Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Systemtjänster > 'Tid och plats' drar för mycket data


Frank Grimes

Rekommendera Poster

Min nya iPhone har dragit mycket mer data än den gamla iPhone 4 gjorde. 4:an hade som högst iOS 7, har jag för mig.

 

Det är Systemtjänster/Tid och Plats som drar mest data. I januari har den hittills dragit 374 MB, men jag har sett högre mängd tidigare månader. På min nuvarande 'data plan' har jag 1 GB fritt och den har tagit slut lite väl ofta på sista tiden.

 

Jag har stängt av många appar för mobildata under Inställningar/Mobilnät men det hjälper inte alltid.

 

Det verkar som att det är appar som använder plats ofta som gör att datamängden drar iväg. Det är inte träningsappar eller navigatorappar som drar, men när jag använder dem tickar Tid och Plats snabbare. Jag kan inte använda Waze eller Endomondo, för då tar datamängden slut snabbt.

 

Jag har kollat lite under Integritetsskydd/Platstjänster och satt många appar till 'Aldrig' eller 'Vid användning', men jag upplever inte att det hjälpt något.

 

På jobbmobilen (Samsung/Android) kan jag köra Waze till och från jobbet varje dag (1h/dag) utan att datamängden sticker iväg så här.

 

Vad gör jag nu? Kan jag minska på precisionen, eller bestämma att telefonen ska kolla plats lite mer sällan?

  • iPhone 6, 16 GB, köpt i september
  • iOS 9.2.1
  • Telia
  • Wi-Fi-assistans är AV

 

Min fråga är ganska lik den här gamla tråden...

https://forum.macworld.se/topic/165743-data-anvaendning-ios7-tid-plats/

...men det har inte löst mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...