Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är bäst för mig, Time Capsule eller NAS?


Johanjohanjohan

Rekommendera Poster

Johanjohanjohan

Hej!

Är ny macanvändare (varning för dumma frågor). Har en Macbook Pro, och i familjen för övrigt finns 3 ipads och 4 iphone. Vi har just nu tusentals foton och små videoklipp spritt på alla enheter, och på en urgammal extern hårddisk. Skulle nu vilja ha en nas (eller TC?)för att samla allt på och få access till den samlade fotoskatten fr alla enheterna. Det är väl vettigt att kunna backupa macbooken också men vi producerar inte särsk mkt dokument eller andra arbeten, så funktionen att ständigt spara alla ändringar som hörs på macbooken, "i bakgrunden", vet jag inte om jag måste ha?. Sen - om det går? - skulle jag vilja kunna lägga ett spel på nasen(TCn?) och köra det på macbooken? ?

 

Köpte igår en time capsule 2tb men har inte öppnat paketet än. Ska jag göra det eller lämna tillbaka den och köpa en nas? Vad är bäst för mig? Tacksam för era synpunkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt OK att ha en Time Capsule, för en ständigt rullande backup är bra om olyckan är framme..max en timmas arbete kan gå förlorat.

(Time Machine körs en varje timma) Men personligen anser jag att det inte räcker med en backup om man vill bevara oersättliga saker.

 

Själv kör jag med tredubbla backups, dels en på TimeCapsule, men även på externa diskar som jag förvarar på annan "säker" plats, med tanke på brand, stöld och översvämning.

Hårddiskar är förbrukningsvara.. Numera har jag börjat lagra på SSD, dyrare, och mindre visserligen, men mekaniska diskar är stenålder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är ny macanvändare (varning för dumma frågor).

Välkommen hit! Det finns inga dumma frågor bara dumma svar! Ett tips är att använda sökfunktionen i forumet eller Googla först eftersom det mesta redan finns på nätet. Apple har också omfattande supportsidor och ett forum om man letar efter lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johanjohanjohan

Det är helt OK att ha en Time Capsule, för en ständigt rullande backup är bra om olyckan är framme..max en timmas arbete kan gå förlorat.

(Time Machine körs en varje timma) Men personligen anser jag att det inte räcker med en backup om man vill bevara oersättliga saker.

 

Själv kör jag med tredubbla backups, dels en på TimeCapsule, men även på externa diskar som jag förvarar på annan "säker" plats, med tanke på brand, stöld och översvämning.

Hårddiskar är förbrukningsvara.. Numera har jag börjat lagra på SSD, dyrare, och mindre visserligen, men mekaniska diskar är stenålder

Hej! Tack. Backup är viktigt, men inte primärt för mig. Men låter vettigt! Och går det att köra ett program /spel som ligger på TCn på macbooken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack. Backup är viktigt, men inte primärt för mig. Men låter vettigt! Och går det att köra ett program /spel som ligger på TCn på macbooken?

TC är inte riktigt tänkt så

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är väl vanliga externa diskar tillräckliga.

Köpte en SSD 500 GB för några veckor sedan som jag är mycket nöjd med

 

post-113-0-68903200-1455449146_thumb.jpg

 

För samma pengar får man visserligen 3 TB NAS, men är ju inte lika smidigt att stoppa i fickan som en liten SSD

 

post-113-0-16079000-1455449338_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ny macanvändare (varning för dumma frågor).

Finns inga dumma frågor. :) Bara besvarade/obesvarade frågor.

 

Köpte igår en time capsule 2tb men har inte öppnat paketet än. Ska jag göra det eller lämna tillbaka den och köpa en nas? Vad är bäst för mig? Tacksam för era synpunkter!

Om det bara är till för att lagra grejjer som alla skall komma åt kan man ju ha en nätverksdisk bara. Antingen en man har själv och delar ut till de andra eller om man har en router så har många en USBport för att kunna hänga på en disk där då.

 

TC har jag ingen erfarenhet av (alls), men NAS tror jag låter som det du eg vill ha. Den är ju som en egen liten webserver med och har en hel del program/tjänster, inkl spel. Har du en gammal PC ståendes kan man bygga en själv med t ex FreeNAS.

 

Bästa är väl att kolla upp några olika NAS'ar, kolla deras spec's och jmf mot TC och sen se vad det är man vill/behöver ha.

 

Köpa NAS utan diskar brukar kunna löna sig då man ofta får betala mer för diskarna om de redan sitter i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har TC och extern disk som backup och som tredje backup har jag skaffat mer utrymme i icloud. Då får man ju desutom tillgång till allt på alla enheter. 20000 bilder tog ett par dygn (adsl) att ladda över men sen är det väldigt smidigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är i samma funderingar som TS. Känns som att det är en nas eller en extern disk i routern man ska ha. Som jag ser det har jag föga användning av time machine eftersom jag inte direkt "arbetar" med Mac:en.

 

Vill bara kunna dela min media (foto, film) till familjen. Så att alla kan ta del oavsett plattform. Time capsule saknar dlna så disken kommer nog inte dyka upp i tex PS:3, Xbox etc. En dedikerad nas har ju t.o.m möjlighet att streama till en smartTV, chromecast etc. Hade detta fungerat med time capsule hade jag köpt den direkt, men den är nog inte avsedd för denna typ av delning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johanjohanjohan

Jaa, lutar nog åt att lämna tillbaka TC och köpa en NAS. Funderar på en Synology DS215j med en 3 TB disk i. Den verkar poppis och lätt att använda? Och klara allt jag vill, dvs härbärgera massa foton som kan kommas åt av alla, rätt snabbt dessutom (snabbare än TC såvitt jag förstår). Och det verkar tom som om det går att spela steam-spel installerade på NASen. Eller finns bättre alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du kolla på en av synologys senaste, 216play. Spontant känns den väldigt bra. Framtidssäker med tanke på 4k.

 

Har annars precis som du övergett tankarna på en TC. Känns ju bara som en lagringsplats, och då finns det billigare lösningar.

 

Funderar också på en dedikerad nas. Kikar på 215j/216play. Skiljer ca 1000kr dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...