Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Importera bilder från Nikon D7000 till Adobe Bridge fungerar inte läng


vman

Rekommendera Poster

Hej

Något har hänt med min mac...

Innan (dvs under hösten 2015) kunde jag ansluta min Nikon och ta in bilderna med Adobe Bridge.

Jag kunde även se kameran som en disk i Findern. (Tror jag)

 

 

Nu fungerar inte Bridge längre. Dvs kan inte ta in (importera) bilderna.

Men nu startar bara Bilder upp och vill ta in bilderna.

Jag avmarkerade kameran och nu kan jag inte läsa in bilderna alls.

 

Troligen började efter uppdatering av OS?

Hur gör jag?

Jag vill helst läsa in bilderna via Bridge och få de sorterade i mappar efter tagningsdatum!

 

Nu kan jag inte få in kamerabilderna på något sätt.

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Bilder är igång ska du kunna gå in i inställningarna och välja vad som ska hända när kameran ansluts. Förhoppningsvis kan du välja att öppna Bridge. I vilket fall kan du välja att inte öppna Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte att öppna. Utan att jag ser inte kameran när jag är inne i Bridge.

Enheten kommer inte fram???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte att öppna. Utan att jag ser inte kameran när jag är inne i Bridge.

Enheten kommer inte fram???

Du beskrev att ett av problemen var att fel program öppnade sig.

 

Nästa problem är Adobe Bridge.

Vad säger Adobes support om saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta Jag utryckte mig lite slarvigt.

Jag har inte fått svar från Adobe ännu. Ofta får jag bättre och snabbare svar här på detta forum än hos t.ex.apple, Adobe osv.

 

Men mitt problem är att inne i Bridge "når" jag inte kameran. Den dyker inte upp som en enhet.

Kanske något annat program som allokerade enheten? Det var min gissning.

Jag har för mig att kameran även kom upp som en enhet i Findern.

 

Skumt.

 

Hoppas Adobe svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tyvärr ett känt problem som funnits sen El Capitan lanserades. Det drabbar de flesta kameror oavsett fabrikat, och beror på en ändring som Apple gjort i hur OS X hanterar USB.
Bedrövligt att varken Apple eller Adobe presenterat någon lösning än.

Du kan läsa mer om det här: https://feedback.photoshop.com/photoshop_family/topics/bridge-no-longer-detects-canon-5d-cameras?topic-reply-list[settings][filter_by]=all&topic-reply-list[settings]


=5#topic-reply-list

Finns många diskussioner i div forum om du googlar på t.ex. Bridge photodownloader El capitan

 

Ett sätt att komma runt det är att ta ur kortet ur kameran och använda en kortläsare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att komma runt det är att ta ur kortet ur kameran och använda en kortläsare

Det brukar ofta gå fortare än att köra via kameran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för svar.

Jag hoppas Apple löser detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Jag hoppas Apple löser detta.

Det kommer de inte att göra för det är Adobes programvara. Tala med Adobe. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Apples eget program Bildinsamling, det kan hämta in från kameror och andra enheter och spara i flera olika program.

Gällande Adobe så följer inte Adobe Apples rekommendationer för hur programvara ska skrivas, utan Adobe kör sin egen grej. Detta innebär att Adobe tillhör dem som har störst problem när Apple gör förändringar av sitt operativsystem.

Adobe utvecklar inte för Apple med Apples eget utvecklingsverktyg, utan med sitt eget utvecklingsverktyg. Adobe har sin egen utvecklingsmiljö där mjukvaran utvecklas på PC och arbetar mot Adobes eget systemprogram, alltså en kärna av instruktioner och kod som är likadan på olika plattformar det gör att Adobe snabbare kan utveckla program för olika operativsystem eftersom grundkoden är densamma. Denna kärna översätter sedan Adobes kod till det specifika operativsystemet. Nackdelen med detta är att det kringgår operativsystemets egna instruktioner och rutinbibliotek, detta gör att när operativsystemet förändras så måste Adobe göra om kärnan i sina program när det uppstår kompatibilitetsproblem. Och Adobe är långsamma på att uppdatera detta.

Nu finns det flera alternativ till Adobe på Mac, alternativ som direkt är gjort för Mac och därmed inte har samma problem som Adobes mjukvaror har. En direkt Photoshop-utmanare (till ett sanslöst lågt pris dessutom) är Affinity Photo.

 

https://itunes.apple.com/se/app/affinity-photo/id824183456?mt=12


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

This happen due to bug in Nikon D7100. To fix this bug just factory reset your camera. To factory reset your camera follow these steps:

  • Press 'Menu' button on the back near the LCD display.
  • Select the Shooting Menu or Setup Menu.
  • Scroll through the options until 'Reset Shooting Options' is highlighted.
  • Press OK and then highlight 'Yes'
  • Press Ok again

For more details please check Nikon d3100 Manual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...