Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Religionstråden?


KMN

Rekommendera Poster

Jo, rent taktiskt är det säkert så.

Men jag gillar ju öppna trådar, öppen diskussion och öppna sinnen! Det taktiska tänkandet ligger för nära sådant jag inte gillar – korrekthet, rävspel, pragmatism, självcensur och en önskan om att bli omtyckt.

Så taktiken lämnar jag till andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar
Ollie Williams

Jo, rent taktiskt är det säkert så.

Men jag gillar ju öppna trådar, öppen diskussion och öppna sinnen! Det taktiska tänkandet ligger för nära sådant jag inte gillar korrekthet, rävspel, pragmatism, självcensur och en önskan om att bli omtyckt.

Så taktiken lämnar jag till andra.

Ah, så det är inte av taktiska skäl du framställer Alix enligt nedan utan för att du gillar öppen diskussion och öppna sinnen. Att jag inte förstod det från början...

 

Ja, men det är väl ganska tydligt. Det är en person här som gillar stängda trådar och därför larmar och gör sig till så gott han kan.

Den osannolika kombinationen av hårda formuleringar och en egen fallenhet för kränkthet har säkert visat sig fungera förr

 

Men jag känner ändå en trygg förvissning om att en übermoderator håller sig för god för att springa denne megalomans ärende på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, så det är inte av taktiska skäl du framställer Alix enligt nedan utan för att du gillar öppen diskussion och öppna sinnen. Att jag inte förstod det från början...

 

På vilket sätt skulle det vara taktiskt? Du var ju själv inne på att det skulle vara en ”gjuten taktik” att göra något helt annat.

 

Att en diskussion är öppen betyder inte att det råder konsensus, tvärtom. Ibland kan tonen bli uppskruvad. Det har inget värde i sig, men är heller inte ett problem. När jag skrev som jag skrev hade tonen redan skruvats upp, inte i första hand av mig.

 

Och igen, om jag hade varit taktisk skulle jag naturligtvis skrivit något annat – då hade jag bland annat sluppit din ironiska kommentar. Men som sagt, det taktiska tänkandet lämnar jag till andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Jag som tyckt det varit så lugnt och skönt utan den och jag vet inte om den här tråden ger mig något särskilt förtroende för att det kommer fungera bra om den öppnas igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycks vara ett ansträngande jobb.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

På vilket sätt skulle det vara taktiskt? Du var ju själv inne på att det skulle vara en gjuten taktik att göra något helt annat.

 

Att en diskussion är öppen betyder inte att det råder konsensus, tvärtom. Ibland kan tonen bli uppskruvad. Det har inget värde i sig, men är heller inte ett problem. När jag skrev som jag skrev hade tonen redan skruvats upp, inte i första hand av mig.

 

Och igen, om jag hade varit taktisk skulle jag naturligtvis skrivit något annat då hade jag bland annat sluppit din ironiska kommentar. Men som sagt, det taktiska tänkandet lämnar jag till andra.

Jag skrev inte att du saknade en taktik, jag antydde att din taktik var dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev inte att du saknade en taktik, jag antydde att din taktik var dålig.

Intressant tanke. En taktiker, fast med dålig taktik...

Ja, det är väl som skillnaden mellan att sakna hyfs och ha dålig hyfs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurså? Gillar du inte Lund? :fundersam:

 

Det jag ogillar är att tråden är låst. Jag vet inte hur mycket ni moderatorer (eller überadmin™) svettas över religionstråden, men jag är tveksam till att det är särskilt betungande. Nu är ni visserligen i er fulla rätt att göra lite hur ni vill med och i forumet (jag är ju bara gäst), så egentligen har jag inte så mycket att säga till om, fast det här känns mer som »ni brukar irritera mig, så nu irriterar jag er«.

 

Uppenbarligen är det vissa av oss som har vitt skilda åsikter, och har ibland rätt hårda nypor när vi ska uttrycka och försvara dem. Men en låsning av tråden..?

 

Vad var det rent specifikt som föranledde låsningen? Mitt och Alix bråk om huruvida jag ska räknas som en islamofob eller ej var vid detta lag avklarat. Knappt en vecka senare var det enda »spektakulära« i tråden att jag postade en YouTube-video, som Alix hade sina bestämda åsikter om.

 

Och så BOOM. Låst tråd.

 

Inte ett påpekande från någon moderator. Inte en tillsägelse till någon enskild individ. Utan kollektiv bestraffning.

 

Jaja, hantera forumet som ni vill. Det blev ju mycket bättre stämning nu.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM det är så galet viktigt så gör en grupp i PM och bjud in alla som ska vara med så slipper vi andra höra och se och ta folk i örat och läsa anmälningar kors och tvärs. Det är väl inte för moderatorerna ni dividerar? Vill ni byta kunskaper och komma till konsensus behöver det inte ske i det allmänna strålkastarljuset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM det är så galet viktigt så gör en grupp i PM och bjud in alla som ska vara med så slipper vi andra höra och se och ta folk i örat och läsa anmälningar kors och tvärs. Det är väl inte för moderatorerna ni dividerar? Vill ni byta kunskaper och komma till konsensus behöver det inte ske i det allmänna strålkastarljuset.

 

Eller gör religionstråden intern, på det vis som politiktråden verkar ha blivit.

 

Helst vill jag att tråden ska vara öppen så att andra kan läsa och, om de vill, ge sig in i diskussionen. Men om det nu är så betungande att hantera våra inlägg, så är det ändå bättre med en intern tråd än en helt intern diskussion som ingen utomstående ens vet existerar.

 

Eller öppna tråden igen, men börja dela ut de där varningspoängen som man tydligen kan få.

 

På tal om anmälningar, så trodde jag att Rapportera-knappen blev markerad på något vis om någon har rapporterat ett specifikt inlägg. Antingen har jag fel eller så har de återställts sedan tråden låstes.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM det är så galet viktigt så gör en grupp i PM och bjud in alla som ska vara med så slipper vi andra höra och se och ta folk i örat och läsa anmälningar kors och tvärs. Det är väl inte för moderatorerna ni dividerar? Vill ni byta kunskaper och komma till konsensus behöver det inte ske i det allmänna strålkastarljuset.

Det där är ju en riktig programförklaring!

Nästan lite synd att låta den gälla exklusivt för Religionstråden. Kan den inte läggas till forumreglerna? Eller i alla fall nålas fast som liten ”Tänk på det här innan du startar en ny tråd!”

 

Moderatorernas arbetsbörda torde minska markant, anmälningarna likaså. Men framförallt skulle vi slippa att ta del av inlägg som inte sammanfaller med de egna åsikterna eller den egna intressesfären – så kallat tjafs eller dividerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderatorernas arbetsbörda torde minska markant, anmälningarna likaså. Men framförallt skulle vi slippa att ta del av inlägg som inte sammanfaller med de egna åsikterna eller den egna intressesfären – så kallat tjafs eller dividerande.

 

:respekt:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM deltagarna bara följde de enklaste och grundläggande mellanmänskliga reglerna vore det inget problem. Men gång på gång på gång klarar man inte av det och ropar på städgubbarna. Så då ska vi rådda i fullständigt självklara saker som vuxna människor borde klara av att hantera själva. Lösa situationer som hör hemma i sandlådan. Det är jag väldigt trött på att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att det är deltagarna i tråden som ropar på moderatorer? Jag var av uppfattningen att det var utomstående som läste tråden och sedan anmälde vad de ansåg vara övertramp.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att det är deltagarna i tråden som ropar på moderatorer? Jag var av uppfattningen att det var utomstående som läste tråden och sedan anmälde vad de ansåg vara övertramp.

 

 

/ Kiwi

För egen del har jag anmält både när jag blivit trampad på och när andra blivit trampade på. Inte bara i religionstråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del har jag anmält både när jag blivit trampad på och när andra blivit trampade på. Inte bara i religionstråden.

 

Får man fråga om det är ett fåtal personer som stått bakom detta? Och vet du vad som har hänt med dessa?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Får man fråga om det är ett fåtal personer som stått bakom detta? Och vet du vad som har hänt med dessa?

 

 

/ Kiwi

Ja, det kan vara högst 10 personer under årens lopp.

De fick i de flesta fall sina inlägg raderade. Om något mer hända har jag ingen aning om.

 

Har för mig jag läst för länge sedan att de som fått sina inlägg borttagna fått meddelande om varför. Men det kanske inte är så längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller gör religionstråden intern, på det vis som politiktråden verkar ha blivit.

 

Helst vill jag att tråden ska vara öppen så att andra kan läsa och, om de vill, ge sig in i diskussionen. Men om det nu är så betungande att hantera våra inlägg, så är det ändå bättre med en intern tråd än en helt intern diskussion som ingen utomstående ens vet existerar.

 

Eller öppna tråden igen, men börja dela ut de där varningspoängen som man tydligen kan få.

Man skulle ju kunna sandbox'a tråden, men det blir ju samma sak där. Jag håller med - en öppen trevlig tråd vore det bästa. Och varningspoäng kan man ju även dela ut där.

 

På tal om anmälningar, så trodde jag att Rapportera-knappen blev markerad på något vis om någon har rapporterat ett specifikt inlägg.

Jo'då... inlägget blir markerat, för de som skall ta hand om det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo'då... inlägget blir markerat, för de som skall ta hand om det. :)

Det ser väl bara moderatorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser väl bara moderatorerna?

Men detta ser alla. Tror jag.

 

 

 

 

 

 

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser väl bara moderatorerna?

 

Antingen har forumet ändrats i någon uppdatering eller så förväxlar jag detta med något annat forum jag är aktiv i, för jag vill minnas mig ha sett hur Rapportera-knappen har varit »intryckt«.

 

Nåväl, det är inte så viktigt.

 

Det som däremot intresserar mig nu är att få svara på Alix inlägg i den stängda tråden. Eftersom tråden är stängd, och jag vill att andra också ska få se vad jag svarar (ett PM är således inte tillfredsställande), så tänkte jag starta en ny tråd där jag svarar. Den kanske får heta »Svar till Alix-tråden«, »Trosfrågetråden« eller något liknande.

 

Edit: Jag skriver detta som en »heads up« till de moderatorer som läser detta. För det ska bli intressant att se hur dessa agerar efter att jag startat tråden...

 

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...