Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Luftfuktare


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Har redan idag ett kalkfilter i min luftfuktare. En liten behållare med massa små kulor i. (Som jag inte tycker fungerar tillräckligt)

Vet inte om filtret fungerar på samma sätt som de här olika avhärdarna som finns som har något sorts jonutbyte med kalkets kalcium och saltet(natrium). Antagligen ska kalket bindas fast i kulorna och filtret byts efter en tid. I diskmaskinens avhärdare spolas väl resterna bara ut utan att fastna på porslinet och rör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Kanske blir kalciumnitrat av det, gödningsmedel? Kan för lite kemi för sådant här.

Nej det kan det inte bli, kräver salpetersyra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte element. Kör med värmepump (luft/luft) + eldar med ved i kamin. Därav den torra luften. Har inte hårt eller kalkrikt vatten, plus att jag redan har vitlackerade högtalare . :)

Här i Luleå har vi tidigare haft mycket mjukt vatten. Man har dock pga bestämmelser i EU blivit tvungen att tillsätta kalk i vattnet eftersom det måste ha ett visst PH-värde. Det borde alltså vara lika kalkrikt numera även där du bor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modellen i plast man hänger på elementen är varken snygga eller effektiva. Dessutom blir plasten gul och spröd efter några år. Då spricker den i fästena till stålbygeln och ramlar ner.

 

Hammarplast har 10 års garanti på sina luftfuktare. Jag reklamerade en men inte pga att plasten spruckit utan pga av att stålbygeln börjat rosta sönder. Det var inga problem att få en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hammarplast har 10 års garanti på sina luftfuktare. Jag reklamerade en men inte pga att plasten spruckit utan pga av att stålbygeln börjat rosta sönder. Det var inga problem att få en ny.

Det var väl kanske så gammal den var ungefär. Men jag gitte inte leta upp kvittot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Här i Luleå har vi tidigare haft mycket mjukt vatten. Man har dock pga bestämmelser i EU blivit tvungen att tillsätta kalk i vattnet eftersom det måste ha ett visst PH-värde. Det borde alltså vara lika kalkrikt numera även där du bor.

Vi har 3-4 dH enligt kommunen så det är mjukt. Men visst, vi kan ha fått lite kalk vi med - om vattnet nu inte kan ha vettigt PH värde utan just kalk? Tur att EU hjälper oss med de stora problemen. Att vi har samma kalkhalt är ju sjukt viktigt. Att vissa länder tar emot hundratusentals flyktingar och andra en handfull är mindre viktigt. Jösses...

 

Utsvävning där, men vi får väl se antar jag. Eller inte. Jag har ju vitlackerade högtalare. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du monterat läskpapperet inuti?

Klart den inte är lika effektiv som en maskin, en på tjufem tar du i lite, en på fem kanske, inom en vecka är vattnet slut i vår alla fall, men en i varje rum ger alla fall behagligare klimat än ingen alls, sen vill man kanske inte ha för fuktigt heller kan ge skador på huset. Sen så kostar de manuella inget att köra heller å fungerar helt tysta å går inte sönder efter tre månader. Så det är ju bra man kan välja efter behov. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat de här man hänger på element också men de gör varken till eller från. Skulle gissa att det åtgår 25-30st för att få samma effekt som en enda "riktig" luftfuktare med ca 5l/dygn vattenåtgång.

 

http://www.clasohlson.com/se/Luftfuktare-Air,-Hammarplast/36-5027

I det rum jag behöver ha luftfuktighet, som är på kanske 12 m2, har jag tre stycken på elementet. Med dörren stängd får jag mellan 40-50% beroende på hur kallt det är ute. De behöver fyllas ungefär vart tredje dygn. Framför allt är de tysta och så slipper man det där kalkdammet i hela lägenheten. Men det krävs också att elementen är varma, så ska man ha luftfuktighet i ett svalt sovrum kanske det inte fungerar lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har 3-4 dH enligt kommunen så det är mjukt. Men visst, vi kan ha fått lite kalk vi med - om vattnet nu inte kan ha vettigt PH värde utan just kalk? Tur att EU hjälper oss med de stora problemen. Att vi har samma kalkhalt är ju sjukt viktigt. Att vissa länder tar emot hundratusentals flyktingar och andra en handfull är mindre viktigt. Jösses...

 

Utsvävning där, men vi får väl se antar jag. Eller inte. Jag har ju vitlackerade högtalare. ;)

Dammet lägger sig även på tv-skärmen. Även om den inte står i samma rum ska tilläggas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det krävs också att elementen är varma, så ska man ha luftfuktighet i ett svalt sovrum kanske det inte fungerar lika bra.

Det behövs inte heller så mycket extra luftfuktighet när elementen är kalla (vår-sommar-höst) eller i ett svalare rum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du monterat läskpapperet inuti?

Klart den inte är lika effektiv som en maskin, en på tjufem tar du i lite, en på fem kanske, inom en vecka är vattnet slut i vår alla fall, men en i varje rum ger alla fall behagligare klimat än ingen alls, sen vill man kanske inte ha för fuktigt heller kan ge skador på huset. Sen så kostar de manuella inget att köra heller å fungerar helt tysta å går inte sönder efter tre månader. Så det är ju bra man kan välja efter behov. :)

 

Ja självklart hade jag monterat i läskpappret inuti.

Jag överdriver inte alls, det dunstade bara ca 2dl vatten per dygn, kontra 5l/dygn med min riktiga avfuktare.

Jag vill påstå att mängden avdunstat vatten bör jämföras med hur mycket vatten maskinen kan ånga bort.

Tror inte det är möjligt att dunsta så mycket som 1l/dygn även med stekheta 50 grader varma element.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 liter ja men det är en större maskin, de jag hade tittat på hade väl en behållare på 3 l det var de jag tänkte på. Nej för den rymmer väl inte ens en liter så det blir svårt dunsta mer än det. Men en eller två såna i ett rum borde få upp luftfuktigheten i de flesta normala rum till acceptabla nivåer, vet inte vad du bor i för torrt hus egentligen som behöver mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 liter ja men det är en större maskin, de jag hade tittat på hade väl en behållare på 3 l det var de jag tänkte på. Nej för den rymmer väl inte ens en liter så det blir svårt dunsta mer än det. Men en eller två såna i ett rum borde få upp luftfuktigheten i de flesta normala rum till acceptabla nivåer, vet inte vad du bor i för torrt hus egentligen som behöver mer...

Har helt galet torrt i min lägenhet.

Har fått liv i en mätare som visar 29% luftfuktighet @ 21,7grader just nu. Har kört luftfuktaren på max nonstop i 2 dygn.

Min behållare rymmer 3 liter tror jag och tar slut efter gissningsvis 16-18 timmar när den går på max.

Rekommenderad relativ luftfuktighet är omkring 40%

Har man väl kommit upp i omkring 40% luftfuktighet kanske det inte går 5l/dygn för att hålla nivån stabil.

Ska bli spännande och se hur snabbt kalkdammet visar sig denna gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gäng stora krukväxter är naturliga luftfuktare. Hur många sådana har du, SirKnasen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gäng stora krukväxter är naturliga luftfuktare. Hur många sådana har du, SirKnasen?

Inte tillräckligt :whistling:

7 krukväxter i köket, 6 i vardagsrummet och 5 i sovrummet.

Direkt stora är de ju inte.

Utan dessa skulle väl lägenheten sprängas i luften om man tänder en tändsticka :)

Fastigheten har någon sorts värmeåtervinning via från och tilluftsystemet och jag tror det är en jäkla luftomväxling i lägenheten.

Så oavsett hur mycket jag fuktar luften i lägenheten så byts den snart ut mot torr igen via ventilationen. Åtminstone inbillar jag mig detta.

Det är liksom bara att gilla läget. Snustorr luft eller kalkdamm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor du i norra Sverige knasen? Kan tänka mig att mycket luftomväxling som kanske blir resultat av värmeåtervinning blåser ju ut fuktigheten ur huset som du försöker sträva efter behålla. Det systemet borde kanske gå reglera hur mycket ny tilluft och utluft alternativt återanvändning där en del luft cirkulerar tycker man ju? Men jag vet ingenting om dylika system.

Mitt hus har vi bara ett utsug på taket som grannarna stänger av så vi har ingen cirkulation ö h t och sen har vi vattenelement, det borde borga för hög luftfuktighet men så är huset byggt av trä och puts så ev fukt inomhus tränger nog ut rätt bra, därför behövs lite tillskott av fukt. Just nu har jag 44% med en krukväxt men så är det varmt å fuktigt ute för årstiden och mina två små porslinsluftfuktare tillför säkert några procent av dem alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är liksom bara att gilla läget. Snustorr luft eller kalkdamm.

Du har ett tredje val också: Dyrt batterivatten. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor du i norra Sverige knasen? Kan tänka mig att mycket luftomväxling som kanske blir resultat av värmeåtervinning blåser ju ut fuktigheten ur huset som du försöker sträva efter behålla. Det systemet borde kanske gå reglera hur mycket ny tilluft och utluft alternativt återanvändning där en del luft cirkulerar tycker man ju? Men jag vet ingenting om dylika system.

Mitt hus har vi bara ett utsug på taket som grannarna stänger av så vi har ingen cirkulation ö h t och sen har vi vattenelement, det borde borga för hög luftfuktighet men så är huset byggt av trä och puts så ev fukt inomhus tränger nog ut rätt bra, därför behövs lite tillskott av fukt. Just nu har jag 44% med en krukväxt men så är det varmt å fuktigt ute för årstiden och mina två små porslinsluftfuktare tillför säkert några procent av dem alla fall.

 

Norra östergötland. Får inte röra ventilationsspjället eller täcka för ventiler. Har för mig termometern visade 45% luftfuktighet ute för 2 dagar sedan när jag tog in den för att ersätta den trasiga hygrometern jag tidigare hade inne. 45% är rätt så fuktigt jämfört vad det brukar vara ute vintertid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs inte heller så mycket extra luftfuktighet när elementen är kalla (vår-sommar-höst) eller i ett svalare rum.

Vad jag menade var, att för att luftfuktare som man hänger på elementet ska avge fuktighet så blir det mer fukt om elementet är varmt. De avger inte lika mycket fukt om elementet är kallt. Luften blir alltså torrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menade var, att för att luftfuktare som man hänger på elementet ska avge fuktighet så blir det mer fukt om elementet är varmt. De avger inte lika mycket fukt om elementet är kallt. Luften blir alltså torrare.

Det var precis det jag också försökte beskriva. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så kan man ju ta tillvara på gratisfukt s a s, centrifigurera med lägre varvtal å hänga upp tvätten i lägenheten. Finns mindre praktiska ställningar å köpa... då menar jag mindre ställningar som är praktiska inte mindre praktiska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så kan man ju ta tillvara på gratisfukt s a s, centrifigurera med lägre varvtal å hänga upp tvätten i lägenheten. Finns mindre praktiska ställningar å köpa... då menar jag mindre ställningar som är praktiska inte mindre praktiska...

När det är så torrt så torkar ju tvätten på några få timmar. Sedan måste man tvätta om kläderna för att behålla luftfuktigheten. Det sliter ju en hel del på kläderna. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skrev ju jag tillvarata gratisfukt... mena inte riktigt tvätta mera för att få mera fuktighet då blir det nog billigare med t o m en luftfuktarmaskin. :) Men här hemma tvättar tjejen några ggr per vecka, vi har en liten 3 kg maskin, så den fukten tvätten från den tillför hjälper nog våra porslins- och plast-fuktare en del på traven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men här hemma tvättar tjejen några ggr per vecka,

Medan du går i skitiga kläder? :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...