Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket
Foto
* * * - - 1 Betyg

Kan jag uppgradera min iMac

• Vänligen logga in för att kunna svara
113 svar till detta ämne

#1 TwinX

TwinX
  • Medlem
  • 120 inlägg
  • Plats: Linköping
  • Appleprylar: iMac, iPhone 6, Ipad 4, iPhone 4, Appletv 3

Postad 5 februari 2016 klockan 11:34

Sitter och funderar på om jag kan uppgradera min iMac. Får känslan av att jag inte kan, men vill fråga er som är kunniga. Om jag kan så skriv gärna ner vad jag kan uppgradera och från vart jag kan köpa det ifrån.

iMac (21.5-inch, Late 2013)

2,7 GHz Intel Core i5

8 GB 1600 MHz DDR3

Intel Iris Pro 1536 MB

Redigerat av TwinX, 5 februari 2016 klockan 11:36.

• 0

Ständigt på jakt efter ny information

#2 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 77 716 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad. MacBook Air 13" iPhone 4

Postad 5 februari 2016 klockan 11:39

Vad är det du vill uppgradera, programvaran eller datorn? 

Du kan ha senaste Mac OS X, El Capitan.

Vill du sätta in större hårddisk eller ännu bättre, sätta in SSD så går det. Dock bör du inte göra det själv.

Mer RAM, ja du kan ha 16 GB, lite tveksam till om de går att byta, på senare modeller är de fastlödda

Bifogad fil  Skärmavbild 2016-02-05 kl. 11.40.11.jpg   79,89K   0 Antal nerladdningar

Som jag kan utläsa är de inte utbytbara

(non user accesible)

Redigerat av Pocahontas, 5 februari 2016 klockan 11:43.

• 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

#3 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 77 716 inlägg

Postad 5 februari 2016 klockan 11:47

Jo kanske RAM går att byta, men du måste öppna datorn

https://www.ifixit.c..._21.5"_EMC_2638

direktlänk

https://www.ifixit.c...placement/28795

Lite pill.. :D

Redigerat av Pocahontas, 5 februari 2016 klockan 11:49.

• 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

#4 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 53 332 inlägg
  • Plats: FALUN
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac Intel 21" och en MBA 11"!!

Postad 5 februari 2016 klockan 11:50

Den egentligen enda åtgärden man kan göra är att byta ut den interna hårddisken mot en SSD som Poca nämnde. SSD är en nyare typ av hårddisk utan mekaniska delar och som är ca fem gånger snabbare. Med en sådan upplevs datorn som väldigt pigg. Finns mängder med trådar om detta och om nöjda ägare.

...

MEN:

Det är ganska svårt att göra det själv. Det fina är att du behöver inte göra det ingreppet utan man kan ansluta en extern SSD och ha OS X och program på och använda den interna långsamma hårddisken som lagring för filer mm. Det snabbaste och bästa är en SSD med Thunderboltanslutning. Men de är dyra och det finns inte många att välja på. Skillnaden i prestanda är inte så stor till USB 3 men de är klart billigare. Räkna med att det kostar skjortan att lämna in datorn för hårddiskbyte och det är inte värt det. LÄnkar till en av de bästa just nu på marknaden.

http://www.prisjakt....t.php?p=2970096

• 0

50 000 postningar... hade jag inget viktigare att göra?!?

#5 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 77 716 inlägg

Postad 5 februari 2016 klockan 11:55

Jag köpte denna och hängde baktill på min iMac

Bifogad fil  Skärmavbild 2016-02-05 kl. 11.53.20.jpg   143,61K   9 Antal nerladdningar

Du har snabbare USB än vad jag har på min dessutom

• 0

#6 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 77 716 inlägg

Postad 5 februari 2016 klockan 12:09

Den är liten  :D

Bifogad fil  Skärmavbild 2016-02-05 kl. 12.07.58.jpg   72,93K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Pocahontas, 5 februari 2016 klockan 12:09.

• 0

#7 TwinX

TwinX
  • Medlem
  • 120 inlägg
  • Plats: Linköping
  • Appleprylar: iMac, iPhone 6, Ipad 4, iPhone 4, Appletv 3

Postad 9 februari 2016 klockan 09:10

Axelman och Pocahontas, tack snälla för all hjälp. Att pilla upp datan är frestande, men samtidigt inser jag att risken att jag sumpar ihopsättningen är ett faktum 😂
Men att köpa en ex HDD är av stort intresse.
Så den du länkade till, är den bästa SDD disken som finns att köpa?
Vad ska man titta på då man ska köpa SDD?
  • 0

Ständigt på jakt efter ny information

#8 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 53 332 inlägg

Postad 9 februari 2016 klockan 10:55

Så den du länkade till, är den bästa SDD disken som finns att köpa?
Vad ska man titta på då man ska köpa SDD?

Samsung är och har varit i en klass för sig länge. Välj den.

...

Annars vad man ska titta på är att inte köpa för liten SSD. Som jag ser det minst 512 GB. Dessutom går alla SSD långsammare när de är mindre beroende på färre kanaler som hanterar mindre mängd data parallellt.

...

Testa gärna sen med Black Magic Disk Speed Test och bifoga en skärmdump över mätarna. Det är alltid kul att se hur det blev.

• 0

#9 Chiroptera

Chiroptera
  • Medlem
  • 30 inlägg
  • Appleprylar: Imac 21.5 2013 och MacBook Pro 2011

Postad 11 februari 2016 klockan 08:45

Jag har bytt till en SSHD på min MacBook Pro från 500GB vanlig HDD till 1TB SSHD. 

Jag använde mig av ett program som gör att man kan extrahera operativsystemet och lägga det på en vanlig USB sticka. Efter bytet av HDD bootar datorn från stickan istället, men några minuter in i processen måste man gå in i skivverktyg och formatera den nya hårddisken. 

Blev sur när jag såg hur Apple börjat marknadsföra sina senaste Imacs med en uppgradering som kallas "Fusion Drive". Vad de egentlingen gjort, förmodar jag är att utrustat sina datorer med vanliga SSHD, det är åtminstone så som de beskriver det nya minnet. 

Min Imac är också från sent 2013, men där står följande: 

Bifogad fil(er)

• 0

#10 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 77 716 inlägg

Postad 11 februari 2016 klockan 08:51

Det du visar på bild är ju RAM-minnesplatserna

• 0

#11 Chiroptera

Chiroptera
  • Medlem
  • 30 inlägg

Postad 11 februari 2016 klockan 09:41

Sorry, jag var otydlig. 

Jag var på väg till bussen och hann inte skriva klart. Vad jag ville visa med min skärmdump var att mina RAM-minnen nog går att byta ut, vet inte om dessa är fastlödda?

• 0

#12 Stereotypen

Stereotypen
  • Medlem
  • 3 767 inlägg
  • Plats: Nässjö
  • Appleprylar: MBPr 13" Late2016 Touch Bar

Postad 11 februari 2016 klockan 09:49

De går att byta.

• 0

Lagar/Köper din trasiga Mac-dator.

#13 Stereotypen

Stereotypen
  • Medlem
  • 3 767 inlägg
  • Plats: Nässjö
  • Appleprylar: MBPr 13" Late2016 Touch Bar

Postad 11 februari 2016 klockan 09:51

Du har en lucka bakom foten, och för att få upp denna, så plocka bort strömsladden för där sitter en liten knapp du skall trycka in för att minnesluckan skall poppa ut.

• 1

Lagar/Köper din trasiga Mac-dator.

#14 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 068 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 11 februari 2016 klockan 10:10

Blev sur när jag såg hur Apple börjat marknadsföra sina senaste Imacs med en uppgradering som kallas "Fusion Drive". Vad de egentlingen gjort, förmodar jag är att utrustat sina datorer med vanliga SSHD, det är åtminstone så som de beskriver det nya minnet. 

"sina senaste" är inte riktigt sant. Fusion drive har funnits i flera år.

SSHD brukar bara ha 8 GB flashminne. (Om någon hittat någon med, säg, 32 GB flashminne och minst 1 TB vanlig disk då är jag idel öra.)

Fusion Drive består av två diskar, en mekanisk och en SSD. Tyvärr har Apple på senare år börjat snåla in på storleken på SSDn. En mindre SSD är långsammare än en större, förutom det uppenbara att den inte ryms så mycket data på den.

• 0

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#15 Chiroptera

Chiroptera
  • Medlem
  • 30 inlägg

Postad 11 februari 2016 klockan 11:02

För mig är det emellertid överkurs att öppna min Imac. 

Det finns flera sensorer, och clips som man måste lätta på för att få tillgång till HDD:n. 

Jag märker enorma skillander på min MacBook Pro efter jag gjorde det mindre ingreppet. Eftersom jag kör mkt Photoshop och förhandsgranskar i Bridge så märker jag redan hur mkt snabbare dessa program öppnas. 

Jag visste inte att "Fusion Drive" funnits länge, måste ha missat detta 2013 när jag köpte min Imac. Men jag tror hellre att jag öppnar min Imac om ca: 2 år och byter till SSD när dessa inte är lika dyra som idag, snarare än att köpa en ny dator.

Med min SSHD 1TB öppnas senaste Photoshop på ca: 2 sekunder. På min Imac öppnas Photoshop vid första starttillfället på ca: 7 sekunder. 

Redigerat av Chiroptera, 11 februari 2016 klockan 11:08.

• 0

#16 Chiroptera

Chiroptera
  • Medlem
  • 30 inlägg

Postad 11 februari 2016 klockan 11:05

Du har en lucka bakom foten, och för att få upp denna, så plocka bort strömsladden för där sitter en liten knapp du skall trycka in för att

minnesluckan skall poppa ut.

Kan vara värt att kolla efter?

På äldre Imacs sitter luckan ovanför ingången för strömsladden. Alltså sitter luckan inuti nätbrunnen?

• 0

#17 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 29 068 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" 2011, MBP 15" 2011, iMac 24" 2007, iMac G4, Apple TV 3. Airport Extreme 5, iPhone SE

Postad 11 februari 2016 klockan 11:20

Jag visste inte att "Fusion Drive" funnits länge, måste ha missat detta 2013 när jag köpte min Imac. Men jag tror hellre att jag öppnar min Imac om ca: 2 år och byter till SSD när dessa inte är lika dyra som idag, snarare än att köpa en ny dator.

Fusion drive kom med 27-tum late 2012 respektive 21,5-tum early-2013.

• 0

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade i en annan byggnad än originalen. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#18 Chiroptera

Chiroptera
  • Medlem
  • 30 inlägg

Postad 11 februari 2016 klockan 11:37

Tycker fortfarande att Apple tar ut överpriser för saker som man borde kunna åtgärda själv. Min uppgradering av min MacBook Pro 2011 kostade mig 1500:- och då bytte jag till 1TB SSHD + 8GB RAM. 

• 0

#19 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 53 332 inlägg

Postad 11 februari 2016 klockan 14:45

I stället för att krångla köper du en extern SSD och kopplar på via Thunderbolt, som är bättre men dyrare, eller via USB 3. Sen lägger du OS X och PS på den och har den interna som fillagring. Plötsligt har du en raket. 

Redigerat av Axelman, 11 februari 2016 klockan 14:47.

• 0

#20 SirKnasen

SirKnasen
  • Medlem
  • 4 747 inlägg

Postad 11 februari 2016 klockan 17:48

Du har en lucka bakom foten, och för att få upp denna, så plocka bort strömsladden för där sitter en liten knapp du skall trycka in för att minnesluckan skall poppa ut.

Gäller bara 27" modeller
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Hetast just nu

Aktuella jobb