Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Trimmad" Mini har blivit trött


Amme

Rekommendera Poster

Veckovis eller daglig backup är inte tillräckligt frekvent. Men det kanske går att ställa in varje timme också?

Ja, det kan CCC, men TM blandar timvis, daglig och veckovis, vilket CCC inte kan. Jag använder TM till vardags och CCC med längre intervaller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veckovis eller daglig backup är inte tillräckligt frekvent. Men det kanske går att ställa in varje timme också?

Javisst... Så här ser det ut i panelen:

 

post-64246-0-46768500-1458382215_thumb.png

 

Och då för timmar kan man sätta vilket intervall det skall vara.

 

post-64246-0-01771500-1458382302.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan CCC, men TM blandar timvis, daglig och veckovis, vilket CCC inte kan. Jag använder TM till vardags och CCC med längre intervaller.

Hur menar du med “blandar”? Är det olika den kör då?

 

Det är ju fullt möjlligt i CCC med. 3 schemalagda jobb, där du även kan ställa in olika hur de skall backa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med “blandar”? Är det olika den kör då? ...

Japp.

 

post-28798-0-53752500-1458384567.png

 

... Det är ju fullt möjlligt i CCC med. 3 schemalagda jobb, där du även kan ställa in olika hur de skall backa upp.

Jodå, vill man hålla på och peta så går det säkert. Men varför? För att man kan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp.

 

attachicon.giftm.png

 

Jodå, vill man hålla på och peta så går det säkert. Men varför? För att man kan?

Ja, det TM kan som de andra inte kan är ju visningen - att kunna gå in och bläddra/välja filer i TM's gränssnitt. Men sättet TM backar upp på skiljer sig ingenting.

 

Peta och peta... Man gör 3 scheman.

 

Fördelen är också att man kan ju göra dem olika, en som är incremental - bara fyller på, ngn annan som gör hela backup'er och nån annan som klonar vissa delar bara - el nåt sånt (jämfört med TM som gör på sitt sätt (1 sätt), och inget annat).

 

Super Duper har samma/liknande funktioner har jag för mig. :crosffingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det TM kan som de andra inte kan är ju visningen - att kunna gå in och bläddra/välja filer i TM's gränssnitt. Men sättet TM backar upp på skiljer sig ingenting.

 

Peta och peta... Man gör 3 scheman.

 

Fördelen är också att man kan ju göra dem olika, en som är incremental - bara fyller på, ngn annan som gör hela backup'er och nån annan som klonar vissa delar bara - el nåt sånt (jämfört med TM som gör på sitt sätt (1 sätt), och inget annat).

 

Super Duper har samma/liknande funktioner har jag för mig. :crosffingers:

Om man nu ska göra fler scheman för samma diskar bör man bocka i rutan nedan. Det är CCC 4, men det kanske finns samma i tidigare versioner.

 

post-28798-0-36994300-1458393910.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den har jag inte sett, men den är ju bra då. :yeahbaby:

Ja, rentav nödvändig. Om man nu ska ha flera scheman för samma diskar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, rentav nödvändig. Om man nu ska ha flera scheman för samma diskar.

Ja, om dem går omlott varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bättre att ta som vana att regelbundet köra OSX's inbyggda TimeMachine backup som även går fint att använda till återställning av datorn vid exempelvis diskkrasher.

 

Så om jag kör OSX egna backup, är det då som iPhone att jag installerar nya disken och sedan loggar in på mitt konto för att få samma "inställningar" inkl säkerhetskopior och dylikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag kör OSX egna backup, är det då som iPhone att jag installerar nya disken och sedan loggar in på mitt konto för att få samma "inställningar" inkl säkerhetskopior och dylikt?

Här kan du läsa om Time Machine: https://support.apple.com/sv-se/HT201250

 

Crash course: Anslut hårddisken, öppna Systeminställningar, välj Time Machine och sätt på det, klicka Välj hårddisk... och följ instruktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup ska man aldrig vara utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...