Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd ny dator


AstrudG

Rekommendera Poster

Min MacBook har blivit över fem år gammal och är riktigt seg och allt annat än samarbetsvillig, ofta framkallar den en lust att slänga den i golvet. Eftersom det överstiger min tekniska förmåga att fixa den så att den håller ett tag till har jag inte mycket annat val än att köpa en ny. Då är frågan vad jag ska köpa, jag tänker mig att datorn får kosta 10-12000 kr. Det jag gör i särklass mest på datorn är att streama (kopplad till extern skärm). I övrigt är det mest surfande och mailande. Inga specialgrejer alltså. Jag vill helst ha en 13-tumsskärm eller åtminstone inte mindre. Och så vill jag att den ska hålla ett bra tag...

 

Av dessa, vilken skulle ni rekommendera och varför?

 

http://www.elgiganten.se/catalog/datorer-tillbehor/se_barbar_dator/barbar-dator?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26ContextCategoryUUID%3DnPesGQV5RGkAAAFDSa82st5_%26discontinued%3D0%26ManufacturerName%3DApple%26online%3D1%26ProductListPrice%3D%253C%2B12500%26Storlek%2B%2528tum%2529%3D13.3%26%40Sort.ProductListPrice%3D0&PageSize=45&ProductElementCount=&searchResultTab=Products&CategoryName=se_barbar_dator&CategoryDomainName=store-elgigantenSE-ProductCatalog#filter-anchor

 

 

Tack på förhand!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips:

 

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MacBook har blivit över fem år gammal och är riktigt seg och allt annat än samarbetsvillig, ofta framkallar den en lust att slänga den i golvet. Eftersom det överstiger min tekniska förmåga att fixa den så att den håller ett tag till har jag inte mycket annat val än att köpa en ny. Då är frågan vad jag ska köpa, jag tänker mig att datorn får kosta 10-12000 kr. Det jag gör i särklass mest på datorn är att streama (kopplad till extern skärm). I övrigt är det mest surfande och mailande. Inga specialgrejer alltså. Jag vill helst ha en 13-tumsskärm eller åtminstone inte mindre. Och så vill jag att den ska hålla ett bra tag...

 

Av dessa, vilken skulle ni rekommendera och varför?

 

http://www.elgiganten.se/catalog/datorer-tillbehor/se_barbar_dator/barbar-dator?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26ContextCategoryUUID%3DnPesGQV5RGkAAAFDSa82st5_%26discontinued%3D0%26ManufacturerName%3DApple%26online%3D1%26ProductListPrice%3D%253C%2B12500%26Storlek%2B%2528tum%2529%3D13.3%26%40Sort.ProductListPrice%3D0&PageSize=45&ProductElementCount=&searchResultTab=Products&CategoryName=se_barbar_dator&CategoryDomainName=store-elgigantenSE-ProductCatalog#filter-anchor

 

 

Tack på förhand!!

MacBook Air är utmärkt till enkla saker. Det som skiljer Air 13" och Pro 13" åt i huvudsak är skärmen. Air har en skärm som duger. Pro den bästa kvalitet som finns på marknaden och är ett "måste" om du ska redigera bilder och film.

...

För övrigt ska du satsa på 8 GB RAM då 4 GB är snart för lite. RAM-minne är din arbetsbänk. Grafikkortet tar ca 1 GB, OS X nästan 1 GB och dagens webbläsare tar snart 1 GB. Sen är det inte mycket kvar att jobba med och det går inte att komplettera i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Air är utmärkt till enkla saker. Det som skiljer Air 13" och Pro 13" åt i huvudsak är skärmen. Air har en skärm som duger. Pro den bästa kvalitet som finns på marknaden och är ett "måste" om du ska redigera bilder och film.

...

För övrigt ska du satsa på 8 GB RAM då 4 GB är snart för lite. RAM-minne är din arbetsbänk. Grafikkortet tar ca 1 GB, OS X nästan 1 GB och dagens webbläsare tar snart 1 GB. Sen är det inte mycket kvar att jobba med och det går inte att komplettera i efterhand.

Så egentligen är det den Mac Book Pro för 12500 som gäller, det är den enda som har 8 GB RAM? Kommer jag med den användning som jag beskriver märka skillnad? Gör det att den "håller" längre? Den jag har nu är från sent 2009 tror jag så den har fått kämpa på ett tag.

 

Gjorde en säker start igår, det hjälpte lite men den är fortfarande väldigt seg när den inte använts på ett tag (ett par timmar), det är badbollar så det räcker och blir över. Finns det annat jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så egentligen är det den Mac Book Pro för 12500 som gäller, det är den enda som har 8 GB RAM? Kommer jag med den användning som jag beskriver märka skillnad? Gör det att den "håller" längre? Den jag har nu är från sent 2009 tror jag så den har fått kämpa på ett tag.

 

Gjorde en säker start igår, det hjälpte lite men den är fortfarande väldigt seg när den inte använts på ett tag (ett par timmar), det är badbollar så det räcker och blir över. Finns det annat jag kan göra?

Nej, du måste inte välja en Pro. Du kan välja en MacBook Air med 8 GB. Det finns men kanske inte på elgigantens lista/hylla. 8 GB gör att du kan göra mer samtidigt och även mer arbetskrävande saker. Det gör datorn definitivt säkrare för framtiden. RAM är billigt och därför optimeras inte programmen. Det har gjort att 8 GB RAM är egentligen minimum för normalanvändning nuförtiden.

...

Kolla hur mycket ledigt utrymme du har som jag skrev. För lite ledigt utrymme på hårddisken är direkt förödande för funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan här: http://www.macmaster.se/webbshop/macbook-air-13-16ghz-i5-8gb-256gb/? Hittar också MacBook Airs med 13,3 tums skärm och 8 gb RAM för uppåt 14000 kr. Vad är skillnaden? Och om det skiljer en tusing mellan en Air och en Pro (fast det kanske är en äldre modell?), vad väljer man då?

 

Jag har nästan 32GB tillgängligt på datorn, har mycket på externa diskar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan här: http://www.macmaster.se/webbshop/macbook-air-13-16ghz-i5-8gb-256gb/? Hittar också MacBook Airs med 13,3 tums skärm och 8 gb RAM för uppåt 14000 kr. Vad är skillnaden? Och om det skiljer en tusing mellan en Air och en Pro (fast det kanske är en äldre modell?), vad väljer man då?

 

Jag har nästan 32GB tillgängligt på datorn, har mycket på externa diskar...

Den du länkar till har också dubbelt så stor hårddisk. Då blir den ännu dyrare. Jag anser att 128 GB hårddisk är på tok för litet. Men man väljer ju själv. Apple vill hålla nere priset och ger snålt med minne så man får betala dyrt för mer. Sök på Prisjakt så får du fler alternativ att handla på. Macoteket som är trygga och pålitliga säljer

Apple MacBook Air - 1,6GHz DC 8GB 128GB 13" för 11.470:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en 11" Air på vinst och förlust när jag gav min äldre MacBook 13" till dottern. På grund av upplösningen på skärmen är skillnaden inte så stor som man tror. 11" är extremt löjligt bärbar! Kör du mot extern skärm spelar det ju ingen roll egentligen. 11" fungerar väldigt bra tycker jag med tanke på hur liten den är. Definitionen på bärbar dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är dyrt med mer hårddisk till Apples bärbara beror på att det sitter en ny typ av hårddisk som är hysteriskt snabb. Det är ingen seg PC-disk utan det bästa som finns idag. På fackspråk heter det PCIe-baserad flashminne. Det är två tre gånger snabbare än SSD som kom för ett par år sedan och som är fem gånger snabbare än vanlig mekanisk hårddisk, som kostar nästan ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den du länkar till har också dubbelt så stor hårddisk. Då blir den ännu dyrare. Jag anser att 128 GB hårddisk är på tok för litet. Men man väljer ju själv. Apple vill hålla nere priset och ger snålt med minne så man får betala dyrt för mer. Sök på Prisjakt så får du fler alternativ att handla på. Macoteket som är trygga och pålitliga säljer

Apple MacBook Air - 1,6GHz DC 8GB 128GB 13" för 11.470:-

Men är inte den jag länkat till bra då? 256 GB för 11500:-? Jag kör mest med extern skärm men dottern kollar en del direkt på datorn och då känns väl 11 tum rätt litet? Kanske ska kolla prisskillnaden ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte den jag länkat till bra då? 256 GB för 11500:-? Jag kör mest med extern skärm men dottern kollar en del direkt på datorn och då känns väl 11 tum rätt litet? Kanske ska kolla prisskillnaden ändå...

Nu blev det rörigt....... men välj en med 8 GB RAM och den storlek på hårddisken du har råd med.

...

Som jag skrev innan är 11" bättre än man tror på grund av upplösningen på skärmen. Den är inte 13" men fungerar bättre än siffran 11" kan ge sken av. Men det är ju bara att gå till Äppelhandlaren och prova. Jag kan ju inte bestämma vad som räcker till åt någon annan. Men jag blev själv överraskad hur bra den fungerade som ersättning till min gamla MacBook. Upplösningen gör att allt ser mindre ut och därför får det plats mera. Inget problem för ungar som har bra syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det rörigt....... men välj en med 8 GB RAM och den storlek på hårddisken du har råd med.

...

Som jag skrev innan är 11" bättre än man tror på grund av upplösningen på skärmen. Den är inte 13" men fungerar bättre än siffran 11" kan ge sken av. Men det är ju bara att gå till Äppelhandlaren och prova. Jag kan ju inte bestämma vad som räcker till åt någon annan. Men jag blev själv överraskad hur bra den fungerade som ersättning till min gamla MacBook. Upplösningen gör att allt ser mindre ut och därför får det plats mera. Inget problem för ungar som har bra syn.

 

För mig är det rörigt att leta efter ny dator :). Det är högst förvirrande att det finns så många olika modeller och priser. Som t ex den jag länkade till, 13,3 tum med 8 GB RAM och 256 GB hårddisk för 11500 kronor, samtidigt som jag hittar modeller med samma (?) specifikationer för 14000 kronor. Fattar liksom inte, är det olika modeller? Som den här: https://www.dustinhome.se/product/5010824904/macbook-air?ssel=true&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146194, samma specifikationer för mitt otränade öga men en hel del dyrare än den jag länkade till ovan. Vad är det för skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, priset var exkl moms på den första så det var ju inte så konstigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ok, RAM-minnet har större betydelse för att den ska fungera optimalt än hårddiskens storlek, så hellre än att köpa en med 4 GB RAM och större hårddisk (256 GB) bör jag köpa en med 8 GB RAM oavsett hårddiskstorlek.

 

Men jag håller med om att 128 GB låter lite, när jag kollar på min nuvarande som har 256 BG upptas ca 88 GB av något som benämns "övrigt". Med 128 GB skulle det ju i princip fylla hårddisken... Men det kanske är lättare att öka på hårddiskstorleken i efterhand än RAM-minnet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till fråga, för säkerhets skull. Något som hänt sedan jag köpte dator sist är ju att man har tagit bort en del portar. Jag vill ju fortfarande kunna koppla ihop datorn med TV, högtalare och USB-enheter, kan jag göra det med både Air och Pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ok, RAM-minnet har större betydelse för att den ska fungera optimalt än hårddiskens storlek, så hellre än att köpa en med 4 GB RAM och större hårddisk (256 GB) bör jag köpa en med 8 GB RAM oavsett hårddiskstorlek.

 

Men jag håller med om att 128 GB låter lite, när jag kollar på min nuvarande som har 256 BG upptas ca 88 GB av något som benämns "övrigt". Med 128 GB skulle det ju i princip fylla hårddisken... Men det kanske är lättare att öka på hårddiskstorleken i efterhand än RAM-minnet...

RAM-minnet är din arbetsbänk. Hårddisken ditt förråd. Det är inte samma sak och har olika betydelser.

...

Mer RAM-minne gör att du kan ha flera program öppna, mer krävande program som ljud och bildbearbetning. Men du kan inte bygga ut arbetsbänken i efterhand. Rent praktiskt har du ca 2 GB att jobba med om du har 4 GB totalt. Runt 2 GB snos av grafikkortet och OS X. Så med 8 GB i datorn har du 6 GB att jobba med. Det är väldigt stor skillnad.

...

Du kan ansluta externa hårddiskar så om du köper en 128 GB så är du inte helt låst. Men jag vet ingen som inte ångrar sig som köper 128 GB. Jag tänker att det fungerar om du har den som andra dator men inte som den enda burken. Eftersom det går bort ca 20 GB för OS X och programpaketet och du aldrig ska ha mindre än 20 GB ledigt så har du 80 GB att leka med. Med 256 GB har du ca 220 GB att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med specifikationerna 8 GB RAM och minst 256 GB minne kommer följande upp på ett ställe (se de två första som kostar 12900kr);

 

https://www.dustinhome.se/search/macbook/hardvara/datorer-surfplattor/?harddrivecapacitysystem=129-256+257-512&installedsize=5-8&sortby=asc

 

Är då MB Pro det givna valet? Den har en större skärm, mer minne (500) men HDD istället för det där blixtsnabba SDD. Och inte retina vilket jag iofs är rätt övertygad om att jag klarar mig utan, har inte saknat det på min gamla Macbook...

 

Fasen vad jag är glad över att jag inte behöver göra detta så ofta, snacka om beslutsångest!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den MacBook Pro du länkar till är i grunden en dator från 2012 som tillverkades parallellt med den nyare retinamodellerna. Den har en bättre skärm än Air men är en äldre konstruktion. Duger den? Ja det gör det. Den har också den fördelen att man kan stoppa i mer RAM-minne sen och man kan också byta hårddisken till en snabb SSD när plånboken tillåter. Nackdelar då? Det är kanske batteritiden. De nyaste bärbara Macarna har extremt snål teknik som gör att man kanske kan köra dubbelt så länge på batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit hem med en ny Macbook Air 13 tum, 8 GB RAM och 128 GB hårddisk. Kände på dem i affär och MBP är ju bra mycket tyngre och klumpigare så det blev tillsist det som avgjorde det. Tack för all hjälp! :)

 

Och nu då, ladda över allt från Time Machine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Och jo, det gick ju fint innan jag kom på att min nya HD är mycket mindre än min gamla, nu håller jag på att flytta över bild- och musikbibliotek till extern HD och får välja bort det mesta av gamla datorns innehåll. Vilket ju iofs kan vara lika bra. Ett problem som uppstått är att Itunes inte hittar originalfilerna i det på extern HD överflyttade biblioteket så det går inte att spela upp musik. Har kollat efter lösning men svaren jag hittar övergår min tekniska förmåga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...