Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stulen iPhone 6, lite frågor


Mrjat

Rekommendera Poster

Hejhopp!

Har inte fått något konkret svar enligt sökningar så testar här!

 

Det är såhär, min lillebrors blev rånad igår.

Jag har gjort en polisanmälan.

Jag har ringt och spärrat IMEMn hos våran operatör, telenor.

Jag har även bytt lösenord till iCloud, dvs om telefon kopplas upp genom internet eller gsm så måste man ange det nys lösenordet.

 

Rånaren påstod att han skulle sälja den vidare, men är detta möjligt efter att jag har spärrat den på alla (tror jag) sätt, eller finns det något mer jag kan göra?

 

Om rånaren hann göra en säkerhetskopia på telefonen vad händer isf om han återskapar den till en annan telefon?

 

Mvh en jävligt upprörd individ :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade den "Hitta min iPhone" installerad? (Det borde den haft.)

I så fall kan du låsa telefonen där.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201365

https://www.apple.com/se/support/icloud/find-my-iphone-ipad-ipod-mac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå! Dock under knivhot så var han tvungen att logga ut frän iCloud samt hitta mina vänner, hitta iPhone!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå! Dock under knivhot så var han tvungen att logga ut frän iCloud samt hitta mina vänner, hitta iPhone!

Är det så enkelt att komma runt "Hitta min iPhone" som att bara logga ut så borde Apple tänka till.

 

Ni har väl satt den till "Förlorad" i alla fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå! Dock under knivhot så var han tvungen att logga ut frän iCloud samt hitta mina vänner, hitta iPhone!

 

Hitta mina vänner är inget man kan logga ut från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så enkelt att komma runt "Hitta min iPhone" som att bara logga ut så borde Apple tänka till.

 

Ni har väl satt den till "Förlorad" i alla fall?

 

Du menar att Apple ska tvinga folk att alltid ha på Hitta min iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta vänner försvann i samband med att han loggade ut från iCloud, antar att rånaren även har luren i flygplansläge eller avstängd tills vidare så att man inte kan se den på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta vänner försvann i samband med att han loggade ut från iCloud, antar att rånaren även har luren i flygplansläge eller avstängd tills vidare så att man inte kan se den på något sätt.

 

Det stämmer inte. Loggar jag ut från Hitta mina iPhone kan jag fortfarande använda Hitta mina vänner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det stämmer inte. Loggar jag ut från Hitta mina iPhone kan jag fortfarande använda Hitta mina vänner.

Hitta min iPhone samt hitta mina vänner är inte påslaget, det var han tvungen att stänga av, har kvar själva iphonen i "fond My Apple" och den står som förlorad där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta min iPhone samt hitta mina vänner är inte påslaget, det var han tvungen att stänga av, har kvar själva iphonen i "fond My Apple" och den står som förlorad där.

 

Du verkar inte förstå hur Hitta mina vänner fungerar.

Hitta mina vänner sätts på automatiskt när man loggar in med sitt Apple-ID.

Loggar man ut från iCloud fungerar fortfarande Hitta mina vänner.

Stänger man av "Dela min plats info" så kan andra inta se dig men Hitta mina vänner fungerar fortfarande.

Så med andra ord kan man inte stänga av Hitta mina vänner utan det gör dina vänner.

 

Testade att stänga av Hitta min iPhone och den bara försvinner från listan av enheter när jag tittar på iCloud.com.

Ingenting om att den är förlorad eller nått.

 

Sen så förstår jag inte din fråga. Varför skulle rånaren ta en säkerhetskopia på en telefon han nyss stulit och föra över den till en annan enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du menar att Apple ska tvinga folk att alltid ha på Hitta min iPhone?

Nej, det menar jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du verkar inte förstå hur Hitta mina vänner fungerar.

Hitta mina vänner sätts på automatiskt när man loggar in med sitt Apple-ID.

Loggar man ut från iCloud fungerar fortfarande Hitta mina vänner.

Stänger man av "Dela min plats info" så kan andra inta se dig men Hitta mina vänner fungerar fortfarande.

Så med andra ord kan man inte stänga av Hitta mina vänner utan det gör dina vänner.

 

Testade att stänga av Hitta min iPhone och den bara försvinner från listan av enheter när jag tittar på iCloud.com.

Ingenting om att den är förlorad eller nått.

 

Sen så förstår jag inte din fråga. Varför skulle rånaren ta en säkerhetskopia på en telefon han nyss stulit och föra över den till en annan enhet?

När jag loggar in på iCloud.com och vidare till hitta iPhone så står den som nedkopplad, vilket den har gjort sen det blev tagen. På den rutan har jag även bocksat för att jag ska få ett meddelade om telefonen hittas igen.

Frågan var mer om jag kunde göra något mer för att hitta telefonen eller spärra något mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: och antagligen har han stängt av platstjänster samt att han inte ska dela sin plats med hitta mina vänner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag loggar in på iCloud.com och vidare till hitta iPhone så står den som nedkopplad, vilket den har gjort sen det blev tagen. På den rutan har jag även bocksat för att jag ska få ett meddelade om telefonen hittas igen.

Frågan var mer om jag kunde göra något mer för att hitta telefonen eller spärra något mer

 

Ok nu har jag testat alla scenarion jag kan tänka mig.

Stänger jag av Hitta min iPhone försvinner den helt från listan.

Har jag bara stängt av telefonen syns den i listan men står som Nedkopplad.

 

Har du spärrat telefonen vad jag så ska den vara obrukbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: och antagligen har han stängt av platstjänster samt att han inte ska dela sin plats med hitta mina vänner.

 

Snygg efterhandsrekonstruktion :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det menar jag inte.

 

Så vad är ditt konstruktiva förslag hur detta skulle kunna lösas.

 

Nu personligen skulle jag aldrig i helvete låsa upp telefonen utan lägga benen på ryggen och låta han få leka med min tegelsten som telefonen blir i princip :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så vad är ditt konstruktiva förslag hur detta skulle kunna lösas.

 

 

Nu personligen skulle jag aldrig i helvete låsa upp telefonen utan lägga benen på ryggen och låta han få leka med min tegelsten som telefonen blir i princip :)

Så, slutsats:

imem låsningen gör telefonen helt obrukbar eller?bilder? Kontakter? Flygplansläge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok nu har jag testat alla scenarion jag kan tänka mig.

Stänger jag av Hitta min iPhone försvinner den helt från listan.

Har jag bara stängt av telefonen syns den i listan men står som Nedkopplad.

 

Har du spärrat telefonen vad jag så ska den vara obrukbar.

Den står som nedkopplad, alltså har han inte startat den igen... Och när han gör det så är det kört, right?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, slutsats:

imem låsningen gör telefonen helt obrukbar eller?bilder? Kontakter? Flygplansläge?

 

Vad har flygplansläge med saken att göra?

 

Eftersom din bror låste upp telefonen kan rånaren göra vad han vill med innehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den står som nedkopplad, alltså har han inte startat den igen... Och när han gör det så är det kört, right?

 

Som sagt din bror har låst upp den så ja då är allt innehåll tillgängligt för rånaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som sagt din bror har låst upp den så ja då är allt innehåll tillgängligt för rånaren.

Även om den är låst från telenor med ieme?samt att jag bytte lösenord på iCloud, flygplansläget borde förhindra telefonen från att ge ut positioneringen osv
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min teori är iaf > han har på flygplansläget just nu, han tar ur sim-kortet om han kopplar upp den mot wi-fi eller gsm så låser telenor den via deras ieme låsning. Om han kopplar upp den mot wifi så får jag ett mail om det, och om han startar om den så låser den sig ändå med ieme och han måste lista ut pin koden till luren, sifforna vet han inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om den är låst från telenor med ieme?samt att jag bytte lösenord på iCloud, flygplansläget borde förhindra telefonen från att ge ut positioneringen osv

 

Låsningen från Telenor har ingenting med innehållet på telefonen.

 

Vad spelar det för roll att du har bytt lösenord på iCloud när telefonen inte är inloggad på iCloud,allt enligt din utsago.

 

Ja flygplansläget förhindrar positionering.

 

Räkna telefonen som förlorad. Du säger att den är spärrad hos operatören och det innebär att den är obrukbar.

http://www.telenor.se/privat/kundservice/mobiltelefoner/sparra-mobilen/index.html

 

Se innehållet som förlorat eller att den som tog den kan komma åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min teori är iaf > han har på flygplansläget just nu, han tar ur sim-kortet om han kopplar upp den mot wi-fi eller gsm så låser telenor den via deras ieme låsning. Om han kopplar upp den mot wifi så får jag ett mail om det, och om han startar om den så låser den sig ändå med ieme och han måste lista ut pin koden till luren, sifforna vet han inte.

 

Det spelar ingen roll hur han gör för sätter han i ett nytt sim så kommunicerar telefonen med operatören och låser den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det spelar ingen roll hur han gör för sätter han i ett nytt sim så kommunicerar telefonen med operatören och låser den.

Och då får vi hopps på att han stängde av telefonen för att sälja den om några dagar, då han kommer inse att skiten är spärrat på alla sätt, eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...