Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta hårddisk i iMac 27, mid-2011


Telly82

Rekommendera Poster

 

Menar du så här? Här valde jag knappen "radera" för det var den ända knapp jag kunde välja.

attachicon.gifSkärmavbild 2016-03-27 kl. 18.26.01.png

 

Sen lägger jag in os x med hjälp av Superduper

attachicon.gifSkärmavbild 2016-03-27 kl. 18.28.35.png

 

Ska jag ta ner OS X El Capitan från App Store och lägga med hjälp av Superduper, eller ska jag välja någon av mina Macintosh HD eller min SSD. Läggs inte allt som jag har i datan då i den kopian?

Du börjar bra.

 

Om du använder SuperDuper! så kommer allt med från den disk du klonar. Är det din egen disk så är det nog inte så bra.

 

Om du laddar ner El Capitan och installerar så ska du inte använda SuperDuper alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

När OS X ligger under program så lägger jag över det.... hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När OS X ligger under program så lägger jag över det.... hur?

Du dubbelklickar och när installeraren startar så väljer du att installera på den disk du just formaterade. OBS, ta inte fel disk nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du dubbelklickar och när installeraren startar så väljer du att installera på den disk du just formaterade. OBS, ta inte fel disk nu. :)

 

Ha ha ha.. Jag skulle inte bli förvånad att jag skulle göra det. Men jag har gjort som du har sagt vid tidigare trådar, säkerhetskopior =)

 

Vad skulle hända om jag kopplade in min SDD disk? Den är extern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad skulle hända om jag kopplade in min SDD disk? Den är extern

Inget särskilt. Du skulle kunna välja att installera på den i stället. ;)

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pluggat in HDD i datan och nu ska vi se vad som händer =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog "ignorera" och startar om.

tusan... fick upp samma igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om Macen försöker läsa den trasiga interna disken.

 

När du startar om Macen, håll ner "alt" på tangentbordet så får du välja startskiva. Välj då "Namnlös" (om den fortfarande heter så).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma fortfarande. Kan vara så att den trasiga hdd stör. Men nu fungerar den i allefall.

Jag sitter själv på en 21.5 sen 2013 och blir sugen på att ha en 27" i stället :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn fungerar och jag är tacksam för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag har fortfarande inte släppt tanken på att installera en SSD parallellt med HDD:n i min iMac 27" 2011. Men det verkar vara svårt att hitta någon som är sugen på att göra installationen – om man nu inte tar sig till Helsingborg och Janssondata.

Tidigare har jag fått svaret från några firmor att de inte vill/kan montera en SSD i min dator; om jag nu inte vill ha den monterad i stället för Superdriven och det vill jag ju inte.

 

I dag ringde jag till ytterligare en Authorised Service Provider med verksamhet i Stockholm och Malmö. Där fick jag det lite underliga svaret att ”det inte går att göra på iMac från 2011 eller senare”. När jag ställde mig tveksam till den uppgiften fick jag förklarat för mig att en kollega med 25 års erfarenhet hade tillfrågats och han hade varit helt tydlig på den punkten.

Jag orkade inte argumentera och kände också att mitt förtroende för firman blev lite naggat i kanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollegan med 25års erfarenhet snackar strunt.

Det går att fixa i din dator med det är väldigt tidskrävande (dyrt) då hela logikkortet måste ur för att nå kontakterna på undersidan.

Så länge originaldisken sitter kvar får du inga problem med rusande fläktar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, inget man skall ge sig in på vid minsta osäkerhet.

 

Lite klurigt är det.

 

Bara att höra av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollegan med 25års erfarenhet snackar strunt.

Det går att fixa i din dator med det är väldigt tidskrävande (dyrt) då hela logikkortet måste ur för att nå kontakterna på undersidan.

Så länge originaldisken sitter kvar får du inga problem med rusande fläktar.

I iFixit-guiden tycks det som om det räcker att ”luta ut” logikkortet för att komma åt kontakterna. Men visst, bara att ta sig in i en iMac verkar komplicerat.

 

Som en jämförelse dock, så satte Apple Store upp en arbetskostnad på 360 kronor (plus moms) när grafikkortet byttes. Det tycker jag var resonabelt, ja, till och med billigt. Visserligen ett annat jobb, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I iFixit-guiden tycks det som om det räcker att ”luta ut” logikkortet för att komma åt kontakterna. Men visst, bara att ta sig in i en iMac verkar komplicerat.

 

Som en jämförelse dock, så satte Apple Store upp en arbetskostnad på 360 kronor (plus moms) när grafikkortet byttes. Det tycker jag var resonabelt, ja, till och med billigt. Visserligen ett annat jobb, men ändå.

 

Det är sjukt billigt. Apple själva måste ha likt transportbranchen lågavlönade polacker som tekniker.

Det tar ledigt över en timme att byta grafikkort med allt ikring, diagnostest innan och efter reparationen, registrering av serienummer på prylarna i Apples system, registrering av återskick av reservdelar och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är sjukt billigt. Apple själva måste ha likt transportbranchen lågavlönade polacker som tekniker.

Det tar ledigt över en timme att byta grafikkort med allt ikring, diagnostest innan och efter reparationen, registrering av serienummer på prylarna i Apples system, registrering av återskick av reservdelar och dylikt.

Ja, det låter onekligen lite lite.

Men är det inte också en fråga om gungor och karuseller? För grafikkortet tog de 4 797 kronor exklusive moms. Så allt som allt blev det ändå nästan sex och ett halvt tusen…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter onekligen lite lite.

Men är det inte också en fråga om gungor och karuseller? För grafikkortet tog de 4 797 kronor exklusive moms. Så allt som allt blev det ändå nästan sex och ett halvt tusen…

 

Det var billigt pris på grafikkortet. Inte mycket påslag alls kontra inpriset jag får betala för grafikkortet från Apple. Men de ska väl som vanligt särbehandla sina egna Stores/verkstäder med specialpris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag tyckte att det lät saftigt; men jag har ju inte någon egentlig koll på vad det kostar (kortet ser ju annorlunda ut än ett motsvarande som man köper separat till en pc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...