Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera Macbook Pro early 2011?


vilnis

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Är det någon idé tror ni att köpa en SSD samt utöka RAM minne till min Macbook Pro early 2011, 15 tum eller ska man köpa en helt ny Mac? Datorn funkar ju fortfarande utan problem men är lite seg då och då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur dyr en ny bärbar är och att en 2011 är ganska pigg så uppgradera är för mig självklart. Att din nuvarande dator är lite seg kan bero på väldigt enkla saker. Bifogar tips

 

 

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS. Finns inte i ElCapitan

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag lätt göra Är ju enkelt att uppgradera själv. Klonade själv min gamla 201113 tum till SSD och satte i minne Det blir ju som en helt ny maskin. 15 tummaren har ju också lite vassare hårdvara så du kan nog pressa ut ett eller ett par år till för en förhållandevis billig penning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade att det är en 15" vi snackar om. Den är väldigt potent och står sig väldigt bra mot en ny. Flaskhalsen är hårddisken och brist på RAM-minne. Den mista modellen levererades bara med 4 GB RAM vilket inte räcker längre. Sen hade den en 500 GB 5400 rpm hårddisk som är ganska seg. Att byta ut den mot en SSD borde göra den mer än fem gånger snabbare på allt som hör hårddiskarbete till. Ladda ner Black Magic Disk Speed Test för att se hur den presterar nu och gör ett test efteråt. Den borde landa på 80 Mbs. Med SSD runt 450-500 Mbs.

...

Just nu är Samsung 850 Evo i en klass för sig prestandamässigt. Välj minst 512 GB för att få nog med utrymme och full fart. Mindre SSD har färre kanaler och presterar lite sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 15" Early-2011 jag med som jobbdator. Förvisso den något vassare 2,2GHz modellen.

Har stoppat i 16GB RAM och en 250GB Samsung 850 Evo. Går som tåget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har oxå en 2011 early 2015.. jag uppdaterade visserligen den med SSD och minne redan samma år som jag köpte den men satan vilken skillnad det blev..

 

Den är fortfarande jävligt vass..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag uppgraderade nu sonens MBP 13 early 2011 med Samsung 850 evo 256GB och Crucial 16GB DDRL3 minne och det blev som dag o natt.

 

Klart värt 1600 spänn. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner Black Magic Disk Speed Test och läs av värdena i "hastighetsmätarna" eller gör en skärmdump. Det är jätteintressant att se hur bra det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner Black Magic Disk Speed Test och läs av värdena i "hastighetsmätarna" eller gör en skärmdump. Det är jätteintressant att se hur bra det går.

 

Rätt ok speed. :)

post-78317-0-06592200-1462904697_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Rätt ok speed. :)

Det är mycket bra. Whiplashvarning!! :hihihi: Hade du kostat på en 512 GB-disk hade nog Write kommit upp i 500 Mbs. Men det är rent akademiskt. ( För en annan som vill ha lite koll. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...