Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datumproblem i Excel 2016 för Mac vid byte från Excel 2011


Sigge Stardust

Rekommendera Poster

Sigge Stardust

 

När jag har skrivit in ett datum i t ex cell A1 vill ha detta datum i textformat i cell B1 har jag tidigare använt formeln =TEXT((A1;"ÅÅÅÅ-MM-DD") och då sått ett korrekt datum i textformat i cellen B1. Funkade perfekt i version 2011 för Mac, men efter byte till version 2016 får jag med samma formel istället resultatet Lördag-12-19 i cellen B1 om jag skriver in 2015-12-19 i cellen A1. Och beroende på detta så får jag sen en massa följdproblem i mitt kalkylark. Är det en bugg i nya Excel eller är det nån inställning som behöver ändras?

När jag gör samma sak i min Windowsdator så funkar det utan problem!!

 

Någon som har stött på problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har skrivit in ett datum i t ex cell A1 vill ha detta datum i textformat i cell B1 har jag tidigare använt formeln =TEXT((A1;"ÅÅÅÅ-MM-DD") och då sått ett korrekt datum i textformat i cellen B1. Funkade perfekt i version 2011 för Mac, men efter byte till version 2016 får jag med samma formel istället resultatet Lördag-12-19 i cellen B1 om jag skriver in 2015-12-19 i cellen A1. Och beroende på detta så får jag sen en massa följdproblem i mitt kalkylark. Är det en bugg i nya Excel eller är det nån inställning som behöver ändras?

När jag gör samma sak i min Windowsdator så funkar det utan problem!!

 

Någon som har stött på problemet?

Jag provade alldeles nyss, men hos mig skrivs datumet korrekt i Excel 2016. ÅÅÅÅMMDD. Jag har också gått från 2011 till 2016.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sigge Stardust

Efter att ha fått kontakt med ett forum i USA för Excel-frågor och som också har nära kontakt med Microsoft har jag nu fått bekräftat att mitt problem finns med på en bugg-lista hos Microsoft och kommer förhoppningsvis att rättas i en kommande uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Om du i B1 skriver =TEXT(A1;"¯¯¯¯-MM-DD") istället så funkar det (bara en vänsterparentes och fyra "överstreck" - Shift-alt-G - i stället för Å:n, du hittar formatet i listan under "anpassade", Excel 2016 tycks inte vara så bra på Å:n ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sigge Stardust

 

 

Stort tack för tipset! Avvaktar dock med att uppdatera till Excel 2016 eftersom jag använder formeln i stor utsträckning i ett av mina kalkylblad. Hoppas Microsoft löser problemet tills dess!

 

//Sigge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas Microsoft löser problemet tills dess!

 

Du har väl anmält det till Microsoft?

För annars kan de ju näppeligen lösa något de inte vet om är ett problem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sigge Stardust

 

 

Enligt den kontakt jag fick på ett forum i USA så fanns problemet med på en bugglista hos Microsoft!

Men lite konstigt att det funkade i Excel 2011 utan problem! Å, Ä och Ö borde ju inte vara nån nyhet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

"Å" är en "skandinavisk" bokstav. "Ä" och "Ö" finns i tyskan som är en marknad 4-5 gånger så stor som de tre skandinaviska länderna tillsammans. Därför kan det dröja lite innan de MS fixar problem med "Å". :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...