Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn startar om sig vid uppstart.


Oersa

Rekommendera Poster

Ja, jag vet att det finns mängder med liknande problem. Jag har läst och läst, men är helt uppgiven.

 

Jag har en iMac 27" mid 2011. i5 processor, 20 GB ramminne.

 

När jag startar datorn, så kommer Apple-logotypen fram och laddnings-stapeln under den. När det laddat till cirka hälften, så försvinner allt och skärmen blir helt grå, tills den slutligen startar om sig.

 

Jag har fyra minneskort i sedan ett drygt år tillbaka. Alltså två utöver de som följde med datorn.

 

Jag har testat att endast ha i ett minneskort, i varje port, med samma problem som ovan beskrivits.

 

Jag har testat originalminnena tillsammans, även de två nya tillsammans, återigen samma problem som ovan.

 

När jag kör hårdvarutestet, så får jag en lång felkod, som pekar på minnet (vad jag förstått av andra trådar).

 

4MEM/9/40000000:0x8894a98

 

Denna felkod fick jag med alla minneskort installerade.

 

Nu när jag kör samma test med endast ett minneskort installerat, så hittar inte testet några problem.

 

Men ändå kan jag inte starta datorn.

 

Jag kör OS X Yosemite. Det kräver minimum 2 GB i ramminne, vilket det i skrivande stund är installerat.

 

Jag la märke till ett vågrätt "regnbågsfärgat pixelstreck" över skärmen hastigt blinka till, strax innan datorn startar om sig.

 

Kan felkoden påvisa ett fel med grafiken på nåt sätt? Tycker felkoden skulle komma upp nu när jag bara har ett minneskort i också isf.

 

Detta är mitt sista försök innan jag får lämna in datorn och lätta på lädret. ?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar datorn från recoverypartionen eller internet recovery?

Om, kan du starta skivverktyget och kontrollera Macintosh HD eller vad nu din systempartion heter?

Om, hittas fel?

Om, går de reparera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminner om grafikproblemet där jag nyligen kostnadsfritt fick logikkortet utbytt på min nästan 5 år gamla MacBook Pro (Early 2011):

 

https://www.apple.com/se/support/macbookpro-videoissues/

 

Nu var det ju en iMac detta gällde. Det kanske finns nåt motsvarande problem och reparationsprogram för dessa. De är ju ungefär lika gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar datorn från recoverypartionen eller internet recovery?

Om, kan du starta skivverktyget och kontrollera Macintosh HD eller vad nu din systempartion heter?

Om, hittas fel?

Om, går de reparera?

Jag har testat att starta Recovery Mode utan internet, då händer ingenting. Måste man ha skiva då?

 

När jag testar att starta Recovery Mode med internet, då kommer jordgloben fram och snurrar en stund, sen blinkar skärmen till, blir grå/vit, sen startar den om sig igen.

 

Så jag har inte lyckats komma in på någon av Recovery Mode.

 

Däremot lyckades jag komma in i nåt terminalläge, där jag enligt en sida kunde testa hårddisken genom att skriva "/sbin/fsck -fy".

 

Det testet hittade inget fel på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminner om grafikproblemet där jag nyligen kostnadsfritt fick logikkortet utbytt på min nästan 5 år gamla MacBook Pro (Early 2011):

 

https://www.apple.com/se/support/macbookpro-videoissues/

 

Nu var det ju en iMac detta gällde. Det kanske finns nåt motsvarande problem och reparationsprogram för dessa. De är ju ungefär lika gamla.

När jag gjorde ett fullständigt hårdvarutest så stod det i diagnosrutan "Testar logikkortet", datorns fläktar brummade som en dammsugare några gånger, sen står det att det inte fanns något problem.

 

Tack för länken. Jag ska kika om jag hittar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar den inte från recoverypartionen eller internet recovery så lär den knappast starta från något annat OSX baserat system heller.

Allt tycks tyda på defekt grafikkort som redan nämnts.

Oersa kanske kan bekräfta om det är ett Radeon 6970m grafikkort datorn har?

https://support.apple.com/sv-se/HT203787

Risken är väl stor att datorn är för gammal för berättigande till kostnadsfri reparation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken är väl stor att datorn är för gammal för berättigande till kostnadsfri reparation.

Min MBP är något äldre (early 2011) och reparerades gratis nu i början på januari. Det reparationsprogrammet sträcker sig till 27 februari 2016. Så där hade jag tur att den gick sönder nu i januari och inte om två månader. Jag tycker att Oersa snarast skall ta kontakt med Apple och kolla vad som gäller för iMacen. På sidan du länkade står det fyra år efter inköpsdatum men vi vet inte när Oersa köpte datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du starta datorn med den medföljande systemskivan? Du matar in den och håller nere "C" när datorn startas.

Jag vet faktiskt inte om jag fick med någon systemskiva. Om jag fick det så har jag slarvat bort den. Får kolla om någon bekant har skiva jag kan låna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får kolla om någon bekant har skiva jag kan låna.

Måste vara till exakt din modell, alltså iMac mid-2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar den inte från recoverypartionen eller internet recovery så lär den knappast starta från något annat OSX baserat system heller.

Allt tycks tyda på defekt grafikkort som redan nämnts.

Oersa kanske kan bekräfta om det är ett Radeon 6970m grafikkort datorn har?

https://support.apple.com/sv-se/HT203787

Risken är väl stor att datorn är för gammal för berättigande till kostnadsfri reparation.

Tack för länken.

 

Jag vet faktiskt inte vad jag har för grafikkort installerat, men jag tycker mig känna igen 6970m, när jag kollat i programmet MacTracker.

Jag har hur som helst grafikkortet som följde med datorn när jag köpte den.

 

Jag är ganska säker på att jag köpte datorn i december 2011, så om det är 4 år från köpdatumet, ja då diffar det en månad till min nackdel. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MBP är något äldre (early 2011) och reparerades gratis nu i början på januari. Det reparationsprogrammet sträcker sig till 27 februari 2016. Så där hade jag tur att den gick sönder nu i januari och inte om två månader. Jag tycker att Oersa snarast skall ta kontakt med Apple och kolla vad som gäller för iMacen. På sidan du länkade står det fyra år efter inköpsdatum men vi vet inte när Oersa köpte datorn.

Ok, får hoppas jag har samma tur. Men jag har förmodligen haft datorn sedan december 2011. Surt om det skiter sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara till exakt din modell, alltså iMac mid-2011.

Ja, förstår det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...