Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backup på iCloud bildbibliotek


jockehemmingsson

Rekommendera Poster

jockehemmingsson

Hej!

 

Jag har köpt 200 GB utrymme i iCloud, så jag kan ha samma bildbibliotek för min iMac, macbook pro, iPhone, och iPad. Har aktiverat på alla enheter att bilderna anpassas till enheten. Alltså originalbilderna ligger uppe i iCloud.

 

Men jag skulle vilja ha en backup på alla bilder från alla enheter. Hur gör jag då?

 

Jag har en nas som tar backup på båda datorerna men tar den backup på mitt bildbibliotek som finns på iCloud?

 

Skulle vara skönt om backupen gjordes automatiskt precis som time machine. Vill hälsa inte kopiera varje bild i iCloud för att göra ett speciellt bibliotek. Då det kan finnas risk för att vissa bilder missas att kopieras.

 

Har över 10000 bilder. Skulle inte vara roligt om de försvann.

 

Med vänlig hälsning, Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna finns fysiskt på din dator så när TM tar backup så följer bilderna med om du inte själv lagt till det som undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jockehemmingsson

Okej, men alla bilder ligger ju enbart på iCloud. De hämtas när jag klickar på dem. Sparar time machine original bilderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men alla bilder ligger ju enbart på iCloud. De hämtas när jag klickar på dem. Sparar time machine original bilderna?

 

Nej det gör dom inte utan så länge det finns utrymme på din dators hårddisk kommer fullstora bilder att lagras lokalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej det gör dom inte utan så länge det finns utrymme på din dators hårddisk kommer fullstora bilder att lagras lokalt.

 

Om utrymme saknas i datorerna så är det ju bara små "preview" bilder lagrat som således inte backupas lokalt i originalstorlek/format. (Om man valt optimerad lagring)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om utrymme saknas i datorerna så är det ju bara små "preview" bilder lagrat som således inte backupas lokalt i originalstorlek/format. (Om man valt optimerad lagring)

 

Innan det händer får man en varning om att utrymmet på hårddisken är slut.

Det händer först när det är bara några GB kvar och innan dess har det uppstått andra bekymmer med datorn.

Något jag är övertygad inte hänt för TS.

 

Det finns ett scenario där alla bilder är enbart lagrade i iCloud Bildbiblioteket och det är när man raderar biblioteket lokalt på datorn,eller formaterar datorn och inte väljer att återställa systemet från en TM-backup.

Då när man loggar in med sitt iCloud-konto på datorn finns dom bara i iCloud. Har man ställt in att bilderna ska lagras lokalt laddas dom ner i bakgrund. Vad som händer om man ställt in "Optimera Mac-lagring" vet jag inte till 100% men gissningsvis laddas dom ner i bakgrunden då också. Förutsatt att man har nog mycket ledig utrymme på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jockehemmingsson

Grejen är att jag inte har tillräckligt minne i datorn. Det är därför jag valt just denna optimering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att jag inte har tillräckligt minne i datorn. Det är därför jag valt just denna optimering

 

Jag tror inte du vet med säkerhet att alla bilder enbart ligger i iCloud.

Men än hur som gör dom det är dom inte inkluderade i en TM-backup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...