Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lagring Mac


senarson

Rekommendera Poster

Hej!

Min Air från 2011 har 120GB lagring och verkar ALLTID vara full, utan att jag tycker att jag har så mycket på den. Har nu egentligen två frågor:

- Laddade hem Omni för att se vad som tog plats på datorn, och ser att både iPhoto och Bilder tar väldigt mycket plats. Jag skulle gissa att många av bilderna från min iPhone/iPad ligger dubbelt på båda ställena. Jag väljer själv att ladda alla över alla bilder till iPhoto från min iPhone. Finns det något enkelt sätt att kolla upp vilka bilder som ligger dubbelt?

- Finns det något annat tips för att frigöra mer lagring?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du mycket bilder, så är det väl bättre att ha dem på externa diskar.

Att ha en full hårddisk är inte bra, risken är att hela datorn låser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna ligger inte dubbelt, det ser bara ut så i Finder och OmniDiskSweeper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert smartare att ha den externt, ja. Men alla bilder är ändå knappt 40 gb så är tydligen mycket annat på datorn som också tar en massa plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert smartare att ha den externt, ja. Men alla bilder är ändå knappt 40 gb så är tydligen mycket annat på datorn som också tar en massa plats.

Ska du inte använda Bilder kan du kasta dess bibliotek. Då "frigörs" en massa minne. Stäng av Time Machine, om du inte använder det, så slipper du dess skuggkopior. Allra helst: använd din MBA som den är ämnad: portabel surfdator med molnlagring.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Min Air från 2011 har 120GB lagring och verkar ALLTID vara full, utan att jag tycker att jag har så mycket på den. Har nu egentligen två frågor:

 

- Laddade hem Omni för att se vad som tog plats på datorn, och ser att både iPhoto och Bilder tar väldigt mycket plats. Jag skulle gissa att många av bilderna från min iPhone/iPad ligger dubbelt på båda ställena. Jag väljer själv att ladda alla över alla bilder till iPhoto från min iPhone. Finns det något enkelt sätt att kolla upp vilka bilder som ligger dubbelt?

 

- Finns det något annat tips för att frigöra mer lagring?

 

Tack!

120 GB är toklite. Men datorn blir lite billigare.... (snåla Apple!) Du kan byta till en större hårddisk som dessutom blir snabbare. SSD har den egenskapen att vara snabbare när de blir större upp till ca 512 GB Vissa modeller har knappt halva farten vid 128 GB. Plus att en ny är bättre än en gammal pga bättre teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...