoppa i en ny SSD i ur min synvinkel, andra kanske har en annan åsikt.

Det blir väl billigare att göra detta än att köpa en helt ny dator. Jag har en quad i5. Problemet är att jag har även försökt att installera operativsystemet på den vanliga hårddisken för dels se om det skulle funka och då kunna ha den tills jag skaffar en ny ssd. Men det verkar inte heller funka. Vet inte exakt men tror det var runt 2011-2013 så gick Apple ut med att det var något fel på hårddiskarna för iMac-modellerna. De gick ut med det och erbjöd att man bara kunde lämna in datorn på ett auktoriserat ställe och de fixade de åt en. Jag lämnade in den på samma ställe som hjälpte mig med SSDn och tycker att hårddisken borde hålla sig lite till. Vet inte vad det kan kosta att köpa en hårddisk till en 27" iMac 09 för de behöver man be en service-reperatör att göra. Det är ju en gammal model så risken finns att den inte ens kan beställas.

 

Kommer den här att hålla längre?

 

Ja, jag håller med Hedenhös - att den är värd att satsa på.

 

 

Det finns 4st 27" som är Late-2009. Du skrev inte vilken så jag tog/kollade på en random modell. http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-2.66-27-inch-aluminum-late-2009-specs.html

 

Vad som är bra att tänka på, om du nu ändå skall in i den och byta... Sätt SSD'n där hårddisken skall sitta och flytta den mekaniska till där DVD'n satt. Ofta skiljer sig SATA-protokollet mellan DVD-spelaren och hårddisken. DVD'n brukar oftast bara vara SATA1 (1,5G), medans SATA-kontakten för hårddisken är snabbare - i ditt fall SATA2 (3G) (samma jag har på min Mac Pro).

 

attachicon.gifiMac_sata2.png

 

Så att sätta SSD'n på DVD-platsen gör att det inte blir speciellt mkt snabbare om det bara är SATA1. Du får ut mer fart om du byter s a s. Om det inte är samma SATA på båda - då spelar det ingen roll, såklart.

 

Jag har den med i5 quad.

 

 

Kollat lite hos iFixit på october 21 2009 och kan tyvärr inte se någon ledig sata på det logikbordet.

 

https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/ktLKDUFPyGmyPPQJ.huge

 

Det strul du kan stöta på är väl att om du skiftar hårdisken mot SSD så förlorar man tempövervakningen på nya hårddisken (SSD) och hdd fläkten gasar på fullt för kylning, men det finns tempövervakningsprogram att hämta för att styra upp fläkten och hejda den.

Jag är medveten om det där och det var därför jag lämnade in den hos ett service-ställe som är auktoriserade av Apple. Det har ju fungerat bra..det är ju först nu på senare tid som datorn har blivit segare, hänger sig och kraschar ofta. Telly82s länk bekräftar att det är fler som har haft problem med den SSDn för den är kass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

OCZ Vertex 2 120GB. Om jag inte är helt fel ute så var det runt hösten 2010. Vet att en svensk vid namn, Cindori har fixat så man kunde få TRIM till sin.

Jag köpte också en sån våren 2011. Första exet höll i 2 månader, andra rullar fortfarande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte också en sån våren 2011. Första exet höll i 2 månader, andra rullar fortfarande. :)

Har/haft du trim till dessa?

 

Problemet är ju det är ju att det går inte att ha använda en vanlig hårddisk som systemdisk längre efter SSD. Nu har väl ändå samtliga SSDs som säljs blivit bättre och fått längre hållbarhet än innan?

 

Funderar på Samsung 850 EVO eller Samsung 850 Pro. Vilken skulle du eller ni andra rekommendera? Det viktigaste är att den har lång hållbarhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hållbarheten har säkert blivit bättre under de sex år som gått sedan du köpte din disk.

 

I USA så har 850 EVO fem års garanti, medan Pro har 10 år. Hur det är i Sverige vet jag inte.

 

Frågan är om Pro är värt priset. Har datorerna om tio år ens SATA-anslutning?

Mitt svar är, nej, Pro är inte värt priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju det är ju att det går inte att ha använda en vanlig hårddisk som systemdisk längre efter SSD.

Eftersom du har både en SSD och en mekansik - se till att använda den mekaniska för lagring och låt SSD'n vara en systemdisk. Allra bästa är väl att flytta hela hemfolderna till denmekaniska, men jag har nörjt mig med attlägga Dokument, Bilder, Video, Nerladdningar på den och sen symlänkat dem till hemfoldern på SSD'n. Sen i iTunes kan du välja en folder på den mekaniska som ditt bibliotek, så hamnar allt sånt där med.

 

Det är skrivningen av data som sliter på disken (forkortar livslängden) och att man inte har för mycket på SSD'n. Redan vid 50% blir den slöare (läs ngt långsammare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hållbarheten har säkert blivit bättre under de sex år som gått sedan du köpte din disk.

 

I USA så har 850 EVO fem års garanti, medan Pro har 10 år. Hur det är i Sverige vet jag inte.

 

Frågan är om Pro är värt priset. Har datorerna om tio år ens SATA-anslutning?

Mitt svar är, nej, Pro är inte värt priset.

Då vet man att man har garanti på den även om man har hunnit skaffat sig en ny dator. PRO har väl också mer read and write än EVO och det är väl en viktig faktor för att en SSD ska kunna hålla längre?

 

Du menar om du var i min sits så hade du kört på EVO framför PRO?

 

Eftersom du har både en SSD och en mekansik - se till att använda den mekaniska för lagring och låt SSD'n vara en systemdisk. Allra bästa är väl att flytta hela hemfolderna till denmekaniska, men jag har nörjt mig med attlägga Dokument, Bilder, Video, Nerladdningar på den och sen symlänkat dem till hemfoldern på SSD'n. Sen i iTunes kan du välja en folder på den mekaniska som ditt bibliotek, så hamnar allt sånt där med.

 

Det är skrivningen av data som sliter på disken (forkortar livslängden) och att man inte har för mycket på SSD'n. Redan vid 50% blir den slöare (läs ngt långsammare).

Det är så som jag har gjort när datorn väl fungerade. Hade systemet på SSDn för det är,då man kan drar nytta av den och den vanliga hårddisken hade jag ställt in så att jag hade hemmapparna i den.

 

Kom inte ihåg hur mycket jag hade på på min OCZ men det var väl så att man hade 70-80 GB kvar.

 

Skrivningar är ju när man sparar/skapar data på den som tex installerar ett nytt program och även när man öppnar något program om jag har förstått det här rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivningar är ju när man sparar/skapar data på den som tex installerar ett nytt program och även när man öppnar något program om jag har förstått det här rätt.

Den folder som eg är mest utsatt är /var (/private/var). Den skrivs det konstant i. Cache-/tmp-filer, VM (Virtual Memory), logfiler osv. Sen finns det såklart både i /Library & ~/Library ställen där det sparas lite med, bl a Application State Saved osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KOllade i SSD User Benchmark på OCZ Vertex2 120 GB vs Samsung 850 Evo 512 GB. Även om OCZ skulle rulla felfritt är den väldigt lååångsam jämförsvis. Det har skett en våldsam förbättring av SSD på sex år och Samsung leder utvecklingen. Hållbarheten på en Samsung Evo är många många års daglig användning.

 

 

post-363-0-23759100-1462035841_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar om du var i min sits så hade du kört på EVO framför PRO?

 

Japp.

 

Har själv investerat i två stycken 1 TB 850 EVO tidigare i år, en till min MBP och en till 27-tums iMacen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hållbarheten på en Samsung Evo är många många års daglig användning.

Min OWC SSD Electra 6G har tuffat på i 4år nu. Ungf 8-14h/dag. Peppar-peppar. :crossfingers: Så nog har diskarna blivit bättre med åren, än i början. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...