Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Funktionsknappar(Vet att det finns tråd)


batmus

Rekommendera Poster

Hejsan, mina funktionsknappar(de knapparna högst upp) har slutat fungera.

Förstår inte hur jag ska gå till väga, har suttit och försökt ändra men vet inte vad jag har kommit åt. Det är inte att den knappen "Använda f1, f2 m.m." som är i bockad. Om jag tar mitt externa tangentbord så fungerar det. Men aldrig på min MBP från 2015 så fungerar det. Vet någon något annat sätt att gå till väga?

MVH Hampus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, mina funktionsknappar(de knapparna högst upp) har slutat fungera.

Förstår inte hur jag ska gå till väga, har suttit och försökt ändra men vet inte vad jag har kommit åt. Det är inte att den knappen "Använda f1, f2 m.m." som är i bockad. Om jag tar mitt externa tangentbord så fungerar det. Men aldrig på min MBP från 2015 så fungerar det. Vet någon något annat sätt att gå till väga?

MVH Hampus

De enda knapparna som fungerar av de är volymknapparna. men de gör helt andra grejer. tar fram launchpad och skrivbordet typ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar-->Tangentbord. Kryssa ur:

post-11001-0-09163200-1455288012_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var precis det jag sa att jag hade gjort?

Inte riktigt. Jag fattade inte att du menade den kryssrutan, när du skrev "knappen".

 

Det kanske är "fn"-knappen som fastnat?

Vad händer om du faktiskt håller ner "fn" och trycker på volymtangenterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letar man runt lite, så lyckas de flesta som råkar ut för det här missa just den här tangenbordsinställningen.

Det finns dock några fler som har samma problem som du, batmus, med bara två fungerande funktionsknappar precis som du beskriver, oavsett om inställningen är ikryssad eller ej.

 

En lösning är att installera om systemet, men en enklare, och som tycks hjälpa för en del, är att "nollställa systemhanteraren (SMC)"

 

Du kan ju alltid pröva det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letar man runt lite, så lyckas de flesta som råkar ut för det här missa just den här tangenbordsinställningen.

Det finns dock några fler som har samma problem som du, batmus, med bara två fungerande funktionsknappar precis som du beskriver, oavsett om inställningen är ikryssad eller ej.

 

En lösning är att installera om systemet, men en enklare, och som tycks hjälpa för en del, är att "nollställa systemhanteraren (SMC)"

 

Du kan ju alltid pröva det.

 

Jag provade det igår, och då fungerade det inte. Så jag stängde ihop datorn och sen idag testade jag den igen och då fungerade det. så kan ha haft med SMC att göra. tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt. Jag fattade inte att du menade den kryssrutan, när du skrev "knappen".

 

Det kanske är "fn"-knappen som fastnat?

Vad händer om du faktiskt håller ner "fn" och trycker på volymtangenterna?

Det löste sig, men tack för hjälpen.

Jag satte på en funktion som gjorde att jag kunde se vilka knappar som var nertryckta men den indikerade inte på något. så jag startade om SMC. Efter det fungerade det inte så jag gav upp för dagen. Sen idag när jag startade den så fungerade det.. Jag ställer om alla knappar igår så av någon anledning tog det bara tid för det att "fatta" det.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...