Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

IP-krock dagligen, fast IP


mpower

Rekommendera Poster

Har ett återkommande problem, får dagligen ett meddelande om att en annan enhet på nätverket använder datorns IP-adress (192.168.1.75). Jag har en del prylar kopplade på nätverket men bara tre med fast IP och iMacen där jag får felmeddelandet är en av de med fast IP. De fast IP-numrena ligger inom rätt spann, 192.168.1.1-192.168.1.100 medan resterande är reserverade för DHCP.

 

Har bifogat en bild på felmeddelandet också. Någon som vet våd sådant här kan bero på?

 

post-804-0-09082700-1460051003_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett återkommande problem, får dagligen ett meddelande om att en annan enhet på nätverket använder datorns IP-adress (192.168.1.75). Jag har en del prylar kopplade på nätverket men bara tre med fast IP och iMacen där jag får felmeddelandet är en av de med fast IP. De fast IP-numrena ligger inom rätt spann, 192.168.1.1-192.168.1.100 medan resterande är reserverade för DHCP.

 

Har bifogat en bild på felmeddelandet också. Någon som vet våd sådant här kan bero på?

 

attachicon.gifip_krock.png

I din text skriver du en IP-adress som slutar på 75, men felmeddelandet säger 76.

Har du satt din dator till 76, fast det borde vara 75?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din text skriver du en IP-adress som slutar på 75, men felmeddelandet säger 76.

Har du satt din dator till 76, fast det borde vara 75?

 

Okej, förstår att texten förvirrar det en aning. Ena kvällen då jag såg felmeddelandet ändrade jag från 75 till 76. Men dagen efter "klagades" det också på 76.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du när du får felmeddelandet stänger av Macen (eller drar ur nätverkskabeln) och sedan pingar datorns adress från en annan dator, får du svar då?

 

(Alltså i Terminalen skriver "ping 192.168.1.76" (utan citationstecken) och trycker retur. Om du får en massa timeout stoppar du det hela med ctrl-c. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du när du får felmeddelandet stänger av Macen (eller drar ur nätverkskabeln) och sedan pingar datorns adress från en annan dator, får du svar då?

 

(Alltså i Terminalen skriver "ping 192.168.1.76" (utan citationstecken) och trycker retur. Om du får en massa timeout stoppar du det hela med ctrl-c. )

 

Tack för tipset! Kollar och återrapporterar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

 

Tack för tipset! Kollar och återrapporterar. :)

Var har du satt fast IP? I router eller enhet ? Eller båda?. Rekommenderar att reservera IP endast i router så delar den inte ut till annan enhet och ingen enhet kan sno åt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, såg först nu att det var en gammal tråd. Hur gick det förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...