Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta hårddisk i iMac 27, mid-2011


Telly82

Rekommendera Poster

Vad då "börjar"? ;)

 

Fast det är inte så dumt att bli gammal om betänker alternativet. (Att inte bli gammal...)

 

Och du är ännu inte så gammal som du kommer att bli. :)

Eftersom jag ska flyga nästa måndag finns risken att jag bara blir en vecka äldre än idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Eftersom jag ska flyga nästa måndag finns risken att jag bara blir en vecka äldre än idag.

Du löper nog större risk som cyklist/gångtrafikant att förolyckas. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du löper nog större risk som cyklist/gångtrafikant att förolyckas. :)

Nä, om planet störtar dör jag definitivt. Om jag ramlar eller cyklar omkull är det mer sannolikt att jag bara slår mig. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag ska flyga nästa måndag finns risken att jag bara blir en vecka äldre än idag.

Jag läste om en siare som var så övertygad om vilken dag han skulle dö så han beställde kista, begravning, gravsten och hela baletten. Och så dog han inte...

 

Har du skrivit testamente? Det är särskilt viktigt om man inte har barn. Även om man har barn, så kan det vara bra att skriva att det som de får i arv ska vara deras enskilda egendom. (Så det blir alltså inte giftorättsgods om de gifter sig eller är gifta).

 

Och så har vi ju livsarkivet eller vita arkivet. Där skriver man ner sina önskningar om sin begravning. Man kan också skriva ner vad man gillar för mat, musik och kläder (med mera) ifall man inte kan meddela sig längre fram i livet och hamnar på vårdhem eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste om en siare som var så övertygad om vilken dag han skulle dö så han beställde kista, begravning, gravsten och hela baletten. Och så dog han inte...

 

Har du skrivit testamente? Det är särskilt viktigt om man inte har barn. Även om man har barn, så kan det vara bra att skriva att det som de får i arv ska vara deras enskilda egendom. (Så det blir alltså inte giftorättsgods om de gifter sig eller är gifta).

 

Och så har vi ju livsarkivet eller vita arkivet. Där skriver man ner sina önskningar om sin begravning. Man kan också skriva ner vad man gillar för mat, musik och kläder (med mera) ifall man inte kan meddela sig längre fram i livet och hamnar på vårdhem eller liknande.

Tack för tipset! Jag har barn och de är långt ifrån giftasvuxna och jag har inga tillgångar. Livsarkivet gick bort (hehe) för de hade ingen https. Men vita arkivet har det. Det ska jag fylla i. Fast mitt begravningsönskemål är hur som helst olagligt. Eller, snarare, dödsboet får inget sådant tillstånd skulle jag tro (vill att askan ska spridas i ett naturreservat jag älskar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Jag har barn och de är långt ifrån giftasvuxna och jag har inga tillgångar. Livsarkivet gick bort (hehe) för de hade ingen https. Men vita arkivet har det. Det ska jag fylla i. Fast mitt begravningsönskemål är hur som helst olagligt. Eller, snarare, dödsboet får inget sådant tillstånd skulle jag tro (vill att askan ska spridas i ett naturreservat jag älskar).

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/blanketter/manniska-samhalle/Pages/askspridning.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis de tips man behöver för att byta hårddisk på iMac 2011. :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis de tips man behöver för att byta hårddisk på iMac 2011. :w00t:

Det är dödligt farligt. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dödligt farligt. :devil:

Jag vet. Därför lämnade jag in min iMac för hårddiskbyte i stället för att lämna in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Alltså, har jag missat något i denna tråd? Telly82 jag trodde du var så gammal i gamet att du gjorde sådant här på löpande band :-) men skämt åsido, jag skall göra detta också och följa den guide som OWC tillhandahåller för iMac 27" mid 2011 och jag har dels beställt en kabel från https://youtu.be/03Lg4IgJd04 OWC som för övrigt tillverkar hårddiskar av alla format.

 

Dom säljer ett uppgraderings-kit bestående av skruvmejslar, sugkoppar, dubbelhäftande tejp för applikation o.s.v. och det ser komplicerat med solitt ut och många verkar ha gått igenom processen och fått goda resultat.

 

Jag köper en SSD i morgon och kanske även en HD och stoppa in den för att ersätta den gamla HD'n och SDD'n för att köra program och viktigare filer på medan hanteringen av mitt musikbibliotek kan ligga på en HD'n... ja ni fattar, allt för att förlänga livet på min gamla goding en par år till så jag hinner bli klar med min utbildning innan jag måste uppgradera till en ny dator.

 

Jag kollade läshastigheterna på min nuvarande hårddisk.... det var inte imponerande så jag tror hastigheten kommer att bli annorlunda efter ingreppet. En Samsung 850 EVO 1TB blir det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper en SSD i morgon och kanske även en HD och stoppa in den för att ersätta den gamla HD'n och SDD'n för att köra program och viktigare filer på medan hanteringen av mitt musikbibliotek kan ligga på en HD'n...

Att ersätta original-HDD:n med en ny, innebär inte det problem med någon temperatursensor och fläktarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ersätta original-HDD:n med en ny, innebär inte det problem med någon temperatursensor och fläktarna?

Det var väl just den frågan som hela tråden började med. :)

( Sista stycket i inlägg #1 )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl just den frågan som hela tråden började med. :)

( Sista stycket i inlägg #1 )

Ja, för att sedan helt övergå till att handla om att komplettera med en SSD (om vi nu håller oss till det som över huvud handlar om datorer).

 

Inlägget som jag citerade var tillbaka till att också ersätta originaldisken (som i inlägg #1 beskrevs som Om man måste ta ut endera för att sätta dit en SSD så är det inte aktuellt.”)

 

Men visst, fläktarna hade nämnts två sidor tidigare. Det har du helt rätt i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns 2 sätt att komma runt detta:

 

*Mjukvara som styr fläktarna, tex SSD Fan Controler

*Extra sensor som monteras på sata-kabeln till hårddisken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det problemet uppstår väl om man ersätter original HD'n med en SSD men i detta fallet skall man koppla in den nya SSD'n på en extra SATA port.... om jag förstår det rätt, och placera den nya ssd'n under den optiska enheten. Vad jag förstår uppstår då inte de problemen med att läsa av värmen på hårddisken. Men jag kan ha HELT fel, jag bara gör som jag ser är möjligt.

Jag har varit sugen på detta länge men hejdat mig för jag trodde det skulle bli problem med fläktar och sådant.... men nu kör jag. Går det inte så får jag ta ut ssd'n och stoppa in den i ett chassi o köra den mot Thunderbolt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det problemet uppstår väl om man ersätter original HD'n med en SSD men i detta fallet skall man koppla in den nya SSD'n på en extra SATA port.... om jag förstår det rätt, och placera den nya ssd'n under den optiska enheten. Vad jag förstår uppstår då inte de problemen med att läsa av värmen på hårddisken.

Så har jag också uppfattat det, ja.

 

Men anledningen till att jag drog upp det här med fläktarna, var att du skrev:

 

…och kanske även en HD och stoppa in den för att ersätta den gamla HD'n...

Det är då fläktproblemen uppstår, när du tar bort originaldisken med dess temperatursensor.

Sedan går tydligen det också att komma runt med mjukvara eller extra sensor på SATA-kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Alltså, har jag missat något i denna tråd? Telly82 jag trodde du var så gammal i gamet att du gjorde sådant här på löpande band :-) men skämt åsido, jag skall göra detta också och följa den guide som OWC tillhandahåller för iMac 27" mid 2011 och jag har dels beställt en kabel från https://youtu.be/03Lg4IgJd04 OWC som för övrigt tillverkar hårddiskar av alla format.

 

Dom säljer ett uppgraderings-kit bestående av skruvmejslar, sugkoppar, dubbelhäftande tejp för applikation o.s.v. och det ser komplicerat med solitt ut och många verkar ha gått igenom processen och fått goda resultat.

 

Jag köper en SSD i morgon och kanske även en HD och stoppa in den för att ersätta den gamla HD'n och SDD'n för att köra program och viktigare filer på medan hanteringen av mitt musikbibliotek kan ligga på en HD'n... ja ni fattar, allt för att förlänga livet på min gamla goding en par år till så jag hinner bli klar med min utbildning innan jag måste uppgradera till en ny dator.

 

Jag kollade läshastigheterna på min nuvarande hårddisk.... det var inte imponerande så jag tror hastigheten kommer att bli annorlunda efter ingreppet. En Samsung 850 EVO 1TB blir det.

Hur gick det? Kom SSD:n på plats? Blev det bra? Var det svårt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, et tog lite längre tid för mig än beräknat för jag köpte disken billigare än i direkthandel och jag fick vänta lite grann på den där kabeln från USA/Macsale... men slutligen körde jag igång och det var inte alls svårt. Operationen tog cirka en timme men resultatest är häpnadsväckande för en gamling som mig. Det är som att jag köpt mig en NY dator.

 

Det är klart att min dators processor inte är lika rapp som dagens 5 år yngre/nyare men rackarns vilken skillnad det blir.

 

Den gamla HD'n är verkligen en flaskhals när det gäller hastighet. Och i min känsla så är det inte bara uppstart av dator och program som blivit bättre utan också så får jag mer kraft ur processorn i bil/video och ljudbehandlingsprogrammen som jag använder.

 

Det enda jag hade problem med var de små kontakterna på logikkortet som på min dator satt ganska mycket hårdare än de verkar göra på instruktionsfilmen. Och jag hade lite problem när jag installerade arbetsminnet att få dessa att fungera, men så fort allt satt som det skulle snurrade allting igång och fungerar fläckfritt.

 

Fin uppgradering av datorn för 2500Kr istället för att behöva köpa en ny för 20.000Kr eller mer. Rekommenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Beställde kabel från macsale.com för att sedan beställa en SSD från Samsung på 1 Tb. Denna planerade jag att sätta bakom cd/dvd-spelaren. Jag köpte också en kabel USB-SATA för att när SSD'n kom att jag skulle kunna klona den ordinarie hårddisken till SSD'n. Sedan såg jag till att jag hade de verktyg hemma som jag behövde och sedan öppnade jag OWC's youtube film om uppdateringen av just min modell och körde igång.

 

En timme senare var allt klart och datorn snurrar som tusan.

 

Lycka till om någon skall göra samma resa, det är klart värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör gärna ett test med Black Magic Disk Speed Test och posta vad som står i "rundlarna" dvs Read/Write.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, et tog lite längre tid för mig än beräknat för jag köpte disken billigare än i direkthandel och jag fick vänta lite grann på den där kabeln från USA/Macsale... men slutligen körde jag igång och det var inte alls svårt. Operationen tog cirka en timme men resultatest är häpnadsväckande för en gamling som mig. Det är som att jag köpt mig en NY dator.

 

Det är klart att min dators processor inte är lika rapp som dagens 5 år yngre/nyare men rackarns vilken skillnad det blir.

 

Den gamla HD'n är verkligen en flaskhals när det gäller hastighet. Och i min känsla så är det inte bara uppstart av dator och program som blivit bättre utan också så får jag mer kraft ur processorn i bil/video och ljudbehandlingsprogrammen som jag använder.

 

Det enda jag hade problem med var de små kontakterna på logikkortet som på min dator satt ganska mycket hårdare än de verkar göra på instruktionsfilmen. Och jag hade lite problem när jag installerade arbetsminnet att få dessa att fungera, men så fort allt satt som det skulle snurrade allting igång och fungerar fläckfritt.

 

Fin uppgradering av datorn för 2500Kr istället för att behöva köpa en ny för 20.000Kr eller mer. Rekommenderas.

Tack för infon. Och grattis till ”nya datorn”! Roligt att det gick bra.

För egen del är jag oroad över att ha sönder något under processen och drar mig därför lite för att göra det själv. Vet inte om det är tecken på att jag är fegis eller om det är en realistisk syn på Murphys lag – det är många kontakter som ska av och på igen…

 

En sak förstod jag inte riktigt:

Jag köpte också en kabel USB-SATA för att när SSD'n kom att jag skulle kunna klona den ordinarie hårddisken till SSD'n.

Du har väl kvar originaldisken i datorn? Varför inte klona när SSD:n väl var på plats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...