Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Viloläge inte samma i El Cap som i Yosemite


Nybegynneren

Rekommendera Poster

Efter att ha installerat El Capitan har viloläget inte samma funktion som i Yosemite; i Yosemite "sov datorn gott" med avstängd hårddisk och fläktar, i El Capitan är det bara skärmen som släcks, i övrigt surrar och går fläkt och hårddisk. Jag tycker datorn har rätt till ordentlig vila, hur gör jag för att få till det?

Jag har ställt in systemet så att den inte ska väckas av nätaktivitet och har inte kopplat in molnet. Viloläge efter 15 min och att hårddisken ska gå i vila, men vare sig efter utsatt tid eller med vilokommandot går den ner i riktig vila.

 

Jag är tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen; återställning av SMC hjälpte :-)

 

Jag hade provat äpplet och vila från menyn, men det fungerade inte.

 

Jag förstår inte varför supporten tycker att man ska använda återställning av SMC endast då allt annat är utprovat, jag brukar rätt ofta stänga av strömmen till dator, modem, airport extreme och skrivare då de inte används. Det kan jag göra båda med datorn i viloläge och avstängd (har jag fått datorn i viloläge startar jag den inte för att stänga av och sedan dra ut elkontakten om det blir åska mm).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen; återställning av SMC hjälpte :-)

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där var jag nog lite snabb med utvärderingen; första gången fungerade det bra med viloläge, men då jag drog igång datorn igen och sedan satte den i viloläge (äpplet + vila från menyn) gick den ner i viloläge, men efter någon sekund varvade fläkt och hårddisk igång igen.....

Lite knepigt att det återkommer.

 

Tacksam för fler bra tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta reda på vad som väcker din iMac så kan du öppna Terminal och klistra in:

syslog |grep -i "Wake reason"
Posta sedan här.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni hjälper mig!

Jag fick en radda med i terminal:

kernel[0] <Notice>: Wake reason: EHC2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.cnet.com/news/how-to-find-system-wake-causes-in-os-x/

 

"try unplugging all devices from your USB ports (including keyboards and mice) and also try disabling Bluetooth on your system to see if that clears the problem. Then try re-enabling each, one at a time, and testing devices connected through it."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för hjälpen!

Det var min C-pen 20, som jag läser in OCR koder med, som spökade. Med den urkopplat går datorn i viloläge och vaknar som den ska. Kopplar jag in pennan igen börjar viloläget krångla igen.

 

Jag prövade med ominstallation av drivrutinen, men det hjälpte tyvärr inte, så jag får koppla ur c-pen när jag inte använder den.

 

Tyvärr blir det fler frågor än svar från mig i detta forum, men jag kompenserar det med att hjälpa till med kunnskaper i andra fora. Åter igen stort tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte dra ur sladden för att stänga av datorn. Använd alltid kommandot stäng av! Stor risk att du får problem med disken om du är för "hårdhänt" med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag till och med felet: Det var en gammal mjukvara till C-pen 20 som inte gick att hitta, så med senaste versionen blev det dubbla versioner av mjukvaran.

Efter letande på Cpens hemsida hittade jag en lösning där jag kunde radera den nya mjukvaran, sedan lasta ner en äldre mjukvara och med hjälp av den avinstallera äldsta mjukvaran och slutligen installera den nyaste.

App cleaner hittade inte heller den äldsta mjukvaran....

 

Nu fungerar i alla fall båda Cpen och datorns vilofunktion som normalt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte dra ur sladden för att stänga av datorn. Använd alltid kommandot stäng av! Stor risk att du får problem med disken om du är för "hårdhänt" med datorn.

Nej jag drar inte ut sladden för att stänga av datorn, men när den redan är avstängd eller i viloläge har jag ofta stängt av strömmen till all datautrustning med strömbrytaren på grenkontakten eller dragit ur sladden. Jag vill ha så få saker som möjligt inkopplat under natten och då jag inte är hemma för att undvika åskskador och brand. Man läser ju rätt ofta om hur mobilladdare mm tar eld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...