Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bio-tech

Rekommendera Poster

Hej

 

Har lite funderingar på en Mac pro men för drygt 30k för en från 2013

Rätt många rekommenderar den tidigare generationen av den silvriga modellen,

Har då tänkt en 8 eller 12 Core, men har även sett dom med 6core

För hyfsat pris men undrar då om man kan uppgradera dom till 8 eller 12 Core

med dubbla processorer, eller om man är låst till den modell med enklar CPU bara

Om det skulle visa sig att det blir alldeles för klent? Har sett Det säljs CPU uppgraderingar kit men undrar lite hur det fungerar? är lite ny Mac :)

 

Datorn ska enbart användas till logicX eventuellt protools också

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte kört de där programmen, men räcker inte den fetaste iMacen till??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har igentligen vart lite emot dom, känns som man är lite låst med allt u ett, men kan ju ändå vara värt att kolla upp, men kanske kan funka bra med maxad med minne,

 

Hade annars tänt mig den äldre Mac pro med ordentligt med minne, och fördel att man kan sätt i extra PCI-X kort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att du bygger en CustoMac Pro. Med de guider som finns på sajten är det inte svårt. Du får nyare och bättre grejer till lägre pris. En gammal Mac Pro är väl just det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att du bygger en CustoMac Pro. Med de guider som finns på sajten är det inte svårt. Du får nyare och bättre grejer till lägre pris. En gammal Mac Pro är väl just det.

Det är kanske kan vara ett alternativ, testade något liknande en gång tidigare men alldrig fått det att fungera utan bara Massa strul, därför ja tänkte på den äldre Mac pro som jag hört en del kör på, och den ska stå sig rätt bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser på bilden matchar den gamla Pron den nya ganska bra. ( Förutom att den bullrar och drar massor med ström...) Man kan också se att prisvärdast är 2x2,44 Ghz Vilket också matchar den nya bra. Rejält med RAM och snabba hårddiskar så är det bara att rocka på!

post-363-0-89963400-1453022858.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom ligger ju ganska nära endå

Men har sett den 12core tidigare pro fortfarande är rätt dyr, men någon som vet hur 6 eller 8 står sig finns en del 4 Core enkel quad till bra pris, men går en sådan att uppgradera till dubbla processorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går en sådan att uppgradera till dubbla processorer?

Har för mig att svaret är "nej", men kolla helst själv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar,

Har läst att det borde fungera, inget info om att det ska fungera eller om någon som gjort det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om logikkortet bara har en socket för en processor kan man inte sätta i två processorer. Eller missar jag något? :fundersam:

Vissa modeller har tydligen två socklar, andra bara en.

Men man måste hitta exakt rätt processormodell och en kylfläns som passar. Jag har efter en stunds googlande inte hittat något om någon som faktiskt lyckats med operationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och bläddrar man lite verkar många tycka att det är overkill att köra Logic X med 12 kärnor. Men det måste ju trådskaparen välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa modeller har tydligen två socklar, andra bara en.

Men man måste hitta exakt rätt processormodell och en kylfläns som passar. Jag har efter en stunds googlande inte hittat något om någon som faktiskt lyckats med operationen.

Jaså, en ledig socket utan monterad processor? Så märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, en ledig socket utan monterad processor? Så märkligt.

Inte egentligen. Kostnaden för en sockel är väl mycket mindre än att hantera två typer av logikkort genom hela tillverknings- och reservdelskedjan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte egentligen. Kostnaden för en sockel är väl mycket mindre än att hantera två typer av logikkort genom hela tillverknings- och reservdelskedjan.

Finns det alls några logikkort med bara en sockel?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det alls några logikkort med bara en sockel?

Vissa (års)modeller, vad jag fick fram när jag googlade. Minns inte vilka, om det var tidiga eller sena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade lite att man ska kunna byta ut hela logic. Bordet som har dubbla cuper, fast det kan också vara rätt kost samt om man inte lyckas hitta till ett vettigt pris,

 

Men kanske räcker 8 Core och duktigt med ram :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite på lite olika en del verkar klara sig på MacBook pro och även mini Mac

 

Den 12core verkar lite overkill

Men en enkel 4 Core quad kommer det att räcka med kraft

Eller är det bättre alternativ att isåfall sättas på 6- 8 Core

 

Vill inte tex köpa en Mac pro 4 Core som sen visar sig vara alldeles för klen processor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite på lite olika en del verkar klara sig på MacBook pro och även mini Mac

 

 

Obeservera att MacBook Pro 13" och 15" är helt olika datorer. 13" är en halvklen sak medan 15" är ett fullfjädrat kraftpaket mellan 50-100% mer pulver under huven. 13" borde inte få kallas Pro! Så om det "går bra" med en MacBook Pro så är det frågan om vilken av dem som avses.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte tex köpa en Mac pro 4 Core som sen visar sig vara alldeles för klen processor

Det hänger egentligen bara på vad det får kosta. Du får hänga lite på supportsidor/forum för Logic och kolla vad man har för erfarenhet och sen fatta ett beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite på lite olika en del verkar klara sig på MacBook pro och även mini Mac

 

Den 12core verkar lite overkill

Men en enkel 4 Core quad kommer det att räcka med kraft

Eller är det bättre alternativ att isåfall sättas på 6- 8 Core

 

Vill inte tex köpa en Mac pro 4 Core som sen visar sig vara alldeles för klen processor

Vad gäller Logic Pro X så älskar det programmet processorkraft och massor av RAM. Du blir besviken om du väljer en relativt klen processor. Fast det beror förstås på vilken typ av musik du jobbar med, läs här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook pro 15 i7 quad isåfall, sen vad jag hört så är det svårt eller det går inte att uppgradera retina modellen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller Logic Pro X så älskar det programmet processorkraft och massor av RAM. Du blir besviken om du väljer en relativt klen processor. Fast det beror förstås på vilken typ av musik du jobbar med, läs här.

Tackar för tipset ska kolla upp det, dom flesta daw's gillar CPU kraft och ram :) i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...