Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta hårddisk i iMac 27, mid-2011


Telly82

Rekommendera Poster

En sak förstod jag inte riktigt:

dumkopf, den 28 Feb 2016 - 15:20, skrev:snapback.png

Jag köpte också en kabel USB-SATA för att när SSD'n kom att jag skulle kunna klona den ordinarie hårddisken till SSD'n.

Du har väl kvar originaldisken i datorn? Varför inte klona när SSD:n väl var på plats?

Du har helt rätt, Jag hade lite olika planer och till slut tog jag det säkra före det osäkra och såg till att jag hade en disk som fungerade, som jag redan boot'ade ifrån innan jag gjorde operationen och stoppade in den i datorn.
Nu skall jag också stoppa in en ssd istället för ordinarie hårddisk :-) då resultatet blev så strålande bra så vill jag skaffa mer snabbt utrymme i datorn.
Nåväl:
Skriv ligger på mellan 490 MB/s och 500 MB/s
Läs ligger nästan konstant på 515MB/s
Jag skall kolla vad den gamla ligger på...
För övrigt så är kontakterna stadiga. Följ de guider som finns så är du säker.
Varför kalla sig fegis när det handlar om att göra något helt okänt.... mod kräver rädsla... :-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Varför kalla sig fegis när det handlar om att göra något helt okänt.... mod kräver rädsla... :-)

 

Rädsla för det okända är inte helt ovanligt.

 

Men jag har faktiskt bytt hårddisk på en iMac G3 en gång. Där satt ”huven” fast med ett antal plastflikar som med tiden blivit sköra. Inte alla av dem var hela efteråt. Men datorn fungerade i alla fall med den nya disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, på min gamla HD som skall snurra i 7200 v/m så är läs respektive skriv 80 MB7s och 72 MB/s... den är trött den 5 år gamla disken så jag räknar med att byta ut den också snart.

 

Min gamla trotjänare här mår gott i alla fall o ser fram emot ytterligare en extra ssd istället för den gamla HD'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med Jansson Data om diskbyte, alternativt att sätta in en SSD bakom DVD-brännaren.

 

En del Seagate-diskar fixar det här med tempsensorn (så fläktarna inte rusar), men inte alla.

 

De ville ha 1200 kronor för att sätta in en SSD plus 500 kronor för kablaget, så det tänker jag låta dem göra. De ville ha hutlöst för en 1 TB Samsung 850 EVO SSD, så den köper jag på annat håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vill byta ordinarie HD också... och då behöver jag kabeln från www.macsale.com så kanske jag beställer den nu... den är på rea. hmmm, annars kan det gå hur som helst med fläktarna.

 

Bra val du gjort Telly!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist jag kollade så kostade en 2 TB SSD i runda tal 9000 spänn. Nu har de gått ner till 6300.

Beslutsvånda om det ska bli 1 TB eller 2 TB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag vet... beslutsvånda var ordet :-) jag funderar på att ersätta den gamla 1tb disken mot en 2tb ssd... nu har jag beställt kabeln så jag vet att fläktarna kommer att sköta sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer nog att bli en 1 TB SSD.

 

Den 1 TB hårddisk jag har idag hade runt 150 GB ledigt (och sakta men säkert krympande).

Där har jag en 100 GB Bootcamp-partition, vilket lämnar 900 GB till Mac-partitionen.

Så körde jag OmniDiskSweeper (vilket jag borde gjort oftare).

Där hittade jag 123 GB med iMovie-projekt som jag redan hade på den externa disken med just iMovie-projekt.

Jag hittade också en mapp med 99 GB bilder som jag sällan använder. Den kan ligga på den gamla mekansika disken efter SSD-installationen. (Det är för övrigt den mappen som växer mest.)

 

Så vips kommer jag att ha runt 400 GB ledigt på en 1 TB SSD. Eller runt 300 GB ledigt om jag flyttar Bootcamp-partitionnen till SSDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni får gissa vilken som är hårddisken och vilken som är SSDn! :)

post-11001-0-04373100-1457630091_thumb.png

post-11001-0-14788700-1457630107_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jansson Data?

Japp. Det tog bara drygt tre timmar. Lämnade in idag strax innan 2. Trodde inte jag skulle få Macen idag, men fick den strax efter fem.

 

Enda problemet var att de installerat Yosemite på (den i och för sig tomma) SSDn och valt den som startskiva. Fick stänga av, starta med alt för att få min ordinarie startskiva och radera SSDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad härligt!

Har jag fel för mig, eller hade Jansson Data något ihop med Kullander? För hos den senare har jag fått svaret att de inte gör den här typen av jobb – det enda de kunde erbjuda var att sätta en SSD i stället för den optiska enheten.

 

En detaljfråga: Lämnade du in datorn med hårddisken som den var? Alltså utan att radera den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den gamla hårddisken hade all info kvar. Jag bytte tillfälligt lösenord, för de vill gärna veta det för alla typer av service. Och så bytte jag tillbaka efteråt.

 

Samarbetet med Kullander verkar ha upphört.

 

EDIT: Det är ju inte alla iMacar som har möjlighet till SSD utan att montera ut något annat. Den du kontaktade på Kullander visste kanske inte om att det går på vissa modeller utan kanske bara hört att "det går inte". Det är ju i och för sig okunnigt av den personen i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips om Bootcamp:

 

Jag trodde att man kunde behålla Bootcamp-partitionen på hårddisken och ha en annan Bootcamp-partition på SSDn. Men det gick inte. Det blev det ena felet efter det andra med att bootinfon på ett eller annat sätt inte fungerade.

 

Så fort jag tog bort Bootcamp-partitionen på hårddisken så kunde jag skapa en Bootcamp-partition på SSDn och starta utan några som helst problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni får gissa vilken som är hårddisken och vilken som är SSDn! :)

attachicon.gifSkärmavbild 2016-03-10 kl. 18.11.46.png

attachicon.gifSkärmavbild 2016-03-10 kl. 17.56.55.png

Siffrorna talar ju sitt tydliga språk!

Men hur är upplevelsen? Märker du stor skillnad? Är det som en ny dator?

Många nämner uppstarten – både av dator och program – som en tydlig skillnad, men detta har kanske inte så stor betydelse i det dagliga användandet..?

Jag har ganska mycket RAM i min dator, 32 GB, och för mig är det en stor skillnad på att starta exempelvis Photoshop första gången och andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffrorna talar ju sitt tydliga språk!

Men hur är upplevelsen? Märker du stor skillnad? Är det som en ny dator?

Många nämner uppstarten – både av dator och program – som en tydlig skillnad, men detta har kanske inte så stor betydelse i det dagliga användandet..?

Jag har ganska mycket RAM i min dator, 32 GB, och för mig är det en stor skillnad på att starta exempelvis Photoshop första gången och andra.

Ja, jag märker stor skillnad. Mer på den än på min Macbook Pro som jag bytte i för några månader sedan.

 

Av någon anledning som jag aldrig lyckades hitta så har iMacen hamrat på disken efter uppstart en god stund, kanske 15-30 minuter. Under denna tid så har det tagit lång tid att starta program. Min Macbook Pro var inte allas sådan. Inte den iMac som jag hade på jobbet heller, fast den var äldre och borde varit slöare. Båda iMacarna hade 1 TB mekanisk disk.

 

Och så är den ju tystare eftersom jag slipper hamrandet. :)

 

En annan sak: Jag använder iMacen till Släktforskning. Då måste jag tyvärr använda Windoze och då i Parallels Desktop. Innan tog det en rundlig tid att starta Windoze och få den responsiv på mina musklick. Nu startar den mycket snabbare och jag kan börja arbeta direkt efter inloggningen.

 

 

Fast efter denna slöa uppstart så märker jag ingen större skillnad från innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vassego. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ni får gissa vilken som är hårddisken och vilken som är SSDn! :)

attachicon.gifSkärmavbild 2016-03-10 kl. 18.11.46.png

attachicon.gifSkärmavbild 2016-03-10 kl. 17.56.55.png

Har en 24-tums iMac från 2007 i fritidshuset. I den bytte jag till en 2 TB mekanisk disk för ett par år sedan. Den är nästan dubbelt så snabb som originaldisken i iMac 2011.

post-11001-0-93215000-1458730267_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 24-tums iMac från 2007 i fritidshuset. I den bytte jag till en 2 TB mekanisk disk för ett par år sedan. Den är nästan dubbelt så snabb som originaldisken i iMac 2011.

attachicon.gifSkärmavbild 2016-03-23 kl. 08.47.06.png

Det är väldigt bra för att vara en mekanisk hd. Fortare går inte. Där är liksom taket. Om man inte köper en 10.000 rpm raptor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du detta själv eller lämnade du in datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du detta själv eller lämnade du in datorn?

Om du frågar mig, så grejade jag 24-tummaren själv (för jag hade alla delar och ingen risk för skenande fläktar).

 

Men jag lämnade in 27-tummaren, för de hade de delar som behövdes och för att det såg besvärligare ut än 24-tummaren samt att jag är mer rädd om den. Om verkstaden hade sönder något så måste de fixa det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt frågan till ägaren och dom vill att jag gör ett försök, och går den sönder så gör den. Men man vill så gärna hjälpa dem, ligger i min natur att alltid finnas och hjälpa dem som vill ha hjälp. Kanske därför man har valt det yrke jag har gjort och funnits där i 20 år.

En tanke som slog mig igår för att underlätta mina vänners ansträngda ekonomi i dessa tuffa tider är att jag ger dem en extern hårddisk som jag har och kopplar in i USB porten. Kan jag då få igång datorn så dom kan använda den?

Hur gör jag då?

 

Jag är verkligen tacksam för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den iMacen har ju bara USB2, så det kommer att bli rätt långsamt.

 

Men så här:

I Apples skivverktyg partitionerar du med GUID partitionskarta och sedan formaterar med Mac OS Extended (Journalförd).

 

Om du har en annan hårddisk som fungerar så kan du klona den med SuperDuper! eller Carbon Copy Cloner.

 

Om inte så installerar du ett system på den externa, på samma sätt som du hade gjort med en intern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den iMacen har ju bara USB2, så det kommer att bli rätt långsamt.

 

Men så här:

I Apples skivverktyg partitionerar du med GUID partitionskarta och sedan formaterar med Mac OS Extended (Journalförd).

 

Om du har en annan hårddisk som fungerar så kan du klona den med SuperDuper! eller Carbon Copy Cloner.

 

Om inte så installerar du ett system på den externa, på samma sätt som du hade gjort med en intern disk.

 

Menar du så här? Här valde jag knappen "radera" för det var den ända knapp jag kunde välja.

post-74079-0-66208700-1459096037_thumb.png

 

Sen lägger jag in os x med hjälp av Superduper

post-74079-0-06223500-1459096153_thumb.png

 

Ska jag ta ner OS X El Capitan från App Store och lägga med hjälp av Superduper, eller ska jag välja någon av mina Macintosh HD eller min SSD. Läggs inte allt som jag har i datan då i den kopian?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...