Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur flyttar jag foton från till extern hårddisk?


miamoja

Rekommendera Poster

Alltså, nu är jag så irriterad så jag håller på att gå upp i rök tror jag!! ;) Har nog haft denna macbook air i snart 4 år (hade en PC innan) men tycker att det är så sjuuukt krångligt så jag har aldrig tagit mig för att lära mig denna MAC för det känns som mission impossible och jag frågar mig själv hur puckad jag kan va egentligen!? Hur som helst, så har jag köpt en extern hårddisk, Seagate, som jag "lite snabbt" tänkte slänga över mina foton till ifall min mac skulle crasha. Men det var ju lättare tänkt än gjort! Jag tror jag tillslut har lyckats att installera hårddisken :) och har lyckats göra två mappar på den, dokument och foton. Att dra över dokument till dokumentmappen var inga problem, men sen att dra över foton till fotomappen...?? De kommer i jpg samt att jag kan typ bara dra ett och ett inte kopiera över en hel mapp?? Måste man installera något fotoprogram på hårddisken? Och det här timemashine, vad 17 är det? Först sa jag nej, jag bestämmer senare men nu efter det att jag formaterat(?) om hårddisken så sa jag ja... jag har inte sparat ner något viktigt så jag kan formatera om hårddisken igen. Jag vill bara få det lite rätt samt sluta hata mac... (förövrigt tycker jag det är lite svårt med, nu heter det bara bilder, men tidigare innan uppdateringen hette det iphoto, hur man lätt gör mappar osv men det tror jag jag har fått lite koll på i alla fall...suck...hur svårt ska det va?! Hahaha!!!) Supertacksam för hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är den externa disken formaterad? Det ska vara Mac OS Extended (Journalförd).

Då ska du kunna kopiera en hel mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är den externa disken formaterad? Det ska vara Mac OS Extended (Journalförd).

Då ska du kunna kopiera en hel mapp.

exakt! det var det jag gjorde. Fick en länk från Seagate http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/207851en?language=en_US

men nix det går inte...kanske ska formatera om igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag inte varför det inte går att kopiera.

 

Får du något felmeddelande?

Eller det händer inget när du drar och släpper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att helt enkelt starta om Macen innan du kopierar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hårddisk som du köper är i regel formaterad för Windows vilket kan ge problem om den inte formateras för OS X.

...

Foton hanteras enklast inifrån Bilder/iPhoto.

...

Säkerhetskopiering är superenkelt via TimeMachine som är Macens backupprogram.

...

Det känns som om du bryter tvärs över hur Macen fungerar och gör dig en massa onödiga problem när det är väldigt enkelt om man vet hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttat tråden till rätt forumavdelning

 

moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ett smidigt backupprogram som heter SuperDuper som klonar hela din hårddisk till en extern hårddisk.

 

Det går att starta upp på den klonade hårddisken.

 

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag inte varför det inte går att kopiera.

 

Får du något felmeddelande?

Eller det händer inget när du drar och släpper?

Nix det händer inget och jag får inget felmeddelande. Har fått det att fungera dock om jag väljer EXPORTERA men det är dessvärre så många fler steg än bara drag and drop...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att helt enkelt starta om Macen innan du kopierar.

Har gjort det också, men icke...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hårddisk som du köper är i regel formaterad för Windows vilket kan ge problem om den inte formateras för OS X.

...

Foton hanteras enklast inifrån Bilder/iPhoto.

...

Säkerhetskopiering är superenkelt via TimeMachine som är Macens backupprogram.

...

Det känns som om du bryter tvärs över hur Macen fungerar och gör dig en massa onödiga problem när det är väldigt enkelt om man vet hur man gör.

Ja, något "feltänk" känns det ju uppenbart som om att jag gör...men har varit i kontakt med seagate, hårddiskleverantören, och dom vet inte heller riktigt vad det är för fel. Vissa delar har jag/vi löst, men det återstår ju endel.

 

Hårddisken är omformaterad enligt instrux från seagate.

 

Ok, så jag antar då att timemashine som nu har gjort en backup till den externa hårddisken kommer att kanske uppdatera varje gång, om jag vill, då jag kopplar till hårddisken?

 

Foton har jag i just "bilder" ja...men tycker att det var lättare att sköta på en PC, men jag börjar känna mig lite bekväm med dem ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ett smidigt backupprogram som heter SuperDuper som klonar hela din hårddisk till en extern hårddisk.

 

Det går att starta upp på den klonade hårddisken.

 

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Oj...det låter kanske lite för komplicerat för mig, men jag ska ta mig en närmare titt! Men då tar den externa hårddisken utrymme från hårddisken väl? Tänker bara för utrymmet på denna macbook air (minns inte vad jag har) men det är väl inte allt för stort. Det kanske mer passar stationära, eller har jag fel? Men tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix det händer inget och jag får inget felmeddelande. Har fått det att fungera dock om jag väljer EXPORTERA men det är dessvärre så många fler steg än bara drag and drop...

Märkligt problem, detta.

 

Om du, bara för att testa, tar en annan mapp, går det? Kanske mappen "Musik" med iTunes-biblioteket. Eller mappen "Dokument"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj...det låter kanske lite för komplicerat för mig, men jag ska ta mig en närmare titt! Men då tar den externa hårddisken utrymme från hårddisken väl? Tänker bara för utrymmet på denna macbook air (minns inte vad jag har) men det är väl inte allt för stort. Det kanske mer passar stationära, eller har jag fel? Men tack för tipset!

SuperDuper är ett litet program, 6,2 Mb, tar ingen plats.

Det skyfflar över en kopia av allt du har på din interna hårddisk och lägger på den externa ( som givetvis bör vara lite större än den interna, gärna dubbelt så stor)

 

Kraschar din dator har du allt på en extern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte dra ut alla filer och album från Bilder.app till din externa hårddisk. Du kan bara dra ut samtliga bilder i en mapp till extern hårddisk, men inte alla mappar. Möjligtvis att det går att exportera alla mappar. Inget jag har provat själv dock.

 

Det enklaste för att ta en backup på ditt bilder bibliotek är att gå till ditt "Hus" sedan "Bilder" i finder och kopiera över "Bilder-bibliotek" till din hårddisk.

 

Men om du redan gjort en Time Machine-backup till din externa hårddisk så har du redan en kopia på ditt bild bibliotek på din hårddisk.

 

Meningen med Bilder.app är att du inte ska hantera dina bilder som filer i mappar som du antagligen är van vid från Windows. Utan gör allt i Bilder.app, och ev. exportera enstaka bilder till fil om du ska använda i något annat program. Och när du vill ta en backup tar du det på hela "Bilder-bibliotek"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte dra ut alla filer och album från Bilder.app till din externa hårddisk. Du kan bara dra ut samtliga bilder i en mapp till extern hårddisk, men inte alla mappar.

 

För det första så är det inte Bilder.app det är frågan om. Det är bilderna i biblioteket.

 

För det andra så ska man kunna dra alla mappar. Var har du läst att man inte kan det alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan flytta bilderna om jag väljer exportera, men jag tycker att det borde väl egentligen gå att bara dra...ja ja jag får väl köra på exportera fastän det är massa klickande :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på vad du gjort och inte gjort....

...

Men I OS X är det tänkt att du jobbar inifrån programmet när du hanterar bilderna. Men när det gäller säkerhetskopiering har OS X Time Machine ( TM ) inbyggt. Det är faktiskt så enkelt att bara ansluta en hårddisk som är formatterad för OS X, slå på TM och välja vad som ska kopieras. Du kan välja det vanliga att allt kopieras över första gången och sedan kopieras bara det som är ändrat en gång i timmen så länge du vill. Det är det smartaste och enklaste och du slipper fundera på vad som ska dras ur vilken mapp och vart den ska och så vidare.

...

Att manuellt fippla omkring blir rörigt och risken är att man missar något och att det inte blir av eftersom man måste göra det själv. TM löser alla dessa problem helt i bakgrunden utan att du behöver bry dig.

...

Du kan också välja att bara säkerhetskopiera vissa saker. Som sedan kollas en gång i timmen och säkerhetskopieras om du ändrat på något. Bifogar en länk om hur det går till.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så är det inte Bilder.app det är frågan om. Det är bilderna i biblioteket.

 

Vem har sagt det? Det finns väl ingen Exportera-funktion i Finder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vem har sagt det? Det finns väl ingen Exportera-funktion i Finder?

Vem som sagt det står i det inlägg som jag citerar. Bara att läsa innantill.

 

Det är ingen som skrivit något om en exportera-funktion i Finder. Ja, förutom ditt inlägg då.

 

Det ska gå att i Finder bara dra hela biblioteket till en annan disk, utan att behöva exportera någonting alls.

Varför det inte går i just detta fall är svårt att reda ut. Man skulle ju vilja kolla själv på hur diskar är formaterade, vad trådskaparen egentligen gör och sedan kolla i systemloggarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattar det som att trådskaparen är i Bilder och försöker dra en mapp med bilder därifrån till den externa hårddisken.

Mapparna i Bilder är inga vanliga mappar på hårddisken, de är bara en sortering, en markör för en sortering. De heter inte mappar ens, utan de heter album. Bilder har inga mappar, bara album.

Och egentligen ligger bilderna huller om buller inuti Bilders databasfil som är en biblioteksfil (Bilder library) och ingen vanlig mapp.

Det går inte att dra ut mappar / album från Bilder (för de är inte några mappar). Det man gör är att man markerar de bilder man vill ha ut och sedan väljer man Arkiv - Exportera. Nu ges man möjlighet att välja upplösning och storlek på dem, och sen är det bara att exportera.

Det går även att dra ut bilderna ut från Bilder till en extern hårddisk eller annan plats på den interna hårddisken, men då förlorar man alternativen att förändra storlek och upplösning.

TimeMachine är det enklaste och bästa att använda för säkerhetskopiering, och det är som sagt inbyggt i en Mac. Koppla in en extern hårddisk, gå in i TimeMachine och välj den externa hårddisken nu förbereds den för TimeMachine. Sen kommer TimeMachine göra en säkerhetskopia en gång i timmen av allt det nya som tillkommit sedan sist, så det är bäst att ha den externa hårddisken alltid inkopplad. TimeMachine har versionshantering så man även kan backa tillbaka till tidigare versioner av dokument eller bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att bara förlita sig på time machine är inget vidare. Ifall TM kör time machine och hans Mac går sönder då, och sedan väljer att skaffa PC istället, ja då blir det väl bökigt att hämta hem från time machine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant, köper man en PC istället och vill installera sina program från backupen på Mac då blir det bökigt för det går inte ens... :) Kör man backup på en hårddisk formaterad för Mac så blir det bökigt även om man bara drar över utan att använda program eftersom PC inte läser Mac-hårddiskar rakt av.

 

Men TimeMachine är enklast och smidigast, och går Macen sönder är det väldigt enkelt att hämta upp den gamla Macen genom TimeMachine i den nya Macen. Bara att koppla in TM när man startar den nya Macen första gången, så får man in program och dokument från den gamla och ens inställningar som förr. Bara att tuta på och köra. Väldigt smidigt.

Byta till PC från Mac? Märkligt koncept! :)
Jag kör Windows 10 på jobbet, och jag har aldrig varit med om ett OS som är så buggigt och svårjobbat... särskilt när man ska pilla med nätverksinställningar (just det, pilla med nätverksinställningar, det behövs inte ens på en Mac... ).. Och nya Edge-webbläsaren fryser flera gånger om dagen och jag får starta om datorn.. Och datorn håller på med massa fuffens hela tiden. Och när det kom en uppdatering så nollställdes alla inställningar och IPnr backades så den slog ut hela nätverket så ingen annan kom in. Jag är så trött på den... och jag tvingas använda det för det är på jobbet! En helt ny Asus med nytt Windows 10. Dessutom får jag sitta och vara support för de andra som också använder det... bara masa problem hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att bara förlita sig på time machine är inget vidare. Ifall TM kör time machine och hans Mac går sönder då, och sedan väljer att skaffa PC istället, ja då blir det väl bökigt att hämta hem från time machine?

TimeMachine ( TM ) är inte tänkt att fixa alla scenarion och alla varianter man kan räkna upp. Ska jag såga Windows för att man inte kan migrera från en Winbackup till OS X om PC-n brakar och jag köper mig en Mac i stället?

...

Sen tjatar vi om så ofta vi kan att man ska ha backup. Fullständig backup innebär inte en kopia utan tre som dessutom är placerade på tre ställen. Det som inte finns på tre ställen existerar inte, det har bara inte hänt än.... ( gammalt djungelordspråk. )

...

I Mac-världen är TM den superenkla startpunkten där alla kan få en tillräckligt bra backup som klarar de flesta problem. Vill man täcka in mer finns det program och möjligheter att bygga vidare på. Innan TM var det lite krångligt och det gjorde att folk struntade i backup med katastrof som resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så är det inte Bilder.app det är frågan om. Det är bilderna i biblioteket.

 

För det andra så ska man kunna dra alla mappar. Var har du läst att man inte kan det alls?

 

För det första så verkar det vara just Bilder.app killen pratar om och inte biblioteket i finder.

Se följande citat från trådskaparens första inlägg:

 

(förövrigt tycker jag det är lite svårt med, nu heter det bara bilder, men tidigare innan uppdateringen hette det iphoto, hur man lätt gör mappar osv men det tror jag jag har fått lite koll på i alla fall...suck...hur svårt ska det va?! Hahaha!!!)

Och dels eftersom han säger att det går att exportera bilderna och vad jag vet kan man inte exportera några foto från finder eftersom fotona redan befinner sig i "filformat"

 

Givetvis kan du dra så många mappar i finder som du vill. Dock har jag inte kunnat göra det i bilder.app. Detta är enligt egen erfarenhet och inte läst kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...