Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Luftfuktare


Ollie Williams

Rekommendera Poster

  • 1 year later...
  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Köpte den här på Kjell:

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kropp-halsa/luftfuktare/rubicson-luftfuktare-p40409

 

Fått upp luftfuktigheten nästan 10 procentenheter i lägenheten. Tyst å bra, porlar lite ibland lite mysigt.

 

 

Holl koll på om du får kalkavlagringar på tvn. Det kan bli det även om inte tvn står i samma rum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har stått fyra dar nu en decimeter från teven. Inge kalk vad jag kan se. Men vi har rätt mjukt vatten numer. Tror teven blir dammigare av mina hudavlagringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Man undrar hur elektroniken i själva luftfuktaren klarar sig. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 såna ‘behållare” i keramik/porslin som man hänger utanpå element. »»» Riktigt effektiva. Annars är det nog mycket som Semmelman skrev - en massa gratis fukt man kan tar vara på. Hänga kläderna på tork i olika rum, inte stänga badrumsdörren efter att man duschat osv. Om man har vädligt torrt inne på vintern kan också bero på ett väldigt tätat/isolerat hus. Man bhöver ju inte ha dragigt inne, men ett normaldrag i fläktar/ventilationer (fönster/dörrar/ventiler) gör ju även att man får in färsk luft. Idag, på väderkartan, låg luftfuktigheten på >≈ 95%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Holl koll på om du får kalkavlagringar på tvn. Det kan bli det även om inte tvn står i samma rum.

 

Min sambo hade en liknande luftfuktare på jobbet i flera år, precis bredvid bildskärmen och senare precis bredvid iMacen. Inga problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Min sambo hade en liknande luftfuktare på jobbet i flera år, precis bredvid bildskärmen och senare precis bredvid iMacen. Inga problem alls.

 

 

Jag fick kalkavlagringar överallt, på alla grejer. Märkligt. Har övergått till enbart en gitarrfuktare och har gitarren i fodralet. Det blev bäst så.

 

Ja skärmen kanske klarar sig om inte fuktaren blåser in dimman i ventilationshålen på den. Annars är min övertygelse att torrare luft generellt sett är bättre för elektronik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick kalkavlagringar överallt, på alla grejer. Märkligt. ...

Ja, det tycker jag också. Jag är ingen kemist/fysiker men har svårt att se att fasta ämnen skulle följa med vatten som avdunstar. Det är ju just därför det bildas kalkavlagringar i allt från kaffebryggare till diskmaskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I botten på min avfuktare sitter en liten plastring med vita kulor inuti, det står ingenstans vad det är eller om den kan bytas ut men en gissning är att det är en avhärdare, men vi får se om kulorna blir mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det tycker jag också. Jag är ingen kemist/fysiker men har svårt att se att fasta ämnen skulle följa med vatten som avdunstar. Det är ju just därför det bildas kalkavlagringar i allt från kaffebryggare till diskmaskiner.

Det kan ju hända att kalkfiltret i min fuktare är av sämre kvalitet. Men det ska vara ett bra märke enligt vad jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I botten på min avfuktare sitter en liten plastring med vita kulor inuti, det står ingenstans vad det är eller om den kan bytas ut men en gissning är att det är en avhärdare, men vi får se om kulorna blir mindre.

Ja det är det nog! Intressant :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Maskinen har gått för högtryck nu nästan dygnet runt i tre veckor då vi varit förkylda och jag kan inte se någon förhöjd nivå av damm. Men den har varit väldigt bra att ha då vi varit förkylda så ja kan rekommenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...