Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mystisk datorhändelse söker sin förklaring (hacking? Annat?)


OldMac

Rekommendera Poster

Jag upplevde något riktigt knasigt med min dator häromdagen.

Jag lämnade datorn påslagen och med Airport på men utan att vara ute på Internet. När jag återkom till datorn några minuter senare så var skärmen matt mörkblå och stora mattvita ord på utländskt språk flöt tvärs över skärmen. Jag tog en skärmdump men då försvann direkt fenomenet och dumpen visade endast mitt tomma skrivbord.

Jag mindes ett av orden på skärmen: "Podzol". Jag slog på ordet och fann att det är dels en ofruktbar jordart, dels har en virtuell motsvarighet under samma namn i form av ett digitalt byggnadsblock i spelet Minecraft.

Frågan är förstås: har jag blivit hackad? Eller ligger det inom det möjligas gräns att en datorskärm kan fånga in signal från ett närbeläget spelande av Minecraft över trådlöst nät?

Jag installerade ett skript hämtat från programmet "Trash It" dagen innan händelsen. Har någon annan som använder det programmet upplevt något liknande mystiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hackad tror jag inte du är, kan det vara så att det var nån skärmsläckare som gått på?

 

Kolla på dina skärmsläckarbilder, finns en som påminner om det du nämner..

 

post-113-0-85175600-1455127670_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hackad tror jag inte du är, kan det vara så att det var nån skärmsläckare som gått på?

 

Kolla på dina skärmsläckarbilder, finns en som påminner om det du nämner..

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-02-10 kl. 19.07.21.jpg

Ja, så kan det nog vara. Dels för att jag utan att veta om det hade inställt slumpval av skärmsläckare, dels för att bilden stämmer i stort med vad jag såg - dels för att skärmsläckaren heter "Word of the Day" så även fast jag inte känner igen dagens ord (citron) så får jag väl förmoda att det var andra ord som var aktuella häromdagen.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hackad tror jag inte du är, kan det vara så att det var nån skärmsläckare som gått på?

 

Kolla på dina skärmsläckarbilder, finns en som påminner om det du nämner..

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-02-10 kl. 19.07.21.jpg

 

 

Ja, så kan det nog vara. Dels för att jag utan att veta om det hade inställt slumpval av skärmsläckare, dels för att bilden stämmer i stort med vad jag såg - dels för att skärmsläckaren heter "Word of the Day" så även fast jag inte känner igen dagens ord (citron) så får jag väl förmoda att det var andra ord som var aktuella häromdagen.

 

Tack!

 

 

När du svarar så skriv utanför citat bubblan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...