Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

nedgradering från yosemite?


jessich

Rekommendera Poster

Jag har fått problem med min dator sedan jag uppdaterade min dator från det ursrungliga operativsystemet vilket jag tror var mountain lion. Problemet nu är att datorn hela tiden klagar på att jag inte har tillräckligt med minne ligger runr 3,90/4 gb vilket jag förstår inte är bra.

Jag är inte så duktigt på det här med lösningar men känner spontant att jag skulle behöva nedgradera till det ursprungliga. Om det är den bästa lösningen hur gör jag det på bästa sätt? Har ingen time machine men kan spara filer på usb eftersom det mest handlar om wordfiler och lite bilder.

Har någon en annan lösning så är jag öppen för förslag men antar att det inte kommer hjälpa att uppgradera till el captain

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte uppgradera med mer RAM-minne?

Och du är säker på att det är RAM-minnesbrist datorn skriker om och inte att hårddisken är full?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du för lite plats på hårddisken så blir den trög som attan, och riskerar att helt låsa sig.

 

Rensa disken eller sätt in en större.

Du bör ha minst 10-15% ledigt utrymme på disken.

Sedan är det aldrig fel som SirKnasen nämner, sätt även i mer RAM om det finns platser för detta

 

Backup ska du se till att ha, externa hårddiskar är billiga (mekaniska)

SSD-diskar är lite dyrare.

 

Pajar din hårddisk är allt borta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har fått problem med min dator sedan jag uppdaterade min dator från det ursrungliga operativsystemet vilket jag tror var mountain lion. Problemet nu är att datorn hela tiden klagar på att jag inte har tillräckligt med minne ligger runr 3,90/4 gb vilket jag förstår inte är bra.

 

Jag är inte så duktigt på det här med lösningar men känner spontant att jag skulle behöva nedgradera till det ursprungliga. Om det är den bästa lösningen hur gör jag det på bästa sätt? Har ingen time machine men kan spara filer på usb eftersom det mest handlar om wordfiler och lite bilder.

 

Har någon en annan lösning så är jag öppen för förslag men antar att det inte kommer hjälpa att uppgradera till el captain

 

Tack på förhand

 

LÖsningen är att hålla ordning på hårddisken så att den är städad och har plats. Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

 

Till Poca:

Att prata om % ledigt är meningslöst då hårddiskar kan ha allt från 128 Gb till 3 GB och mer....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är helt säker på att det är ram minnet och inte hårddisken som är full, där har jag runt 56 gb ledigt så det borde inte vara det som är problemet.
Tror inte att det går att uppgradera RAM-minnet på en retina mac book pro? är jag ute och cyklar då?

Men igår uppdaterade jag programvaran och ungefär 1 gb frigjordes på det som i aktivitetskontroll kallas för minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken model är det på din dator?

Uppe till vänster under äpplet =Om den här datorn, kan du se hur mycket RAM (Minne) du har installerat.

 

Vi börjar med det, sen när jag vet vilken modell du har kan jag visa hur mycket RAM du kan montera in

 

Jag har t.ex 12 GB RAM på min dator

 

 

post-113-0-24129000-1454503444.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är helt säker på att det är ram minnet och inte hårddisken som är full, där har jag runt 56 gb ledigt så det borde inte vara det som är problemet.

Tror inte att det går att uppgradera RAM-minnet på en retina mac book pro? är jag ute och cyklar då?

 

Men igår uppdaterade jag programvaran och ungefär 1 gb frigjordes på det som i aktivitetskontroll kallas för minne.

Ok. Jag har inte varit med om att datorn varnat för att RAM-minnet är slut däremot om hårddisken har för lite utrymme. Minnet används dynamiskt i OS X vilket betyder att datorn själv bestämmer hur mycket den ska fördela beroende på hur mycket RAM-minne det finns. Sen kan det ju krångla så dator låser upp minne som kan frigöras genom en

 

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Används något 3:e parts minneshanteringsprogram?

Har du lust att ta en skärmdump på detta minnesmeddelande och visa oss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken model är det på din dator?

Uppe till vänster under äpplet =Om den här datorn, kan du se hur mycket RAM (Minne) du har installerat.

 

Vi börjar med det, sen när jag vet vilken modell du har kan jag visa hur mycket RAM du kan montera in

 

Jag har t.ex 12 GB RAM på min dator

 

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-02-03 kl. 13.43.05.jpg

 

 

Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Används något 3:e parts minneshanteringsprogram?

Har du lust att ta en skärmdump på detta minnesmeddelande och visa oss?

 

Det har slutat efter uppdateringen och verkade bara vara något strul då.

Det kom upp i samband med att jag använde word som varnade för att datorn inte kunde autospara. Det var då jag började kolla i aktivetskontroll och upptäckte att det var dåligt med lagringsutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3

4 GB är lite väl snålt.. du bör ha minst 8 GB eller mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det har slutat efter uppdateringen och verkade bara vara något strul då.

Det kom upp i samband med att jag använde word som varnade för att datorn inte kunde autospara. Det var då jag började kolla i aktivetskontroll och upptäckte att det var dåligt med lagringsutrymme.

Du skriver att du är säker på att det är minne, 4 gb är snålt men datorn ska ändå vara ok. I svaret ovan säger du att det är dåligt med lagringsutrymme dvs att du har för lite utrymme på disken. Hämta hem och kör omnidisksweeper http://www.macupdate.com/app/mac/7402/omnidisksweeper

så ser hur mycket utrymme du har och vad som tar plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...