Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara som


DagYngve

Rekommendera Poster

Jag är projektledare och behöver hålla ordning på filer, dvs jag behöver hela tiden döpa om till namn enligt min filstruktur. Apple har tagit bort möjligheten att spara en fil med "Spara som" och har dessutom tagit bort kommandot "Rename" så det har blivit krångligt att ordna filer enligt egen struktur. Förstår att Apple inte vill att användare skall tänka själv, utan de vill hålla ordning i min dator. Jäkligt irriterande - till den grad att jag överväger lämna Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka sorters filer? i vilken version av operativsystem?

För mig går det utmärkt att byta namn på PDF-filer, pages-dokument med flera. Kör El Capitan 10.11.2

 

Ofta kan man högerklicka eller markera en fil, välja visa info och där byta namn.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är projektledare och behöver hålla ordning på filer, dvs jag behöver hela tiden döpa om till namn enligt min filstruktur. Apple har tagit bort möjligheten att spara en fil med "Spara som" och har dessutom tagit bort kommandot "Rename" så det har blivit krångligt att ordna filer enligt egen struktur. Förstår att Apple inte vill att användare skall tänka själv, utan de vill hålla ordning i min dator. Jäkligt irriterande - till den grad att jag överväger lämna Mac

T ex Pages. Klicka på filnamnet i dokumentfönstrets ram högst upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll inne "alt" tangenten när du trycker på arkiv så brukar Spara som visas

Ville det inte varit mycket lättare om Apple behöll kommandot "Spara som"? Varför ta bort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Spara som" är i praktiken ersatt av sekvensen "Duplicera - Spara". Dvs, först dublicerar du dokumentet, här kan du ge dokumentet ett nytt namn, och nu sparar du det.

Detta infördes samtidigt med versionshantering. Om du vill spara ett dokument under ett nytt namn så bryter du versionshanteringen för dokumenten. Versionshantering innebär att dokumenten autosparas.

Normalt brukar man göra ändringar i dokumentet och sedan väljer man "Spara som" och så sparas ändringarna i ett nytt dokument, medan originaldokumentet är kvar. Så fungerade det förut. Men med versionshantering i kombination med automatiskt sparande så kommer ändringarna sparas i det gamla dokumentet medan man håller på med det.

Och det är därför som "Duplicera" finns för att man ska flytta över till ett nytt dokument (och därmed påbörja en ny versionshistorik) innan man börjar ändra ett gammalt, och så gör man ändringarna i det nya dokumentet och sparar det under ett nytt namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...