Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skaffa MacBook Air eller inte? Hjälp


emilycarlsson

Rekommendera Poster

emilycarlsson

Heej!! Har varit sugen på en macbook i många år nu men nu är det i princip första gången som jag känner att jag har råd med en själv, men jag känner då att jag måste vara helt säker på att det kommer vara värt det eftersom att det är mycket pengar!!


Jag kommer främst använda datorn i skolan och till plugg (Går andra året på gymnasiet) då jag verkligen inte gillar min skoldator som är en liten hp. Hemma har jag en större dator som är 15 tum så den får jag inte plats i skåpet med och batteritiden är inte superbra heller... Datorn kommer även användas till foton, videor och redigering då jag älskar att fota och filma och gör detta relativt mycket. Sen kommer den även användas till vardagligt surf, kolla på serier, kanske spela the sims mm.


Den som jag funderat på är MacBook Air 13 tum då jag gillar att den är så pass lätt och att batteritiden är galet bra!! Jag funderar på om 256GB lagring är lagom samt om det är värt att välja till 8GB Ram-minne för det som jag ska använda min dator till? Ska man även köpa till Office program eller är det onödigt?


Totalt för det övre med studentrabatt skulle det kosta 13500 ungefär. Men jag behöver all hjälp jag kan få då jag verkligen vill att köpet ska bli bra!! Finns det något jag inte tänkt på?


MvH Emily


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Heej!! Har varit sugen på en macbook i många år nu men nu är det i princip första gången som jag känner att jag har råd med en själv, men jag känner då att jag måste vara helt säker på att det kommer vara värt det eftersom att det är mycket pengar!!

Jag kommer främst använda datorn i skolan och till plugg (Går andra året på gymnasiet) då jag verkligen inte gillar min skoldator som är en liten hp. Hemma har jag en större dator som är 15 tum så den får jag inte plats i skåpet med och batteritiden är inte superbra heller... Datorn kommer även användas till foton, videor och redigering då jag älskar att fota och filma och gör detta relativt mycket. Sen kommer den även användas till vardagligt surf, kolla på serier, kanske spela the sims mm.

Den som jag funderat på är MacBook Air 13 tum då jag gillar att den är så pass lätt och att batteritiden är galet bra!! Jag funderar på om 256GB lagring är lagom samt om det är värt att välja till 8GB Ram-minne för det som jag ska använda min dator till? Ska man även köpa till Office program eller är det onödigt?

Totalt för det övre med studentrabatt skulle det kosta 13500 ungefär. Men jag behöver all hjälp jag kan få då jag verkligen vill att köpet ska bli bra!! Finns det något jag inte tänkt på?

MvH Emily

Jag skulle avvakta i dina kläder eftersom det snart lär komma en uppdatering av MBA. Se här. Förhoppningsvis får den då en bättre skärm, vilket är modellens akilleshäl. I övrigt är det så klart bra med så mycket RAM och SSD som möjligt. Även där kan det komma förändringar med en ny modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den som jag funderat på är MacBook Air 13 tum då jag gillar att den är så pass lätt och att batteritiden är galet bra!! Jag funderar på om 256GB lagring är lagom samt om det är värt att välja till 8GB Ram-minne för det som jag ska använda min dator till? Ska man även köpa till Office program eller är det onödigt?

Totalt för det övre med studentrabatt skulle det kosta 13500 ungefär. Men jag behöver all hjälp jag kan få då jag verkligen vill att köpet ska bli bra!! Finns det något jag inte tänkt på?

 

256 GB hårddisk är egentligen för lite, men mycket bättre än 128 GB som du kommer att ångra om du väljer.

...

4 GB RAM är för lite för det mesta, då grafikkortet lånar 1 GB RAM, OS X tar 0,5 till 1 GB så det blir inte mycket över. Bildbearbetning vill ha mycket RAM särskilt om du vill köra Photoshop eller redigera film. Datorn går inte fortare med mer RAM, men det tar längre tid innan den segar. Arbetsbänken klarar mer.

...

Är bildbearbetning viktigt så ska du verkligen ta en funderare på om du inte ska välja en MacBook Pro 13" i stället. Airs skärm är bara medelmåttig. Den saknar full färgrymd och har problem med att visa korrekta färger. MacBook Pro har retina som är det bästa du kan ha. Värt varje krona om bilder är viktiga. Se på film, surf och annat är inga problem med skärmen.

...

I stället för att köpa Microsofts Office laddar du ner OpenOffice eller någon klon som NeoOffice. Klarar allt du behöver.

...

I Apples värld så är inte en MacBook Pro 15" en större 13". 13" borde inte heta Pro för den är marginellt kraftfullare än 13" Air. 15" har helt andra prylar under huven och är en fullfjädrad proffsdator. Ungefär 50-100% mer kraftfull och därför rejält dyrare. Å andra sidan är den minsta 15" mer prisvärd än en maxad 13".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numera kanske inte det är ett problem... Men jag tänkte på att du fått en skoldator, en pc, Så man kan väl anta att skolan jobbar i en Windows-miljö. Är det då optimalt för dig att då köra OS X? Men som sagt, i dag är detta kanske ett icke-problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Ska man även köpa till Office program eller är det onödigt? ...

 

... I stället för att köpa Microsofts Office laddar du ner OpenOffice eller någon klon som NeoOffice. Klarar allt du behöver. ...

Där kan ju tilläggas att på nya Macar är Pages, Numbers och Keynote installerade, vilka för en vanlig användare i de flesta fall motsvarar Word, Excel och Powerpoint och andra Officepaket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...