Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini gör att internet slutar fungera


mrmonki

Rekommendera Poster

Har en mac mini med El Capitan. När jag kopplar upp den med wifi mot modemet/routern (Technicolor från Telia) gör den så att internet slutar fungera för alla uppkopplade enheter. När jag stänger av wifi börjar allt att fungera igen.

 

Har nyligen kommit på att det möjligtvis är minin som gör att internet har legat nere. Har tidigare trott att det är Telias modem som varit fel på (fått det utbytt två gånger).

 

Vad kan det vara för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia delar ut en IP-adress. Om routern är i bryggläge (DHCP avstängt) så snor din Mac den IP-adressen och alla andra enheter blir utan.

 

Annars kan det vara annat fel i konfigureringen i routern.

 

Det är oklart var du stänger av wifi för att få det att fungera. I Macen eller routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern är inte i bryggläge och det är konstigt att andra enheter fungerar, men så fort jag sätter på wifi (på mac mini) fungerar inte internet för någon enhet.

 

Jag har två iphones, en macbook pro, apple tv och en windowslaptop uppkopplade utan problem samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två iphones, en macbook pro, apple tv och en windowslaptop uppkopplade utan problem samtidigt.

Vilka har trådad anslutning? Slutar dessa också att fungera eller bara de wifi-anslutna?

 

Vilken modell av Mini har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mini med OSX El Capitan 10.11.3

2,6 GHz i7

16 gb minne

 

Ingen av enheterna är kabelkopplade, men jag har provat att kabelkoppla macbook pro när internet låg nere (innan jag visste att det var minin som påverkade internet) och då fungerade det inte via Ethernet heller.

 

Det lustiga är att internet inte ligger helt nere när minin är uppkopplad med wifi, utan hastigheten svänger ganska så kraftigt. Från Telia har jag 8Mb/s (bor på landet) och det svänger från 0,01Mb/s till 7,2 Mb/s när jag kollar med Bredbandskollen.se. Ibland fungerar det att surfa men det tar typ 3 min att ladda en webbsida. Tidsvis fungerar internet skapligt även när minin är uppkopplad. Det känns som att den drar all bandbredd som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså en Mini, mid 2012, som saknar ac-standarden på WiFi.

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac

 

Stödjer dina andra enheter ac-standarden?

I så fall kan det vara så att din Mini tvingar ner din WiFi till n-standarden och då kan det bli störningar från grannens nätverk. ac-standarden kräver att 5 GHz-bandet används, medan n (normalt) körs på 2,4 GHz-bandet. Där har du kanske grannar som kör på samma kanal som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Närmaste granne bor ca 400m bort, så det kan inte vara det som påverkar...

 

Vet inte om mina andra enheter stödjer ac-standarden. Hur kollar jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då är det ju inte någon granne som stör. Det är väl den första möjliga orsaken vi kunnat utesluta. :)

 

Är de tillverkade före 2013 så har de förmodligen inte ac. Är de tillverkade efter 2014 så har de förmodligen ac.

Kolla specifikationerna.

 

Det finns visst flera varianter av Technicolor-routern, vissa har ac, de äldre inte.

 

En Mini och en Apple-TVär ju stationära enheter och vinner på en trådad anslutning. Då får dina trådlösa enheter mer bredband att leka med.

Lång kabeldragning? Testa Home Plug, nätverk via elkraften i väggarna. Exempelvis:

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradburet-natverk/homeplug/plexgear-homeplug-200-mb-s-2-pack-p94055

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...