Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Luftfuktare


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Har torr luft. Funderar på att köpa luftfuktare.

 

Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Har torr luft. Funderar på att köpa luftfuktare.

 

Några tips?

Har samma problem så jag köpte en jag med förra vintern och den la ett vitt kalkpulver på precis allt i hela lägenheten trotts att jag letade noga efter en modell med kalkfilter. Ska tilläggas att jag förvisso har väldigt kalkrikt vatten där jag bor.

Mina svarta pionolackade högtalare var mer vita än svarta tillslut :) Lätt att torka av kalkdammet som tur var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FInns såna man hänger på elementen som inte drar någon ström eller väsnas, gamla klassiska pizzamodellen i vit plast eller smalare historier i keramik som är satans svårt att få tag på idag.

Jag har som experiment klippt bort toppen på en PET-flaska å hängt på elementet det funkar det oxå fast sämre förstås än de i keramik som transpirerar ut fukten.

Enklare är ta en hink å fyll till hälften vatten å häng en handduk över kanten men som når ner i vattnet så suger den upp vattnet och avdunstar till luften när den torkar. Eller häng tvätt på tork. Samma princip i allt.

 

Just nu har jag 41% luftfuktighet i rummet ser jag på väderstationen, det är lite för lite tycker den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var nere i 13% luftfuktighet som sämst och då kliade det nästan konstant i svaljet. Med luftfuktaren på max var jag uppe i runt 40-55% efter några dagar men får stå ut med det jäkla vita kalkdammet överallt.

Nu har min väderstation sagt upp sig så jag kan inte se luftfuktigheten längre men är nog nere runt 25% igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FInns såna man hänger på elementen som inte drar någon ström eller väsnas, gamla klassiska pizzamodellen i vit plast eller smalare historier i keramik som är satans svårt att få tag på idag.

Jag har som experiment klippt bort toppen på en PET-flaska å hängt på elementet det funkar det oxå fast sämre förstås än de i keramik som transpirerar ut fukten.

Enklare är ta en hink å fyll till hälften vatten å häng en handduk över kanten men som når ner i vattnet så suger den upp vattnet och avdunstar till luften när den torkar. Eller häng tvätt på tork. Samma princip i allt.

 

Just nu har jag 41% luftfuktighet i rummet ser jag på väderstationen, det är lite för lite tycker den.

Modellen i plast man hänger på elementen är varken snygga eller effektiva. Dessutom blir plasten gul och spröd efter några år. Då spricker den i fästena till stålbygeln och ramlar ner.

 

Keramikmodellen finns bland annat här:

http://www.justus-jarn.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag använder inte element. Kör med värmepump (luft/luft) + eldar med ved i kamin. Därav den torra luften. Har inte hårt eller kalkrikt vatten, plus att jag redan har vitlackerade högtalare . :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem så jag köpte en jag med förra vintern och den la ett vitt kalkpulver på precis allt i hela lägenheten trotts att jag letade noga efter en modell med kalkfilter. Ska tilläggas att jag förvisso har väldigt kalkrikt vatten där jag bor.

Mina svarta pionolackade högtalare var mer vita än svarta tillslut :) Lätt att torka av kalkdammet som tur var.

Kör med batterivatten (avjoniserat vatten) så blir det bättre.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterivatten-2000017087/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men med en åtgång av 5l vatten per dygn blir det dyrt med batterivatten.

Hade funderingar på att samla upp kondensvattnet från AC:n under sommaren men vattnet blir kanske illaluktande i dunkar efter ett halvår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men med en åtgång av 5l vatten per dygn blir det dyrt med batterivatten.

Hade funderingar på att samla upp kondensvattnet från AC:n under sommaren men vattnet blir kanske illaluktande i dunkar efter ett halvår?

Såpass mycket? Ja då är det inte mycket att be för. 50 spänn för 4 liter är ju en hacka det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modellen i plast man hänger på elementen är varken snygga eller effektiva. Dessutom blir plasten gul och spröd efter några år. Då spricker den i fästena till stålbygeln och ramlar ner.

 

Keramikmodellen finns bland annat här:

http://www.justus-jarn.se/

 

Vår plast är inte gul än, några år gammal, men om den är gul om tio år kan man köpa ny, helst innan den ramlar ner. :hihihi: Men den är effektiv man får fylla på vatten rätt ofta.

 

Japp, tack, lite dyr vill köpa i en affär så man kan se å klämma på dom. Vi har liknande sån men med glaserad vit framsida mycket snyggare på ett element, önskar hitta liknande igen. Har det som lite projekt när jag är i en ny stad så letar jag efter såna. Ta inte ifrån mig det lilla nöjet. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men med en åtgång av 5l vatten per dygn blir det dyrt med batterivatten.

Hade funderingar på att samla upp kondensvattnet från AC:n under sommaren men vattnet blir kanske illaluktande i dunkar efter ett halvår?

 

Kan du samla regnvatten? Alternativt koka kranvatten först. Har försökt googlat om man kan lägga nåt i vattnet för att bli av med kalket men det verkar inte finnas, man kan hälla i nåt surt men det sänker bara PH men kalket är kvar så det funkar nog bara mer för rhododendron... kan man filtrera vattnet kanske på nåt sätt först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En lite OT undran men det kanske finns plats för det ändå? Det står om den ena bl a:

  • Rätt luftfuktighet minskar överlevnaden av influensavirus

Kan det stämma verkligen, jag trodde virus överlevde i typ småvattendroppar och dog i torka, det kanske är baciller förresten, men ändå kan luftfuktigheten ha nåt att göra med virus överlevnad och då att fuktigare verkligen är bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte element. Kör med värmepump (luft/luft) + eldar med ved i kamin. Därav den torra luften. Har inte hårt eller kalkrikt vatten, plus att jag redan har vitlackerade högtalare . :)

 

Mycket gröna växter är en annan inte än nämnd typ luftfuktare, gissar jag.

Ett annat snabbt sätt är att spraya vatten på gardinerna om man har. Har jag haft besvär har jag t o m sprayat på påslakanet för att snabbt få upp luftfuktigheten och få fukt nära min näsa. Såna saker jag inte behöver göra längre vi har hyfsad nivå oftast med våra element-luftfuktare. Vill bara ha någon till.

 

PS. Kan du ställa saker med vatten i på kaminen?

 

(här är länken till pizzamodellen om ngn undra vad det var för nåt vi prata om längre upp, att hänga på elementet: http://www.clasohlson.com/se/Luftfuktare-Air,-Hammarplast/36-5027 )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte element. Kör med värmepump (luft/luft) + eldar med ved i kamin. Därav den torra luften. Har inte hårt eller kalkrikt vatten, plus att jag redan har vitlackerade högtalare . :)

Du kanske kan ställa en båt eller en katt på kaminen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Du kanske kan ställa en båt eller en katt på kaminen?

Det stämmer. Säkert billigast också. Men jag eldar inte alltid så jag måste nog ha något elektriskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du samla regnvatten? Alternativt koka kranvatten först. Har försökt googlat om man kan lägga nåt i vattnet för att bli av med kalket men det verkar inte finnas, man kan hälla i nåt surt men det sänker bara PH men kalket är kvar så det funkar nog bara mer för rhododendron... kan man filtrera vattnet kanske på nåt sätt först?

Jag tror att det är ganska vanligt i flerfamiljshus att man har någon form av "mjukgörare" för vattnet, det kan vara ett saltfilter eller så, för att minska mängden kalk. Åtminstone i vissa delar av Skåne där vattnet är naturligt kalkrikt förekommer det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan stämma för man fyller ju diskmaskinen med salt för att reducera kalken, mjukgöra. Dock var tar kalken vägen egentligen, kan va så att saltet kompenserar för kalken och sänker PH, men den kan ju inte trolla bort kalken liksom, eller? I så fall betyder det att det blir vitt på högtalarna ändå, om det inte försvinner på nåt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det primärt är vattnets pH-värde man vill påverka, utan just få bort kalken – göra ”hårt” vatten ”mjukt”. Både i fallet med diskmaskinen och mjukgöraren i flerfamiljshus handlar det ju om att maskiner, utkastare och annan utrustning inte ska kalka igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt kommunala dricksvatten som jag fyller min luftfuktare med har 9,4ºdH.

10ºdH är gränsen mellan "medelhårt" och "hårt" vatten.

Om jag fattat rätt så ju hårdare vatten desto mer kalk i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men förstå mig rätt tar saltet verkligen bort kalken, det kan ju inte trolla bort det så det upplöses i intet så funkar inget, det måste ju på nåt sätt förenas och bilda nåt nytt ämne som inte fäster på glasen och i rören utan rinner ut med vattnet. Men då finns ju kalket kvar i sin nya form och sprutas ut i rummet via luftfuktaren, då faller ju den nya formen ner över möblerna, frågan är om det då blir vitt eller osynligt. Jag kan tänka mig att det kanske återgår till kalkform när det torkar. Alltså måste kalket bort, inte "döljas".

Men om det är så att saltet gör så kalket försvinner i intet som ni säger ja då är det ju bara att hälla lite diskmaskinsalt i luftfuktarens vattenbehållare. Kanske ev i nån sorts te-sils-boll så det inte proppar igen vatten-insuget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...