Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro 2010 - Problem vid M.2-uppgradering


Daniel_88

Rekommendera Poster

Hej!

 

Backstory:

Jag stoppade precis in ett PCI-kort i min mac pro. På pci-kortet hade jag mountat en M2-disk.

 

Pci-kort:

https://www.proshop.se/Controller/kontrollerkort-PCI-E-30-x4-1xM2NGFFi/2458494

 

M.2-disk mountad i pci-kortet ovan:

https://www.proshop.se/Haarddisk-SSD/SM951-MZ-VPV128-halvledarenhet-128-G/2519346

 

Mac Pro 2010:

CPU: 2 x 2,4 Quad core

Minne: 32gb

GPU: Ati Radeon 5870HD 1gb

Monitorer: 3 x 23" Eizo

OS-disk: Samsung 850 Pro 128gb

Lagringsdiskar: 2 x 2TB WD.

 

Problem:

Så jag har alltså stoppat in detta pci-kort med M2-disken mountad på. Jag stoppade pci-kortet i den understa pci-16X-slotten. Datorn startar som vanligt på min samsung 850 pro-disk där jag har mitt operativsystem. Men den nya M2-disken dyker inte upp i operativsystemet. Varken i disk utility eller i "System Report".

 

Vad kan problemet vara? Ska jag skicka tillbaka disken för att den inte fungerar med min dator eller har jag gjort något fel?

 

All hjälp uppskattas!

 

Med Vänliga Hälsningar

 

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så PCI-kortet är kompatibelt med Mac Pron? Börja med att kontakta Proshop. Jag gjorde en snabb-Googling och hittade inget om kortet och Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare Axelman!

 

Jag har haft en ganska lång mail-kontakt med tillverkarna av kortet; DeLock. Vad jag förstod av deras knackliga tyska är att kortet är kompatibelt med mac pro 2010 men att man inte kan använda det till en boot disk.

 

Citat från mail från delock:

 

thanks for your interest on our products.
The mostly motherboard (older < 1 year) provide no boot support about a PCIe > PCIe bridge.
This support is only on some current mainboards available.
The same is valid also for the operating systems.
On ours Apple system became not supported the booting from a Samsung SM951 M.2.
The data transfer rate was 1600 MB/s.
Please note, that the data transfer rate is depends from the compatibility of all devices.
For this reasons cannot judged the compatibility of our card with your hardware.
Med tanke på att pci-kortet var ganska billigt gjorde jag också en chansning av att köpa det. Funkar inte konstellationen av det här m2-kortet och pci-kortet med min mac pro så säljer jag pci-kortet och m2-kortet till en kollega eller något, eller använder i min pc. Men helst av allt hade jag velat få det att fungera.
Jag tänkte att jag tar och testar m2-disken och pci-kortet i en kollegas pc och ser att allt funkar där iaf...
Några andra tankar...? Du tänker att om kortet inte dyker upp i datorn så är det inte kompatibelt helt enkelt? Inga tweaks eller något man kan göra för att det ska funka?
Tack,
Med Vänliga Hälsningar
Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga tips däröver. Hoppas det går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst på lite på nätet har jag förstått det som att Samsung SM951 finns i två varianter; AHCI och NVMe.

 

Hjälper det dig/er något? Kan min Mac Pro 2010 inte kan använda sig utav en NVMe-disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo den finns i två varianter. Men jag fattat det som att den avgörande skillnaden är rent mekanisk, dvs olika indelning på stiften. Så passar den i ett PCIE-kort som passar i datorn skulle det ju kunna gå. Men saker och ting är inte som man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte på mac pro 2010 nvme disk och fick upp massor av intressant läsning. Men orkade inte plöja den efter svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...