Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Systemet har slut på programminne - jämt


sweediemac

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en macbook pro 13", inköpt i USA tidigt 2012. Uppgraderades vid inköp till 8 gb ram, och i somras bytte jag till en ssd disk 500 gb ( en datakunnig vän gjorde bytet, inte en återförsäljare).

 

Sedan någon månad tillbaka får jag upp " "systemet har slut på programminne" och måste tvångsavsluta alla program. Till saken hör att jag numer får upp meddelandet efter ibland så kort som 1,5-2 h efter att ha startat om datorn. De program jag har igång är typ firefox och VLC. Otroligt irriterande.

Datorn är visserligen gammal men funkar i övrigt bra, den är snabb och håller inte på och segar ihop som min förra macbook gjorde när den hade några år på nacken.

I batteristatus står att jag måste kontrollera batteriet, men kan detta påverka programminnet?

Jag kan tänka mig att lägga pengar på service OM det kommer hjälpa och återställa datorn, men vill inte punga ut pengar för batteribyte + fixa detta med programminne om det bara ökar livslängden med kanske ett år.

Jag har läst på om kernel_task men tycker inte att jag haft så många olika program öppna att det borde vara så mycket spår - dessutom är det ett relativt nytt problem så det är ju märkligt att det ska ha kommit nu, tidigare använde jag betydligt tyngre program utan problem.

 

Något som heter App TS tar just nu 96% av processorn...


Någon som har något tips? Vad kan jag göra själv och vad bör jag lämna in den för? Eller är det dags att begrava den?

appts.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade men hittar inte vad App TS är. OM man har problem börjar man med att göra en

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du kör Yosemite så uppgradera till El Capitan. Yosemite är ett halvfärdigt El Cap med en del buggar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...