Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsam Mac full hårddisk


ga66en

Rekommendera Poster

Min mac är så långsam och trög att en PC från 95 skulle kunna misstas för en raket. Jag tror problemet ligger i att jag använder all min plats. Se mina två bilder. Jag har 73 gig ledigt men på den andra är det 19 MB, hur frigör jag så att det blir mer plats där? Någon som vet

post-76306-0-67403600-1455213165_thumb.png

post-76306-0-60670100-1455213174_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mac är så långsam och trög att en PC från 95 skulle kunna misstas för en raket. Jag tror problemet ligger i att jag använder all min plats. Se mina två bilder. Jag har 73 gig ledigt men på den andra är det 19 MB, hur frigör jag så att det blir mer plats där? Någon som vet

Det du kallar den andra, med 19MB är själva disken, och den med 73GB är partitionen - vilket är ett OK utrymme. :yeahbaby:

 

Att det är trögt... När dator/prgram bara går och går kan det bygga upp en massa cache. Prova helt enkelt att starta om några program, eller starta om datorn.

 

En “säker start” rensar upp en hel del. Starta med ⇧ nedtryckt, logga in till skrivbordet och sen starta om normalt.

 

- - -

 

Det kan oclså vara något som körs i bakgrunden. T e x om Spotlihgt står och indexerar så brukar det slöa ner rätt bra.

 

Du kan kolla i Aktivitetshanteraren om det är ngn process som käkar mycket resurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moddade rubriken då det inte gällde RAM-minne utan hårddisken

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kallar den andra, med 19MB är själva disken, och den med 73GB är partitionen - vilket är ett OK utrymme. :yeahbaby:

 

Att det är trögt... När dator/prgram bara går och går kan det bygga upp en massa cache. Prova helt enkelt att starta om några program, eller starta om datorn.

 

En “säker start” rensar upp en hel del. Starta med ⇧ nedtryckt, logga in till skrivbordet och sen starta om normalt.

 

- - -

 

Det kan oclså vara något som körs i bakgrunden. T e x om Spotlihgt står och indexerar så brukar det slöa ner rätt bra.

 

Du kan kolla i Aktivitetshanteraren om det är ngn process som käkar mycket resurser.

 

Stänger av datorn varje gång jag inte använder den så är inga program som körs hela tiden.

 

Har kollat i aktivitetshanteraren och det ser lugnt ut. Det största programmet som är igång är kernel task på 750mb. Har kollat här och prövat lite lösningar men allt är fortfarande trögt. https://forum.macworld.se/topic/164343-kernel-task-smaskar-i-sig-all-min-cpu/

 

Vad är det som gör att skiten är från stenåldern. Sååå långsam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken kanske håller på att lägga av

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...