Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Hejsan,

 

Jag har för närvarande Office 2011 för Mac (Home edition) och funderar på att uppgradera till Office 365 Business. Någon som kör detta och kan ge en kort recension eller berätta om det är värt pengarna?

 

 

* Anledningen till att jag är ute och snurrar på "the dark side" är att det är 100% Windows och Office som gäller på jobbet och jag försöker hänga med så gott det går för att slippa ha en Windows dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Jag har för närvarande Office 2011 för Mac (Home edition) och funderar på att uppgradera till Office 365 Business. Någon som kör detta och kan ge en kort recension eller berätta om det är värt pengarna?

 

 

* Anledningen till att jag är ute och snurrar på "the dark side" är att det är 100% Windows och Office som gäller på jobbet och jag försöker hänga med så gott det går för att slippa ha en Windows dator.

Skulle det inte funka med vanliga (Libre|Open) Office? Man kan ju både öppna och spara i Windows kompatibla format. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon särskild anledning till att du funderar på att uppgradera? Har du märkt att Office 2011 inte räcker till?

Jag har själv 2011 och har inte känt något behov av att uppgradera – än, ska jag kanske tillägga.

Om och när jag gör det ska jag undvika Office 365; jag gillar inte ”prenumerationer”.

Men Office 2016 för Mac finns ju även som fristående programpaket, som man köper en gång.

 

(Är förresten inte tråden skapad i fel avdelning?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Skulle det inte funka med vanliga (Libre|Open) Office? Man kan ju både öppna och spara i Windows kompatibla format. :fundersam:

 

Det är typ 90% kompatibelt och det är tyvärr långt från bra nog. Har testat, blir massor av strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Finns det någon särskild anledning till att du funderar på att uppgradera? Har du märkt att Office 2011 inte räcker till?

Jag har själv 2011 och har inte känt något behov av att uppgradera – än, ska jag kanske tillägga.

Om och när jag gör det ska jag undvika Office 365; jag gillar inte ”prenumerationer”.

Men Office 2016 för Mac finns ju även som fristående programpaket, som man köper en gång.

 

(Är förresten inte tråden skapad i fel avdelning?)

 

Ja, det finns några anledningar men egentligen inga ömmande behov. Jag funderar på att börja använda Outlook till jobbmailen och jag skulle även vilja få tillgång till Lync och Skype for Business. Det senare verkar dock kunna gå att fixa separat. På jobbet verkar det dessutom som att det är dags att bege sig mot Windows 10, med nya versioner av bl.a. Office och jag undrar såklart om det finns en vinst med att uppgradera för att få bättre kompatibilitet.

 

Är lite kluven till prenumerationer. Det är inte alltid det är bättre att köpa. Har köpt flera program som hyfsat tätt får viktiga uppdateringar (t.ex. kompatibilitet med senaste OS X) som kräver ny licens, vilket i praktiken blir som en prenumeration men under annat namn. I detta fallet kostar en prenumeration som ger mig vad jag vill ha 649 kr/år medan paketet kostar 2 599 kr. Det vill säga att det inte blir någon skillnad i kostnad om jag uppgraderar vart fjärde år. Jag har inte bestämt mig, men prenumeration känns inte helt tokigt i just detta fallet.

 

Och ja, tråden hamnade i fel forumdel. Moderator: Kan jag få be att tråden flyttas till rätt plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hittade förresten Lync för Mac. Men det var lite knepigt. Jag började med att ringa Microsoft men fick helt värdelösa svar av dem som inte hjälpte det minsta. Via lite googlande lyckades jag till slut hitta det på Microsofts egna webbplats. Skype for Business är tydligen inte Mac kompatibelt ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är lite kluven till prenumerationer. Det är inte alltid det är bättre att köpa. Har köpt flera program som hyfsat tätt får viktiga uppdateringar (t.ex. kompatibilitet med senaste OS X) som kräver ny licens, vilket i praktiken blir som en prenumeration men under annat namn. I detta fallet kostar en prenumeration som ger mig vad jag vill ha 649 kr/år medan paketet kostar 2 599 kr. Det vill säga att det inte blir någon skillnad i kostnad om jag uppgraderar vart fjärde år. Jag har inte bestämt mig, men prenumeration känns inte helt tokigt i just detta fallet.

Nej, min ovilja mot prenumerationer är nog mest en läggningsfråga – alltså inte alltid rationell och/eller ekonomiskt försvarbar; mer känsla än förnuft.

 

Eftersom jag inte använder Office speciellt mycket, har jag som sagt inte haft något riktigt bra skäl att uppgradera. Men för dem som är mer flitiga användare är kanske skillnaden på 2011 och 2016 mer uppenbar?

I min version av Office finns Outlook med, så inte heller det är en anledning att uppgradera. Rent parentetiskt så är jag inte speciellt förtjust i Outlook, men det är säkert till stor del en vanesak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På jobbet verkar det dessutom som att det är dags att bege sig mot Windows 10, med nya versioner av bl.a.

En tanke bara... Om det nu är jobbet som är så mån om 100% programkompatibilitet så får väl dem köpa de program ni behöver i hemmet för att sköta det jobb de anställt dig för att sköta. :fundersam:

 

Sett till en arbetsuppgift finns det ju många program som funkar bara ihop. Och sen mail och VoIP är ju eg egna standarder och inte kopplat till ett visst program. Jo, Skype är väl Skype.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

En tanke bara... Om det nu är jobbet som är så mån om 100% programkompatibilitet så får väl dem köpa de program ni behöver i hemmet för att sköta det jobb de anställt dig för att sköta. :fundersam:

Det är inga problem, förutom att jag då får programmen på en PC. En slö Windows laptop. Men jag vill använda min Mac. Och om jag vill göra det så får jag fixa programmen själv. Men det är det värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Offce 2011 på El Capitan och tycker detta fungerar väldigt bra och är en bättre användarupplevelse än Offfice 365 på Windows 10 som jag har på jobbet. Office 365 är väldigt olikt tidigare Office i design och mycket har flyttats omkring och ja, jag tycker faktiskt det är en sämre version - blir frustrerad varje dag på det och ändå har jag använt det flera månader nu. :) Nu har jag visserligen inte testat Office 365 på Mac men som jag har förstått det ska det vara snarlikt Windows-versionen i användarmiljön, utseende och funktionalitet - dvs ett kraftigt avsteg från Office 2011-stilen. Jag får en del textuppdrag (som jag kör vid sidan om dagjobbet) och därför har jag Office 2011 för fullständig kompatibilitet eftersom mina kunder mestadels kör Office. Än så länge klarar jag mig bra med Office 2011. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tack Raphael! Låter med andra ord som att jag borde komplettera Office 2011 snarare än att uppgradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Och sen mail och VoIP är ju eg egna standarder och inte kopplat till ett visst program. Jo, Skype är väl Skype.

Hade glömt att svara på detta. :)

 

Är lite osäker på exakt vad (vilken standard) Lync eller Skype for Business är. Men jag har inte hittat något annat som verkar kompatibelt.

 

Mail har såklart egna standarder. Men Outlook på min jobbdator ger mig flera grejer som inte Apple Mail gör. Kalender och mail är integrerat i Outlook och jag kan via detta t.ex. se vilka tider ett konferensrum på jobbet är ledigt och boka det. det är också ihopvävt med Lync som jag nämnde tidigare. Går det att lösa i Apple mail eller något annat program så testar jag mer än gärna men jag har hittills inte hittat något. Å andra sidan var det längesedan jag testade Thunderbird, har det kanske fått bättre Microsoft kompatibilitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan var det längesedan jag testade Thunderbird, har det kanske fått bättre Microsoft kompatibilitet?

Thunderbird har väl en gammal plugin, men senaste (av den) finns här - om jag läste det rätt. Och den här guiden såg ju rätt genomgående ut: IT: Configure Thunderbird (with an Exchange Office 365 account). Här var en annan, med en annan plugin: Connect the Thunderbird email client to your Exchange server - TechRepublic

 

https://duckduckgo.com/?q=Thunderbird+exchange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vet inte längre om det är lönt att jag interfererar i någon tråd i detta forum, eftersom ingen besvärar sig med att reagera, men ...

 

- det finns en unik "feature" i det senaste Office-paketet för Mac som det talats mycket lite om, och som kan spela en viss roll för "vissa"

 

- det går att "locka fram" många språkversioner ur varje enskild program-del så att "excel-experter-som-envisas-med-att-referera-till-engelska-excel-formler" kan bli förstådda (och även dito Word-)

 

Byt systemspråk i "Systeminställningar" och öppna valfritt Office-program och du kommer att få det på det (ja, nästan alla) språk.

 

Sedan har Word i v. 2016 en ganska annorlunda hantering av t ex funktionen "justera text" (alltså i såväl vänster- som högermarginal) som tidigare versioner, vilket kan leda till en del kompatibilitetsproblem mm.

 

och det finns säkert mer att säga ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

- det går att "locka fram" många språkversioner ur varje enskild program-del så att "excel-experter-som-envisas-med-att-referera-till-engelska-excel-formler" kan bli förstådda (och även dito Word-)

 

Byt systemspråk i "Systeminställningar" och öppna valfritt Office-program och du kommer att få det på det (ja, nästan alla) språk.

Det låter ju i och för sig bra. Jag har de engelska versionerna installerade, delvis för att jag har engelska som systemspråk och delvis för att jag lärde mig Excel i en engelsk version. Dock blir det ibland jobbigt att förklara formler för folk med svensk version.

 

 

Sedan har Word i v. 2016 en ganska annorlunda hantering av t ex funktionen "justera text" (alltså i såväl vänster- som högermarginal) som tidigare versioner, vilket kan leda till en del kompatibilitetsproblem mm.

 

Och det där låter ju lite halvjobbigt. Men andra ord vore en uppdatering inte att tänka på innan de bytt till Office 2016 på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den uppenbara fördelen med 365 (2015) är att menyerna är mer lika dem som gäller för PC.

Har PC på jobbet och när jag kom hem hittade jag inte verktygen i Office 2011 så jag bytte och är helnöjd.

Kör dock inte Outlook så jag kan inte uttala mig om detta program

 

post-70154-0-17620100-1460109189_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kör Office 365 och en av de stora fördelarna är ju att man kör det på iPad och telefon också. Man kan hitta erbjudanden som är billigare än listpriset och det var en av orsakerna till att jag valde att prova det.

Enda strulet jag råkat ut för är en misslyckad Dropbox synkning vid ett tillfälle vilket gjorde att filen jag arbetade i försvann med det var längesedan och det har varit många uppdateringar sen dess. Libre Office skiljer trots allt för mycket mot vanliga Office för att kännas som ett alternativ om jag ska jobba med filer från jobbet. Menyer är tillräckligt Mac:iga för att det ska kännas bättre än att använda Windowsversionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kör Office 365 och en av de stora fördelarna är ju att man kör det på iPad och telefon också.

Att använda Office för iOS kräver i och för sig inte Office 365. De apparna är gratis för privatpersoner och kan med fördel kombineras med Office 2011 i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, det har nog ändrat sig sen jag skaffade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...