Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bekymmer gällande iCloud!


RBaggem

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag förstår mig inte riktigt på det här med iCloud verkar det som. Efter att jag valt "iCloud-bildbibliotek" laddar den upp alla bilder på iCloud MEN även till alla mina andra enheter. Jag har inte bockat i "Bildström" eller "Bilddelning". Tänkte att man kunde ladda upp allt till iCloud och sen komma åt dom från alla enheter UTAN att behöva ladda ner allt. Det är ca 170 GB vi pratar om här så det är inte bara någon gigabyte man blir av med på telefonen..

 

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig med detta. Blir tokig!!. Hittar ingen information gällande detta (vilket förmodligen betyder att jag gör helt fel).

 

Är det någon viktig information jag missat att skriva med får ni hojta till!

 

Tack! // Rasmus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så iCloud bildbiblioteket är tänkt att fungera. Alla bilder synkade med alla dina enheter. Har du ont om plats i enheterna bockar du i "Optimerad lagring"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att man kunde ladda upp allt till iCloud och sen komma åt dom från alla enheter UTAN att behöva ladda ner allt.

I så fall har du dina enda kopior i iCloud. Jag rekommenderar starkt att du har minst en backup, helst två, på dina bilder och andra filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall har du dina enda kopior i iCloud. Jag rekommenderar starkt att du har minst en backup, helst två, på dina bilder och andra filer.

 

Det går inte att välja att ladda upp enbart bilderna till iCloud utan fast man väljer "Optimera Mac-lagring" så finns dom i i datorn.

Först när hårddisken börjar bli full så frigörs minne genom att bilderna tas bort. Men inte utan en varning först så man ska hinna radera annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det går inte att välja att ladda upp enbart bilderna till iCloud utan fast man väljer "Optimera Mac-lagring" så finns dom i i datorn.

Först när hårddisken börjar bli full så frigörs minne genom att bilderna tas bort. Men inte utan en varning först så man ska hinna radera annat.

Jo, det är rätt. Jag tänkte på det fiktiva fallet att det hade gått att göra som TS tänkte sig. Men det går ju med andra moln-lösningar.

Det är bra att tänka på det här med backuper i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Det var förbannat att det inte går att välja det. Jag har "optimerad lagring" på alla enheterna men det hjälper inte speciellt mycket med tanke på hur många bilder det är. Då är det med andra ord bättre för mig att skaffa molnlagring på annat håll och endast köra iCloud för säkerhetskopieringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar inte på molnet för backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar inte på molnet för backup.

Beror helt på vilket företag man väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Det var förbannat att det inte går att välja det. Jag har "optimerad lagring" på alla enheterna men det hjälper inte speciellt mycket med tanke på hur många bilder det är. Då är det med andra ord bättre för mig att skaffa molnlagring på annat håll och endast köra iCloud för säkerhetskopieringar?

Vad är det som inte fungerar?

Menar du att alla 170GB laddas ner till alla enheter?

Bara för att en bild syns betyder det inte att bilden är nerladdad utan det är en liten thumbnail du ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som inte fungerar?

Menar du att alla 170GB laddas ner till alla enheter?

Bara för att en bild syns betyder det inte att bilden är nerladdad utan det är en liten thumbnail du ser.

 

 

Jag har ju valt att "Optimera lagring" men det tar väldigt mycket plats ändå. Jag insåg precis att "iCloud Drive" fanns men tänkte att jag provar på Microsoft OneDrive istället. Nu är däremot problemet hur jag raderar alla dessa thumbnails?

 

*Edit* - Ja bilderna laddas ner på alla enheterna, eller thumbnailsen rättare sagt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar inte på molnet för backup.

 

Med tanke på att jag har en Macbook pro från 2010 med mekanisk hdd känns molnet betydligt mycket mer säkert för min del! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har ju valt att "Optimera lagring" men det tar väldigt mycket plats ändå. Jag insåg precis att "iCloud Drive" fanns men tänkte att jag provar på Microsoft OneDrive istället. Nu är däremot problemet hur jag raderar alla dessa thumbnails?

 

*Edit* - Ja bilderna laddas ner på alla enheterna, eller thumbnailsen rättare sagt :)

 

VAR tar det mycket plats? På vilken enhet?

 

Vad har iCloud Drive och OneDrive med saken att göra.

 

Stänger du av iCloud Bildbibliotek så försvinner thumbnailsen per automatik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

VAR tar det mycket plats? På vilken enhet?

 

Vad har iCloud Drive och OneDrive med saken att göra.

 

Stänger du av iCloud Bildbibliotek så försvinner thumbnailsen per automatik.

 

 

 

Bilderna fyller upp minnet på min iPhone och mina iPads trots "Optimerad lagring". Det jag menade med OneDrive var att jag skulle använda mig av en sån molnlagring för bilderna istället, inget mer :)

 

Jag har stängt av bildbiblioteket men alla bilder/thumbnails finns kvar nämligen. Ändrade även lagringsutrymmet från 200GB till 50GB vilket gör att den nu varnar för att minnet på iCloud är fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Bilderna fyller upp minnet på min iPhone och mina iPads trots "Optimerad lagring".

Jag har stängt av bildbiblioteket men alla bilder/thumbnails finns kvar nämligen.

 

Då gör du helt klart något fel för det är omöjligt.

 

 

 

Jag har stängt av bildbiblioteket men alla bilder/thumbnails finns kvar nämligen.

 

Högst osannolikt för man får frågan ifall man vill ladda ner eller ta bort bilderna.

 

post-45175-0-93695400-1452380139_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

. Ändrade även lagringsutrymmet från 200GB till 50GB vilket gör att den nu varnar för att minnet på iCloud är fullt.

 

Ja det är väl inte så konstigt om det var fullt med 200GB så lär det bli ändå fullare med 50GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja det är väl inte så konstigt om det var fullt med 200GB så lär det bli ändå fullare med 50GB

Jo jag menade bara att bilderna låg kvar på iCloud trots att jag valde att bilder inte skulle sparas. Dock gjorde jag det endast på icloud.com och inte på mobilen! Tänkte inte så långt, men nu fungerade det på telefonen! Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt varför men det finns fortfarande över 2600 bilder kvar på telefonen trots avbockning för bildbibliotek på telefonen (hade ca 70 innan jag aktiverade iCloud). Den raderade endast ca 1000 bilder med andra ord. Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt varför men det finns fortfarande över 2600 bilder kvar på telefonen trots avbockning för bildbibliotek på telefonen (hade ca 70 innan jag aktiverade iCloud). Den raderade endast ca 1000 bilder med andra ord. Tips?

 

Därför att du troligtvis har tittat på dom och då laddas dom ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Därför att du troligtvis har tittat på dom och då laddas dom ner.

 

 

Jag hade inte tittat på någon av dem, men jag raderade alla manuellt istället. Tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...