Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket
Foto
* * * - - 1 Betyg

Kan jag uppgradera min iMac

• Vänligen logga in för att kunna svara
113 svar till detta ämne

#41 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 53 873 inlägg
  • Plats: FALUN
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac 21" late 2009, iMac 21" late 2013 och en MBA 11"!!

Postad 24 mars 2016 klockan 14:18

Jag hade en iMac (21,5 tum, sent 2009) som numera står i grabbens rum då jag skaffade en ny i vintras.

Dock har jag till mitt stora förtret upptäckt att den nya iMacen (21,5 tum, sent 2015) är långsammare än den jag tidigare haft i sex år. När jag jämför vad de innehåller ser jag till min förvåning att processorn på den äldre verkar vassare än den nya, och det är ju märkligt tycker jag.

Den gamla: 3,06 GHz Intel Core 2 Duo

Den nya: 2,8 Ghz Intel Core i5

Den gamla har 4 GB i minne medan den nya har 8 GB.

Det enda jag märkt som är bättre på den nya är när jag spelar (mitt enda) spel: Football Manager. Där var det hackigt på den gamla, men flyter på snyggt på den nya. Antar att det har med grafikkortet att göra.

Eftersom jag är bra på att jobba på en Mac, men inte speciellt insatt i vad som finns under skalet undrar jag hur jag bör gå tillväga för att speeda upp den nya iMacen? Det handlar om att uppstarten tar ibland upp till en minut eller mer, det är ofta snurrande badbollar etc.

Jag har läst en del här och ser att många goda råd handlar om att skaffa en SSD. Kan det alltså göra så att "söligheten" jag upplever kan försvinna?

Det är bortkastat att jämföra två olika processorserier. Det är som att säga att Volvo är snabbare än SAAB.... Ghz säger bara vid vilken frekvens processorn arbetar med, inte hur många spadar ( läs kärnor ) och inte heller hur stora spadarna är. Att gå från 3,06-an till 2,8-an är ungefär 100% skillnad i processorkraft. Nu är processorkraft bara en faktor. För lite RAM-minne stryper den vilda hingsten och den hårddisken som levereras i grundutförande är tyvärr riktigt långsam. 4 GB RAM är för lite idag. 8 GB RAM är minimum särkilt med de integrerade grafikkorten som lånar av RAM-minnet. En enkel men väldigt effektiv lösning är att köpa en extern SSD med USB3 och lägga OS X på vilket speedar upp allt som har med hårddisk att göra 500%.

Redigerat av Axelman, 24 mars 2016 klockan 14:20.

• 0

Den som har flest postningar när han dör vinner!!

#42 JLJ

JLJ
  • Medlem
  • 187 inlägg
  • Appleprylar: MacPro & iMac 21,5

Postad 25 mars 2016 klockan 12:28

Axelman; det låter som en bra idé. Har läst igenom tråden och sett att det pratats en hel om SSD tidigare.

Så enkelt förklarat köper jag t ex en Samsung Evo 850, pluggar in i USB-uttaget (eller Thunderbolt), låter den sitta där och kör OSX därifrån?

• 0

#43 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 274 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 25 mars 2016 klockan 12:42

Så enkelt förklarat köper jag t ex en Samsung Evo 850, pluggar in i USB-uttaget (eller Thunderbolt), låter den sitta där och kör OSX därifrån?

Du måste dessutom ha ett (lämpligt) kabinett att sätta din SSD i.

• 0

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#44 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 53 873 inlägg
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac 21" late 2009, iMac 21" late 2013 och en MBA 11"!!

Postad 25 mars 2016 klockan 12:52

Axelman; det låter som en bra idé. Har läst igenom tråden och sett att det pratats en hel om SSD tidigare.

Lite noggrannare räknat är Evo en SSD för intern montage. Du kan köpa en extern Samsung med USB3 färdig. Thunderbolt är lite bättre men det finns nästan inget att välja på och det är nästan dubbelt så dyrt som USB3. Thunderbolt är bra men har helt floppat på konsumentmarknaden. De nya Macarna verkar bara få USB i den nyaste tappningen USB C.

• 0

#45 JLJ

JLJ
  • Medlem
  • 187 inlägg

Postad 25 mars 2016 klockan 13:01

Det är aningens för invecklat tekniskt för mig här (känns rätt snopet).

"Du måste dessutom ha ett (lämpligt) kabinett att sätta din SSD i." - Vad menas med kabinett i det här fallet? Är det under skalet alltså? Där ska jag nog inte in och pilla på egen hand...

USB3, USB, USB C...jag har ingen aning om skillnaden på dessa tyvärr. Kom gärna med en rekommendation vilken SSD som passar en tekniskt utmanad person som vill ha det enkelt löst, som mig i det här fallet ;-)

QJPfFtT.png

6KxZsmz.png

Redigerat av JLJ, 25 mars 2016 klockan 13:02.

• 0

#46 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 77 844 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad. MacBook Air 13" iPhone SE

Postad 25 mars 2016 klockan 13:11

Ett kabinett är ett skal som du lägger SSD i.

Bifogad fil  Skärmavbild 2016-03-25 kl. 13.10.47.jpg   210,36K   0 Antal nerladdningar

Denna skulle väl passa

Bifogad fil  Skärmavbild 2016-03-25 kl. 13.12.25.jpg   89,11K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Pocahontas, 25 mars 2016 klockan 13:13.

• 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

#47 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 53 873 inlägg

Postad 25 mars 2016 klockan 14:41

Det är aningens för invecklat tekniskt för mig här (känns rätt snopet).

"Du måste dessutom ha ett (lämpligt) kabinett att sätta din SSD i." - Vad menas med kabinett i det här fallet? Är det under skalet alltså? Där ska jag nog inte in och pilla på egen hand...

USB3, USB, USB C...jag har ingen aning om skillnaden på dessa tyvärr. Kom gärna med en rekommendation vilken SSD som passar en tekniskt utmanad person som vill ha det enkelt löst, som mig i det här fallet ;-)

Det finns HÅRDDISK. Antingen att sätta in i en dator eller med låda för att ha utanför. Man kan köpa en hårddisk att sätta i en låda, sk kabinett, men man kan gärna köpa en färdig.

...

USB är "sladden" mellan den externa hårddisklådan och datorn. Det var du som nämnde Thunderbolt så därav förklaringen.

...

USB3 är den tredje versionen av USB. USB C den nyaste och snabbaste. Alla äldre USB-grejjor fungerar med nyare USB-teknik men kan inte dra nytta av den högre hastigheten.

...

Så gå till Kjell & Co, be om en EXTERN hårddisk av märke SAMSUNG. Minst 256 GB, helst 512 GB. Ta hem den stoppa sladden i datorn och den dyker upp på skrivbordet. Sen ska den formatteras/raderas så att OS X kan använda den. Men det kan vi ta sen.

Redigerat av Axelman, 25 mars 2016 klockan 14:42.

• 0

#48 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 77 844 inlägg

Postad 25 mars 2016 klockan 14:54

Köp denna lilla smidiga

http://www.kjell.com...k-500-gb-p61550

• 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

#49 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 53 873 inlägg

Postad 25 mars 2016 klockan 14:55

Köp denna lilla smidiga

http://www.kjell.com...k-500-gb-p61550

Precis! Där är den!

• 0

#50 JLJ

JLJ
  • Medlem
  • 187 inlägg

Postad 25 mars 2016 klockan 16:25

Toppen, återkommer (ev) i frågan när den är införskaffad.

• 0

#51 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 53 873 inlägg

Postad 25 mars 2016 klockan 16:37

Man kan i princip ha hur många hårddiskar anslutna av olika sorter och storlekar. Man kan välja vilken av dem som helst att köra OS X på. Det finns inget krav eller måste att använda den inbyggda hårddisken för OS X. Den råkar mest sitta där för att det är praktiskt.

• 0

#52 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 53 873 inlägg

Postad 25 mars 2016 klockan 16:41

En hårddisk är helt tom och neutral när den kommer från fabriken. Oftast så förbereds den för Windows. Det kallas formattering. Man lägger på ett skikt där man kan "hänga upp" Windows på. Innan man lägger på OS X måste man lägga på ett skikt där man kan hänga upp OS X på. Då öppnar man Skivverktyget. Du kan göra det redan nu och kolla in hur det ser ut.

• 0

#53 Agnes

Agnes
  • Medlem
  • 1 175 inlägg
  • Plats: Öster om Stockholm
  • Appleprylar: iMac 21,5", iPhone 5, iPad Mini wifi, iPad Mini 4 cellular

Postad 28 mars 2016 klockan 18:39

Vet du att du har RAM-minnesbrist eller gissar du? OM du kollar i AktivitetskontrollenSystemminne och Växelfil, vad säger den?

Det är bara ren gissning. Den var långsam redan från första dagen. Vi hade låtit säljaren sätta in mer ram från början om det inte varit panik då den gamla 20-tummaren la ner. Den var förresten mycket snabbare.

Hittar ingen rubrik Systemminne eller Växelfil, (Mavericks). Kollar ofta i Aktivitetskontroll men förstår mig inte på värdena. Är det det här du menar?

Bifogad fil  Systemminne?.png   36,79K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Växelfil.png   21,14K   1 Antal nerladdningar

Jag köpte CleanMyMac för en tid sedan och har rensat en hel del men hastigheten (långsamheten) är densamma.

• 0
Retar du upp dig på ting som är små, så är du väl inte större än så.
/Alf Henrikson

#54 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 274 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 28 mars 2016 klockan 19:38

Det är bara ren gissning. Den var långsam redan från första dagen. Vi hade låtit säljaren sätta in mer ram från början om det inte varit panik då den gamla 20-tummaren la ner. Den var förresten mycket snabbare.

Hittar ingen rubrik Systemminne eller Växelfil, (Mavericks). Kollar ofta i Aktivitetskontroll men förstår mig inte på värdena. Är det det här du menar?

attachicon.gifSystemminne?.png

attachicon.gifVäxelfil.png

Jag köpte CleanMyMac för en tid sedan och har rensat en hel del men hastigheten (långsamheten) är densamma.

Nere till vänster står "Växelfil" och sedan 0 byte. Du har i varje fall inte ont om RAM-minne.

CleanMyMac är (i princip) bortkastade pengar.

• 0

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#55 JLJ

JLJ
  • Medlem
  • 187 inlägg

Postad 29 mars 2016 klockan 09:09

Precis! Där är den!

Det här var dock lite oroväckande läsning, men det kanske var att just den snubben hade otur?

http://www.macobserv...ng-t1-flash-ssd

• 0

#56 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 77 844 inlägg

Postad 29 mars 2016 klockan 09:27

Inte märkt något ovanligt med Samsungs SSD-disk

Det första jag gjorde var att formattera den i Skivverktyg.

Därefter startade jag SuperDuper och klonade över allt. Klart.

• 0

#57 JLJ

JLJ
  • Medlem
  • 187 inlägg

Postad 29 mars 2016 klockan 10:01

Har kollat runt lite mer och läst recensioner och det kommer med stor sannolikhet bli att jag skaffar en Samsung SSD T1 inom kort.

Några småfrågor:

1. Gör det stor skillnad på att kopiera/klona över hela mitt OSX till SSD:n eller att installera OSX "fräscht" och sen installera de program jag behöver?

Anledningen är att jag alltid kopierat/klonat över allt jag har sedan ett par datorer tillbaka genom åren, och jag misstänker att jag då fått med filer och annat som dels kanske inte är nödvändiga längre, men även sånt som kanske gör att datorn blir trögare.

2. Behöver jag börja med att installera någon drivrutin eller dylikt, eller är det bara plugga in och köra/formatera?

3. Tanken är att filer (mp3:or, bilder, dokument etc) ligger kvar på datorns hårddisk men jag kör OSX och program från SSD:n, eller hur?

Det blir säkert mer frågor med tiden. Passar dock på att tacka för all värdefull hjälp jag får här.

Edit: Precis i detta nu fick jag ett mail från Kjell & Co där de informerade mig att T1 är en utgående modell som kommer ersättas av denna i början av april:

http://www.kjell.com...k-500-gb-p61660

Den är väl ännu vassare då, antar jag?

Redigerat av JLJ, 29 mars 2016 klockan 10:03.

• 0

#58 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 53 873 inlägg

Postad 29 mars 2016 klockan 10:04

Det här var dock lite oroväckande läsning, men det kanske var att just den snubben hade otur?

http://www.macobserv...ng-t1-flash-ssd

Det var nytt för mig.

• 0

#59 JLJ

JLJ
  • Medlem
  • 187 inlägg

Postad 31 mars 2016 klockan 07:01

Bumpar mina frågor i all välmening och hoppas någon har tid att hjälpa till med några svar  :)

Har kollat runt lite mer och läst recensioner och det kommer med stor sannolikhet bli att jag skaffar en Samsung SSD T1 inom kort.

Några småfrågor:

1. Gör det stor skillnad på att kopiera/klona över hela mitt OSX till SSD:n eller att installera OSX "fräscht" och sen installera de program jag behöver?

Anledningen är att jag alltid kopierat/klonat över allt jag har sedan ett par datorer tillbaka genom åren, och jag misstänker att jag då fått med filer och annat som dels kanske inte är nödvändiga längre, men även sånt som kanske gör att datorn blir trögare.

2. Behöver jag börja med att installera någon drivrutin eller dylikt, eller är det bara plugga in och köra/formatera?

3. Tanken är att filer (mp3:or, bilder, dokument etc) ligger kvar på datorns hårddisk men jag kör OSX och program från SSD:n, eller hur?

Det blir säkert mer frågor med tiden. Passar dock på att tacka för all värdefull hjälp jag får här.

Edit: Precis i detta nu fick jag ett mail från Kjell & Co där de informerade mig att T1 är en utgående modell som kommer ersättas av denna i början av april:

http://www.kjell.com...k-500-gb-p61660

Den är väl ännu vassare då, antar jag?

• 0

#60 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 77 844 inlägg

Postad 31 mars 2016 klockan 07:50

Bumpar mina frågor i all välmening och hoppas någon har tid att hjälpa till med några svar  :)

Jag hade nog börjat med att klona över allt till SSD och sett hur den uppför sig.

Är det märkbart sämre hade jag påbörjat det digra jobbet att först installera Mac OS X, och sedan stegvis installera om varje program. 

Kan dock inte svara på hur SSD-diskar gillar att bli raderade/formatterade många ggr, det kanske någon annan har bättre koll på. 

• 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Hetast just nu