Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Platsbrist med både iPhoto och Bilder


Igelhultarn

Rekommendera Poster

Jag får hela tiden meddelanden om att min startskiva är full. I finder ser jag att "mappen" [bilder] tar upp ca 40GB och i den finns ett Bilder bibliotek och ett iPhoto bibliotek, som bägge är ca 20GB och så vitt jag kan förstå innehåller de samma foton.

 

Kan jag ta bort ett av dessa bibliotek, eller försvinner då alla mina bilder?

 

Vilket bibliotek skall jag ta bort? Jag har arbetat en del med att organisera bilder i iPhoto, men inget i Bilder.

 

Spontant känns det som att jag skall ta bort Bilder biblioteket och sedan starta Bilder med Alt-tangenten nedtryckt och välja iPhoto biblioteket (har fått denna uppfattning efter att ha läst lite här på forumet), men jag känner mig osäker och skulle uppskatta stöd från mer erfarna Mac Människor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får hela tiden meddelanden om att min startskiva är full. I finder ser jag att "mappen" [bilder] tar upp ca 40GB och i den finns ett Bilder bibliotek och ett iPhoto bibliotek, som bägge är ca 20GB och så vitt jag kan förstå innehåller de samma foton.

 

Kan jag ta bort ett av dessa bibliotek, eller försvinner då alla mina bilder?

 

Vilket bibliotek skall jag ta bort? Jag har arbetat en del med att organisera bilder i iPhoto, men inget i Bilder.

 

Spontant känns det som att jag skall ta bort Bilder biblioteket och sedan starta Bilder med Alt-tangenten nedtryckt och välja iPhoto biblioteket (har fått denna uppfattning efter att ha läst lite här på forumet), men jag känner mig osäker och skulle uppskatta stöd från mer erfarna Mac Människor...

Ingen aning eftersom jag inte anv ngn av dem. Men varken 40GB el 20GB låter spec mkt i jmf med en hel disk (t ex 500GB, 1TB osv).

 

Skrev lite här om olika sätt att få mer utrymme. F f a om du har TimeMachine och lokala backup'er så kommer den bara att forts att fylla disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser bara ut i Finder som att båda tar 20 GB var. Det beror på att det finns hårdlänkar i det ena biblioteket (troligen iPhoto) som pekar på det andra biblioteket (troligen Bilder).

Du har alltså bara en uppsättning bildfiler.

 

Du kan kolla vad som tar plats med programmet OmniDiskSweeper.

https://www.omnigroup.com/more

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser bara ut i Finder som att båda tar 20 GB var. Det beror på att det finns hårdlänkar i det ena biblioteket (troligen iPhoto) som pekar på det andra biblioteket (troligen Bilder).

Du har alltså bara en uppsättning bildfiler.

 

Du kan kolla vad som tar plats med programmet OmniDiskSweeper.

https://www.omnigroup.com/more

Med omnidisk ser det ut som att "pictures" tar upp 40,7GB och i mappen finns ett "Bilder bibliotek" om 20,7GB och ett "iPhote bibliotek" om 20GB.

 

Jag har bara 120GB i min MacBook pro, jag vet att det är dags att byta, men vill gärna vänta nån månad till av ekonomiska skäl...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om du summerar det som OmniDiskSweeper visar för hela disken, hur mycket blir det?

 

Om du i Finder visar info på din disk så står det hur stor den är, hur mycket som används och hur mycket som är ledigt. Hur mycket är respektive värde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om du summerar det som OmniDiskSweeper visar för hela disken, hur mycket blir det?

 

Om du i Finder visar info på din disk så står det hur stor den är, hur mycket som används och hur mycket som är ledigt. Hur mycket är respektive värde?

OmniDisk: 125,3

Finder: Kapacitet 120,11; Används: 113,16; Ledigt: 6,94

 

Jag hittade ett par filmer att ta bort, så den värsta krisen borde vara över...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gör Omnidisk också fel. Du kan ju inte ha mer på disken än dess kapacitet.

 

Så du har egentligen bara ett bildbibliotek. Så ta INTE bort något av dem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...