Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta hårddisk i iMac 27 mid 2010


micke9_2

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nyligen så gav hårddisken upp i min 27 tums iMac från 2010. Modellidentifieraren är iMac11,3 för att vara exakt.

 

Disken som sitter i nu, och då har gett upp, har modellnummret ST31000528AS, vilket, om jag inte har helt fel, innebär att det är en disk av märket Seagate.

 

Så då är frågan, vilken hårddisk kan jag köpa och sätta in, då jag tänkt fixa det hela själv? Har siktet inställt på en disk från Western Digital, modellnummer WD1003FZEX, men vill inte köpta något innan jag vet helt och hållet att det kommer fungera för mig.

 

Så, några goda råd från er lite mer kunniga?

 

Kan även nämna att jag köpt ett kit med verkyg/uppgraderingssats från iFixit (https://eustore.ifixit.com/en/Upgrades-Kits/iMac-Intel-27-Mid-2010-Dual-Hard-Drive-Kit.html), då jag tänkt sätta in en SSD också, tillsammans med den nya HDD:en. Om det nu påverkar valet av HDD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla hårddiskar utom de med Apple Firmware i sig kommer få fläktarna att rusa då temperaturen inte kommer att kunna läsas ur disken korrekt.

Finns diverse work arounds med externa tempsensorer eller program man installerar för att reglera fläktarna.

Personligen tycker jag detta är tämligen dåliga lösningar men förstår då det är hutlöst dyrt att få en hårddisk bytt i en iMac hos en Service Provider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla hårddiskar utom de med Apple Firmware i sig kommer få fläktarna att rusa då temperaturen inte kommer att kunna läsas ur disken korrekt.

Finns diverse work arounds med externa tempsensorer eller program man installerar för att reglera fläktarna.

Personligen tycker jag detta är tämligen dåliga lösningar men förstår då det är hutlöst dyrt att få en hårddisk bytt i en iMac hos en Service Provider.

 

Hmm, ja, det där sammanfattar väl ungefär det jag kommit fram till efter en massa googling också. Apple verkar ha gjort en hel del ändringar mellan 09-10-11 modellerna, där -11 ska ha blivit ännu krångligare. Vissa har sagt att om man fixar en ny disk från samma tillverkare (i mitt fall Seagate), så ska det fungera, åtminstone med modellerna från -09 och -10, då det på de maskinerna ändå verkar vara en halvt vettig lösning. Någon som vet om det finns någon sanningshalt i det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nyligen så gav hårddisken upp i min 27 tums iMac från 2010. Modellidentifieraren är iMac11,3 för att vara exakt.

 

Disken som sitter i nu, och då har gett upp, har modellnummret ST31000528AS, vilket, om jag inte har helt fel, innebär att det är en disk av märket Seagate.

 

Så då är frågan, vilken hårddisk kan jag köpa och sätta in, då jag tänkt fixa det hela själv? Har siktet inställt på en disk från Western Digital, modellnummer WD1003FZEX, men vill inte köpta något innan jag vet helt och hållet att det kommer fungera för mig.

 

Så, några goda råd från er lite mer kunniga?

 

Kan även nämna att jag köpt ett kit med verkyg/uppgraderingssats från iFixit (https://eustore.ifixit.com/en/Upgrades-Kits/iMac-Intel-27-Mid-2010-Dual-Hard-Drive-Kit.html), då jag tänkt sätta in en SSD också, tillsammans med den nya HDD:en. Om det nu påverkar valet av HDD.

Passa dig för den disken, du kan lika gärna få en Caviar Blue i ny förpackning. Rena lurendrejeriet! Läs mer här: https://community.wd.com/t/wd1003fzex-caviar-black-poor-access-time-explained/16841

 

Vad gäller hårddisk finns det många att välja på, välj en med snabb rotation (7200 rpm) och mycket cache.

 

Fläktarna kan man styra med detta program: http://www.hddfancontrol.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passa dig för den disken, du kan lika gärna få en Caviar Blue i ny förpackning. Rena lurendrejeriet! Läs mer här: https://community.wd.com/t/wd1003fzex-caviar-black-poor-access-time-explained/16841

 

Vad gäller hårddisk finns det många att välja på, välj en med snabb rotation (7200 rpm) och mycket cache.

 

Fläktarna kan man styra med detta program: http://www.hddfancontrol.com/

 

Ajdå, det hade jag ingen aning om! Då lutar jag nog mer åt en modell från Seagate med modellnummer ST1000DM003. Det kanske även kan öka på chanserna för bättre "kompatibilitet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, det hade jag ingen aning om! Då lutar jag nog mer åt en modell från Seagate med modellnummer ST1000DM003. Det kanske även kan öka på chanserna för bättre "kompatibilitet".

Kanske det. Det verkar vara en ovanlig snabb disk för att vara en vanlig HDD. Se bänktest här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det. Det verkar vara en ovanlig snabb disk för att vara en vanlig HDD. Se bänktest här.

 

Aah, ja, det vore ju trevligt i sådana fall, även om jag tänkt installera OS:et på SSD :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla hårddiskar utom de med Apple Firmware i sig ...

Jag har undrat över det där. Ligger firmware verkligen på hårddiskens kretskort, eller ligger firmware i logikkortet, där det känner igen "rätt" modeller. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har undrat över det där. Ligger firmware verkligen på hårddiskens kretskort, eller ligger firmware i logikkortet, där det känner igen "rätt" modeller. :fundersam:

 

Ööh, bra fråga du! Helt ärligt så vet jag inte hundra, men misstänker/tror att det ligger på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah, ja, det vore ju trevligt i sådana fall, även om jag tänkt installera OS:et på SSD :)

Ja, självklart, men det är bra med en snabb HDD. Du får dock inte ut så snabba tider, eftersom du har en SATA 3 i din dator. Det gäller även SSD:n. Men det blir bättre än innan. Se din kraschade disks prestanda här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, självklart, men det är bra med en snabb HDD. Du får dock inte ut så snabba tider, eftersom du har en SATA 3 i din dator. Det gäller även SSD:n. Men det blir bättre än innan. Se din kraschade disks prestanda här.

 

Precis, det är jag helt med på, och accepterar :) Aah, ja, verkar ju vara en rejäl prestandaskillnad ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lutar nu mot att köpa mig en ST1000DM003 och en Samsung EVO 850 SSD, sätta in de i datorn och hoppas på det bästa! Verkar som att det inte finns någon garanti för att delarna ska lira helt korrekt tillsammans vad man än väljer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnade in min på MacForum, de tog en tusenlapp för jobbet, sen har man ju garanti på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nordic Hardware rekommenderar bla Seagate SV35 3TB som en mycket snabb disk till bra pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnade in min på MacForum, de tog en tusenlapp för jobbet, sen har man ju garanti på det.

 

Tyvärr så stängde den Apple Store/Service Center vi hade här där jag bor nyligen, och närmsta verkar ligga ungefär 1.5 - 2 timmar bilfärd bort. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så en liten update:

 

Det blev att jag köpte en Samsung 850 EVO 500GB och en Seagate ST1000DM003. Av vad jag kan utttyda, så fungerar båda dessa, och fläktarna går på som normalt. Åtminstone den lilla stund som jag haft på datorn sedan dess att jag bytte delarna.

 

Varför har jag inte använt den sedan dess? Jo, för när jag satt i ihop datorn igen, och då ska starta den, så hör jag startljudet, men ingen bild. Öppnar då upp datorn igen, och ska kolla så att alla kontakter till skärmen sitter som de ska. När jag då ska ta lossa själva displaysladden, för att sätta i den på nytt, så lossnar hela kontakten från logikkortet...

 

Jag lyckas dock få igång datorn med hjälp av en extern skärm och en installation av OS X på en extern HDD, så allt verkar fungera i övrigt.

 

Kontakten har dock ändå lossnat på ett "bra" sätt, dvs bara rakt av. Ringde närmsta Apple-stället, och de vill ha 8000 i runda slängor, för att de säger sig behöva byta hela kortet.

 

Bifogar bild på hur det ser ut just nu vid kontakten. Enligt mig så borde man (inte jag, då jag inte kan löda) kunna löda fast en ny kontakt, om man får tag på en. Vad tror ni?

 

post-25739-0-93476500-1453904921_thumb.jpg

post-25739-0-08885500-1453904997_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är stiften på logikkortet intakta?

Kan du trä på kontakten igen över stiften?

 

Hmm, bra fråga, tror tyvärr inte det. Stiften på logikkortet står rakt ut, så de är bara raka små pinnar. Bifogar en närbild (eller åtminstone försök till det) på själva delan som lossnat, när man kan se att pinnarna gått av.

 

post-25739-0-94182400-1453907623_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står de rakt ut tycker jag du ska prova att trä på kontakten igen över stiften

 

Tänker du dig något som detta? Här så har jag endast LAGT dit kontakten, så OM det nu skulle fungera sådär, vad skulle vara bästa sättet att få den att sitta kvar där? Lossa sladden från skärmen, och tejpa fast sladden med kontakten där? För som det är nu så kommer den röra på sig vid minsta lilla stöt

 

post-25739-0-44539200-1453916449_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett en lös kontakt likt din på en gammal 2009:a en gång. Trädde bara tillbaka kontakten över stiften igen och kunde återansluta skärmpanelskontakten och skärmen gav bild.

 

Edit

Men när jag kollar mer noggrant på dina bilder ser det ut som samtliga stift är avbrutna så det lär väl vara kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett en lös kontakt likt din på en gammal 2009:a en gång. Trädde bara tillbaka kontakten över stiften igen och kunde återansluta skärmpanelskontakten och skärmen gav bild.

 

Edit

Men när jag kollar mer noggrant på dina bilder ser det ut som samtliga stift är avbrutna så det lär väl vara kört.

 

Mm, tyvärr så är det så :mellow:

 

Testade ändå att göra som du föreslog, men då alla är helt av, så finns det ingen chans att den ska hålla sig på plats tyvärr.

 

Ska hör av mig till ett företag imorgon, som jag fick nys om efter lite googling. De kanske har någon som vågar sig på att löda fast en ny kontakt! Har för övrigt sett nån video på YouTube där de löder fast en ny sån här kontakt. Det är bara inget jag ens bör tänka på att själv ge mig in på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...