Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Funkar http://www.smhi.se för er i Safari?


electronica

Rekommendera Poster

electronica

Som rubriken lyder, hos mig har det funkat felfritt tills igår då safari hakar upp sig och går upp i 70c temp så fort man går in på http://www.smhi.se

Vore intressant och veta om fler har problem med denna sida nu?

Tack på förhand för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar väl nästan lika bra som deras prognoser... hänger Safari, iCab, Sunrise samt även Safari i senaste iOS (på iPhone 5S). Chrome använder jag inte, så vet ej. Siten smhi.se funkar däremot i Firefox; där kan man se vad det är för (reklam)fuffens siteansvariga hittat på. Fyyy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Funkar inte hos mig med senaste Safari. Kör Chrome till vardags och där fungerar det utan problem.

Kanske ett plug-In som strular, då det bara badbollar och inget händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem. smhi.se har fungerat utmärks med Safari under OS X 10.11.4, men från och med igår (påsksöndag) blir det badboll och inget väder.

 

smhi.se fungerar med firefox för mig.

 

(För övrigt hittade jag nyligen en för mig ny tolkning av SMHI: Sveriges Mytologiska och Hypotetiska Institut. :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte i Safari, men i Chrome och Firefox. Upptäckte att jag dirigerades om till...

http://www.smhi.se/#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,geonameid=2673730

...vilket kanske kan ha med saken att göra? :fundersam:

 

Jag har inte aktiverat plats i Chrome eller Firefox, men hur det är i Safari vet jag inte. Jag testade att avaktivera Platstjänster. Ingen skillnad i Safari, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smhi funkar inte på Safari 9.1 på Mac OS X 10.9.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte och dödade min musik från ett YT-klipp så jag måste starta om Safari. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar fastna på den här filen, som inte laddas...
http://wpt.smhi.se/data/keps/cap-metadata/rest/districts

Jag provade stänga av javascript och det funkar då, fast det ser ju lite annorlunda ut.


- - -

Testa också att starta ett “single-process”-fönster [sP]: ⌥⌘N

Då kom i a f en varning om att ett script är slött, och man kan välja att klicka på Stop. Sen laddas sidan klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Verkar vara samma problem i år igen i samband med sommartid. Appen på Ipad funkar ej men däremot appen på iPhone. SMHI.se funkar ej med Safari på dator padda eller iPhone. Den funkar däremot med Chrome på dator. Det verkar bli mer o mer saker som inte funkar längre med Safari även i andra sammanhang, formulär etc som går alldeles utmärkt i Chrome men ej i Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara samma problem i år igen i samband med sommartid. Appen på Ipad funkar ej men däremot appen på iPhone. SMHI.se funkar ej med Safari på dator padda eller iPhone. Den funkar däremot med Chrome på dator. Det verkar bli mer o mer saker som inte funkar längre med Safari även i andra sammanhang, formulär etc som går alldeles utmärkt i Chrome men ej i Safari.

Jag testade olika användaragenter i Safari 10.0.3 i Mac OS Sierra 10.12.3 utan framgång. Likaså stänga av annonsblockerare. Chrome i Iphone verkar dock inte heller kunna öppna smhi.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade just med min Firefox.

https://www.smhi.se/ -> https://www.smhi.se/#geonameid=2673730


Sidan laddade in bra, och stötte inte på något skript som krånglade eller hängde sig. :crossfingers:

post-64246-0-94943100-1490567798_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har fått igång webbläsarversionen på Safari nu, iPad-versionen fortfarande ej i funktion än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mejlade SMHI:s kundtjänst och fick följande svar nyss:

 

”Vi har problem med iOS, iPad och Safari, felsökning pågår och vi jobbar på att lösa det så fort vi kan.

Det finns en möjlighet att felet uppstått i samband med sommartid, men vi har inte hittat orsaken än.”
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara samma problem i år igen i samband med sommartid. Appen på Ipad funkar ej men däremot appen på iPhone. SMHI.se funkar ej med Safari på dator padda eller iPhone. Den funkar däremot med Chrome på dator. Det verkar bli mer o mer saker som inte funkar längre med Safari även i andra sammanhang, formulär etc som går alldeles utmärkt i Chrome men ej i Safari.

 

Funkar perfekt i Safari 10.0.3 på dator. Laddar in allt på en halvsekund, pang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar perfekt i Safari 10.0.3 på dator. Laddar in allt på en halvsekund, pang!

SMHI har jobbat med problemet idag, felet var mer aktuellt igår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer återkoppling från SMHI:

 

"Nu har vi fixat felet! Det var en kombo av sommartid, Safari och en av våra tjänster.

 

Det kan eventuellt krävas en tömning av webbhistoriken och/eller omstart av enheten."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har joxat med Safari nu för jag synkar med Safari på Iphone och har upptäckt en och annan sajt som krånglar eller inte alls vill (som denna potentiellt viktiga hemsidas Mina sidor/konto). Ibland anger hemsidesansvariga att Safari inte stöds (eller Safari inte nämns alls). Safari är helt enkelt inte lika kompatibelt, vilket är begripligt, det är en ”liten” webbläsare. I 99,9 procent av fallen spelar det knappast något roll, men blir ändå så klart irriterande de få gånger man märker av det. Fördelarna överväger så klart om man har en Ipryl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har joxat med Safari nu för jag synkar med Safari på Iphone och har upptäckt en och annan sajt som krånglar eller inte alls vill (som denna potentiellt viktiga hemsidas Mina sidor/konto). Ibland anger hemsidesansvariga att Safari inte stöds (eller Safari inte nämns alls). Safari är helt enkelt inte lika kompatibelt, vilket är begripligt, det är en ”liten” webbläsare. I 99,9 procent av fallen spelar det knappast något roll, men blir ändå så klart irriterande de få gånger man märker av det. Fördelarna överväger så klart om man har en Ipryl.

 

- "denna potentiellt viktiga hemsidas Mina sidor/konto" - dvs Fonus Vita Arkivet Online, vad är det för fel där? Sidan funkar för mej i Safari på Mac och iPhone. Det, kan jag tycka, måhända är det en av få saker som tycks funka så där på Fonus, om man ändå har godheten att bortse från stavfelen och estetiska missöden på sajten. De lägger en nedladdningslänk till Chrome, exklusivt rekommenderat. Får man göra så? Själv har jag annars (på gränsen till) traumatiska erfarenheter av två av företagets regionala avdelningar, huua.

Förövrigt, hur många hemsidesansvariga, tror du, (vet du?) skulle satsa på att (bort)förklara de egna yrkesbristerna med att hänvisa till Safaris relativa "litenhet" eller, varför inte rekommendera att bortse från Apples alla övriga handhållna som tillfälligt, visserligen lätt irriterande, men dessbättre snart övergående, "minoritetsproblematik"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- "denna potentiellt viktiga hemsidas Mina sidor/konto" - dvs Fonus Vita Arkivet Online, vad är det för fel där? Sidan funkar för mej i Safari på Mac och iPhone. Det, kan jag tycka, måhända är det en av få saker som tycks funka så där på Fonus, om man ändå har godheten att bortse från stavfelen och estetiska missöden på sajten. De lägger en nedladdningslänk till Chrome, exklusivt rekommenderat. Får man göra så? Själv har jag annars (på gränsen till) traumatiska erfarenheter av två av företagets regionala avdelningar, huua.

Förövrigt, hur många hemsidesansvariga, tror du, (vet du?) skulle satsa på att (bort)förklara de egna yrkesbristerna med att hänvisa till Safaris relativa "litenhet" eller, varför inte rekommendera att bortse från Apples alla övriga handhållna som tillfälligt, visserligen lätt irriterande, men dessbättre snart övergående, "minoritetsproblematik"?

Själva länken jag bistod med får också jag upp i Safari. Men jag hänvisade uttryckligen till "Mina sidor/konto". Där fungerar det inte I Safari. Jag bryr mig inte om orsaken till att det inte fungerar, jag hör till dem som bara konstaterar att så är fallet och använder en annan webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det beror på iOS 10.3 eller SMHI, men nu fungerar appen för iPad också.

SMHI bekräftade ju det själva där i svaren till Alix.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMHI bekräftade ju det själva där i svaren till Alix.

 

Jag hade problem med iPad-appen efter att SMHI sagt att det var fixat (i Safari). Eller missade jag något där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...