Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med extern mekanisk hårddisk


norda72

Rekommendera Poster

Ikonen för My Passport for Mac 2 TB (Western Digital) är gul hela tiden. Tidigare blev den grön, men inte nu längre. Nu för en stund sedan när jag väckte datorn ur sin vila kom ett felmeddelande att det är fel på RAID-konfigurationen och att programmet WD Drive Utilities ska köras för att åtgärda problemet. Samtidigt dök badbollen upp. Startade programmet och hårddisken verkar okej ändå, men det är inte första gången det blir såhär. Har även kollat den i Skivverktyg utan att det blev något felresultat. Är den på väg att ge upp? Det återstår 938 GB innan den är full. Har varit i bruk med Time Machine sedan 23 juni 2014.

 

/Pär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är ikonen gul?

Jag har en My Passport Ultra 2 TB och känner inte igen mig i den beskrivning. (Kan du posta skärmdump.)

 

Jag har i och för sig inte "for Mac" versionen, utan har själv spenderat 1 minut på att formatera om (radera) versionen för PC till att fungera med Mac.

 

Eftersom det här är en enskild disk, så bör den överhuvudtaget inte ha något med RAID att göra.

 

Kan det vara så att "for Mac" versionen av disken har något hjälpprogram som inte är kompatibelt med den OS X version du kör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min externa disk som är partitionerad får alltid gula ikoner. Inget fel mao. Vad som styr färgen vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla diskar som inte är interna diskar eller har ett ändamål får en annan ikon. TM-diskar får t ex den (TM-)symbolen. USB, Firewire osv.... alla får en färgad ikon, ofta orange, och vanligtvis med den symbolen på som den kopplats in med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Problemen kvarstår, nyss kom felmeddelandet igen om RAID-konfigurationen. I samband med det kommer även badbollen fram. Jag har kört programmet WD Drive Utilities men det verkar inte ha någon effekt. Har kollat om programmet har uppdateringar, men det fanns inga. Ska jag tömma hårddisken? Men man kommer väl inte åt innehållet såvida man inte kopplar bort den från Time Machine, om det går över huvud taget.

 

 

post-3723-0-56396000-1460451185.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har kontaktat Dustinhome.se där jag köpte den. De säger att den är på väg att krascha och jag ska returnera den och förhoppningsvis får jag en ny. Två års garanti lovade WD. Okej, topp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...