Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Val av router plus installation?


Pretorian

Rekommendera Poster

Jag är i desperat behov av ny router. Har en många år gammal sak från Comhem men nu när vi har fyra iphones, fyra ipads, flera macbooks plus imac chromecasts x3 smart tv xbox one o 360 mm så verkar den inte hänga med längre.

Tappar nätverket var femte minut och viaplay på tvn går segt etc.

 

Vilken router ska jag välja?

 

Hur installerar jag en ny? Det är största anledningen till att jag skjutit på det här. Ip-adresser och dos-prompter är det jag ser framför mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är i desperat behov av ny router. Har en många år gammal sak från Comhem men nu när vi har fyra iphones, fyra ipads, flera macbooks plus imac chromecasts x3 smart tv xbox one o 360 mm så verkar den inte hänga med längre.

Tappar nätverket var femte minut och viaplay på tvn går segt etc.

 

Vilken router ska jag välja?

 

Hur installerar jag en ny? Det är största anledningen till att jag skjutit på det här. Ip-adresser och dos-prompter är det jag ser framför mig.

Kör allt vad du kan på trådat nätverk, så frigör du bandbredd till de enheter som inte har den möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mac mini är trådad. Allt annat är på andra ställen och våningsplan. Vill helst inte dra slad överallt.

Går det inte att skaffa ny router som klarar av fler enheter bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mac mini är trådad. Allt annat är på andra ställen och våningsplan. Vill helst inte dra slad överallt.

Går det inte att skaffa ny router som klarar av fler enheter bättre?

Man kan köra trådat via elnätet i huset. Det kallas "Home plug".

Exempelvis några sådana här skulle göra susen:

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/homeplug/plexgear-homeplug-200-mb-s-2-pack-p94055

 

Sedan kan du ju så klart köpa en ny router OM det behövs. Men home plug är billigare. Och dessutom kan den nya routern också dra nytta av det trådade nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken router ska jag välja?

 

Hur installerar jag en ny? Det är största anledningen till att jag skjutit på det här. Ip-adresser och dos-prompter är det jag ser framför mig.

Det är jättesvårt att säga vilken router som passar dig bäst. Det finns många bra just nu. Asus som nämdes tidigare, även D-Link har en bra. TP-Link har en bra modell med och sen Linksys, såklart. Linksys WRT-modeller har även stöd för HFS+ (OS X) i USB-porten. Finns en storebror och en lillebror. De kanske är lite väl avancerade, men det finns nog som i övriga modeller olika lägen (basic/advance) att jobba i. En fördel med Linksys är att de har en switch som är integrerbar, om man vill bygga ut lite.

 

Som Telly skrev - kör med kabel så mycket det går. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey.

 

Jag har varit helt inne på att skaffa ny router eftersom jag gissar att min gamla (6-8 år) router från Comhem inte klarar av så många devices som jag har idag.

 

Men ni verkar vara helt övertygade om att köra med kabel? Det enda som kan ha det är Mac Mini (den har det redan) Imac, xbox och SmartTVn.

 

Allt annat, iphones, ipads, chromecasts och Macbooks kommer ändå behöva trådlöst.

 

Nu är inte det största problemet att internet går långsamt utan att den tappar wifin totalt var femte minut.

 

Tror ni inte en ny router kommer hjälpa mig med just det problemet?

 

 

Denna finns inne på Webhallen så jag kan skaffa direkt:

ASUS RT-AC66U Nordic - 802.11ac / 1750Mbps / 1Gbits / Dualband

 

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202953-asus_rt-ac66u_nordic-80211ac-1750mbps-1gbits-dualband&atcl=list:popular

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan köra trådat via elnätet i huset. Det kallas "Home plug".

Exempelvis några sådana här skulle göra susen:

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/homeplug/plexgear-homeplug-200-mb-s-2-pack-p94055

 

Sedan kan du ju så klart köpa en ny router OM det behövs. Men home plug är billigare. Och dessutom kan den nya routern också dra nytta av det trådade nätverket.

Stoppa pressarna!

 

Det där låter ju intressant. Stoppar jag in en sån vid min router och sen tex en annan på övervåningen vid min smartTV och drar en sladd (0,5m) till TVn så är det "trådat"? Eller behövs en annan "grundenhet" precis vid routern?

 

Det låter för bra för att vara sant... som att hitta parkering i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa pressarna!

 

Det där låter ju intressant. Stoppar jag in en sån vid min router och sen tex en annan på övervåningen vid min smartTV och drar en sladd (0,5m) till TVn så är det "trådat"? Eller behövs en annan "grundenhet" precis vid routern?

 

Det låter för bra för att vara sant... som att hitta parkering i Stockholm.

:D

 

Du kan ju kika på lite filmer hur det fungerar...

https://duckduckgo.com/?q=!yt+home+plug

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa pressarna!

 

Det där låter ju intressant. Stoppar jag in en sån vid min router och sen tex en annan på övervåningen vid min smartTV och drar en sladd (0,5m) till TVn så är det "trådat"? Eller behövs en annan "grundenhet" precis vid routern?

 

Det låter för bra för att vara sant... som att hitta parkering i Stockholm.

I detta fallet är det inte för bra för att vara sant. Kör själv just ett par sådana till TVn. En plugg vid routern och den andra vid TVn. Vid TVn har jag dessutom en billig switch så TV, Apple-TV och inbrottslarmet får internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tior billigare på Komplett.

 

https://www.komplett.se/product/757756/datorutrustning/natverk/router/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router

 

Den har bra räckvidd på wifin och skulle det inte räcka hela vägen fram, kan man köpa en till och köra som repeater på t.ex. övervåningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Lite off men jag har precis köpt en Home Plug på Kjell. Jag testade först via wifi och Bredbandskollen och sen kopplade jag in med sladd via HomePlug.

 

Resultatet innan med wifi var BRA och efter DÅLIGT.

 

Hur kan det bli sämre med sladd.

 

Nedladdning gick från 57 till 15.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken modell köpte du?

Och så bör du ju ha TVÅ, det är litet svårt med bara en. ;)

 

Upptäckte idag litet problem med Plexgear billiga homeplug i fritidshuset. Det funkade mycket bättre med TP-link.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/homeplug/tp-link-tl-pa4010kit-homeplug-500-mb-s-2-pack-p97255

 

Ditt problem kan bero på olika saker.

Har du satt Homeplug direkt i eluttaget? (I stället för i änden av fem skarvsladdar).

Bor du i ett (hyfsat) modernt hus där kabeln är dragen mer eller mindre direkt från elcentralen till eluttaget?

Eller i ett gammalt hus där strömmen till eluttaget passerar flera kopplingspunkter på vägen?

 

Har din bostad mer än en elcentral?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är två stycken men ingick i ett paket.

Denna är det: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/homeplug/tp-link-tl-pa4010kit-homeplug-500-mb-s-2-pack-p97255

 

Huset är från tidigt 80-tal med en elcentral. Jag har kopplat direkt till eluttaget på båda våningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde ju fungera. Det var dem som jag bytte till och fick det att fungera mycket bättre än de jag hade innan.

 

Testa ett annat eluttag, gärna på samma våning, och se om det blir någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, jag lämnade tillbaks. Det är bara det uttaget jag kan använda och ska jag behöva dra kablar så försvinner hela syftet. Men tack för alla tips. Om jag får 50mbit så kanske min router ändå är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, jag lämnade tillbaks. Det är bara det uttaget jag kan använda och ska jag behöva dra kablar så försvinner hela syftet. Men tack för alla tips. Om jag får 50mbit så kanske min router ändå är ok.

Då får vi ju aldrig reda på om du råkat få ett par måndagsexemplar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Återigen, prisvärd router. Behöver du förlänga köper du två och lägger den andra som repeater för att förlänga det trådlösa nätverket.

 

https://www.komplett.se/product/757756/datorutrustning/natverk/router/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router#

 

Kör själv med två av dessa som router och repeater.

De kommunicerar via 5GHz bandet och pratar med varann från ~526 till 702Mbps.

 

Avståndet är ca 10 meter, men det är då från en fastighet till en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...