Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batteritest iPhone 6S


Mudroom

Rekommendera Poster

Vill dela med mig av min katastrofala upplevelse av iPhone 6S och Apple.

 

Bytte från en 5S med dåligt batteri till en 6S och märkte redan första kvällen att det verkade vara något skumt med batteritiden på telefonen. Tänkte att den kanske drog mer eftersom den inte varit fullladdad men märkte dagen efter att det vara samma problem. Föröker fixa och trixa med inställningar i telefonen. Läser in flera olika backuper ifall det skulle vara något problem i dem. Backuperna var från flera olika modeller av iphone. Inget hjälper... Efter att jag låtit telefonenligga helt oanvänd i tre timmar och ser hur mycket batteri den tappat räknar jag ut att standbytiden är ca tre dygn på min telefon. Efer 4-5 dagar lämnar jag in den till butiken som skickar den på service. Får tillbaka den med meddelandet att man inte kan återskapa problemet. Åtgärd: fabriksåterställd och uppdatering av programvaran.

 

OK, kanske de har uppdaterat någon programvara som jag själv inte kanuppdatera så det kanske har löst sig? Nix, fortfarande samma dåliga batteritid. Lämnar in den igen för samma sak och får tillbaka den med beskedet att man inte kan återskapa problemet och att felet troligtvis ligger i kundens (min) kopia. Åtgärd: fabriksåterställd och uppdatering avprogramvaran. Enligt Apple skulle altså alla mina kopior som jag återställt telefonen innehålla fel som gör att batteritiden är så dålig... Vad vet jag, jag måste ju testa så jag startar telefonen som en helt ny telefon (blir ju rätt jobbigt att manuellt ladda ner alla appar och fixa till inställningar) men löser det problemet så får jag leva med det.

 

Tror ni att det löste sig? Nix! Samma usla batteritid som tidigare...

Behöver jag säga att jag är rätt less på situationen nu?!

 

Kontaktar Apple support per telefon och man kan inte säga annat än att de är serviceminded på supporten. Men kande lösa problemet? Nix!

 

Lämnar in den för tredje gången... Får tillbaka den med beskedet att man inte kan återskapa problemet. Åtgärd: fabriksåterställd och uppdatering av programvara.

 

Ringer supporten igen för att försöka komma framåt i ärendet. Får ett supertrevligt bemötande och nu skall ni få höra...jag får prata med en senior teknisk rådgivare. Nu jäklar! Nu slår de på stort får Apples sida. Allvarligt talat! Det enda som den här killen kunde, var att upprepa mitt namn säkert 30 gånger under samtalet och bekräfta mig och min känsla. Men att lösa problemet och att det skulle vara fel på telefonen det kunde han inte. Deras system hade ju inte hittat något fel på telefonen...

 

Nu är jag så arg så jag funderar på att lämna Apple som kund helt, vilket jag egentligen inte vill.

 

Lämnar tillbaka telefonen till butiken och reklamerar den. De skickar den till Apple eftersom de skall avgöra om kunden får reklamera. Observera, OM KUNDEN FÅR REKLAMERA! Min upplevelse räknas inte utan det är Apple som bestämmer. Får besked om att reklamtionen är avslagen eftersom man inte kan återskapa problemet!

 

Nu händer något fantastiskt! Telenor som jag köpt telefonen tror på vad jag säger och tar på egen bekostnad och byter telefonen till en helt ny telefon. Tack Telenor!

 

Den nya telefonen fungera helt felfritt och har en batteritid som man kan förvänta sig.

 

Jag kan bara dra två alternativa slutsatser av detta:

1. Apples verktyg kan inte hitta problem som verkligen finns i telefonenrna.

2. Apples verktyg hittar problemet men de "mörkar" felet och de vägrar byta ut felaktiga produkter.

 

Vet inte vilket som är värst... Men en sak är säker, min tidigare positiva uppfattning om Apple har kraftigt försämrats. Jag litar inte på dem, för mig är det ett företag som ljuger kunden rätt upp i anskitet för att slippa dra på sig kostnader.

 

Men jag vill avsluta med ett stort tack till Telenor! Jag kommer inte byta operatör på länge, ni har skapat en lojal kund. Kanske att jag köper en android av er nästa gång istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I all den där texten så kunde inte jag utläsa hur lång batteritid du hade egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lät telefonen ligga oanvänd i tre timmar och räknade ut stanbytiden baserat på hur mycket den tappat. Den hade ca tre dygn i standbytid. Och så for man började använda telefonen rasade batteriet snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett påpekande: Enligt svensk, och europeisk konsumenträtt, är det den som säljer varan som ska avhjälpa felet, ersätta varan eller häva köpet. Vilket "butiken"/Telenor till slut gjorde. Vad Apple gör eller inte gör är irrelevant vad gäller konsumenträtten, alltså rätten att som konsument få felet fixat (om man nu inte handlar direkt av dem förstås). Sedan vet jag inte vad Apple har gjort eller inte har gjort, kan göra eller inte kan göra, vad gäller diagnostik. Men ett tredje alternativ att det finns personal som inte rätt kan använda de diagnostiska verktyg som finns existerar förstås också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är fortfarande Apple som stenhårt håller fast vid testresultaten och de har inget intresse att kontrollera resultaten eller låta någon annan göra om dem.

Faktum kvarstår: jag hade en telefon med usel batteriprestanda som Apple inte kunde hitta något fel på och som de hävdade att batteriet var OK. När jag fick en ny telefon var det inga problem.

 

Har ett svagt minne av att Apple tidigare avvisat batteriproblem med andra modeller. Senare hsr de krupit till korset och erbjudit batteri byten. Någon som vet?

 

Till er som upplever dåliga batteri, stå på er och kräv åtgärd av Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är fortfarande Apple som stenhårt håller fast vid testresultaten och de har inget intresse att kontrollera resultaten eller låta någon annan göra om dem.

Faktum kvarstår: jag hade en telefon med usel batteriprestanda som Apple inte kunde hitta något fel på och som de hävdade att batteriet var OK. När jag fick en ny telefon var det inga problem.

 

Har ett svagt minne av att Apple tidigare avvisat batteriproblem med andra modeller. Senare hsr de krupit till korset och erbjudit batteri byten. Någon som vet?

 

Till er som upplever dåliga batteri, stå på er och kräv åtgärd av Apple!

 

Aha så alla som upplever att batteritiden är dålig ska kräva åtgärder av Apple?

FAST det är ett faktum att många personer inte förstår bättre att dålig batteritid kan också bero på dåliga appar,felaktiga appar,trasig installation av iOS. Allt detta som åligger på användaren att fixa.

 

Om inte Telenor har något annat avtal så skickar dom inga telefoner direkt till Apple för service utan dom anlitar andra serviceföretag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha så alla som upplever att batteritiden är dålig ska kräva åtgärder av Apple?

FAST det är ett faktum att många personer inte förstår bättre att dålig batteritid kan också bero på dåliga appar,felaktiga appar,trasig installation av iOS. Allt detta som åligger på användaren att fixa.

 

Om inte Telenor har något annat avtal så skickar dom inga telefoner direkt till Apple för service utan dom anlitar andra serviceföretag.

 

Kan inte låta bli att le, förlåt mig....jag glömde att Apple inte kan göra fel! Sorry det var inte min mening att skända er gud. Förlåt mig!

 

Vad jag förstått av samtal med Apple så skickar Telenor den till verkstad anvisad av Apple. Verkstaden har fått någon form av certifiering och min upplevelse är att Apple blint litar på deras resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att le, förlåt mig....jag glömde att Apple inte kan göra fel! Sorry det var inte min mening att skända er gud. Förlåt mig!

 

 

Kan du utveckla var jag har påstått att Apple inte kan göra fel?

Min poäng är att det finns så många okunniga människor som inte förstår bättre utan antar att det direkt är ett hårdvaruproblem.

Något som man lätt ser när folk fortfarande tror att man ska hålla på och dra ur batterier helt för att bevara batteriet. Finns ingen minnesfunktion i Lith-ion batterier.

 

Vad jag förstått av samtal med Apple så skickar Telenor den till verkstad anvisad av Apple. Verkstaden har fått någon form av certifiering och min upplevelse är att Apple blint litar på deras resultat.

 

Exakt Telenor skickar till en serviceverkstad som är certifierad av Apple.

Så att hålla på och blanda in Apple när man köpt den av en operatör är ett felaktigt förfarande.

Om det inte är ett mjukvaruproblem då är det Apple man ska prata med eftersom man alltid har 90 dagar gratis support vid köp av Apple´s produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill dela med mig av min katastrofala upplevelse av iPhone 6S och Apple.

 

Men jag vill avsluta med ett stort tack till Telenor! Jag kommer inte byta operatör på länge, ni har skapat en lojal kund. Kanske att jag köper en android av er nästa gång istället.

 

Kan så mycket som att säga, nej... åter nej... Gräset är verkligen inte grönare på andra sidan, android är verkligen inte bättre heller inte sämre än iphone, du byter problem mot problem kan jag säga. Om inte mer problem med den erfarenheten jag har av att gått igenom mängder med olika android lurar sen Android Donut(1.6)

 

Vi kan dra en parallell med ditt problem med min frus nuvarande Samsung S6...

 

Hon fick mobilen, supernöjd, sjukt grym kamera. Problem 1 från dagen 1, mobilsamtal... Den kunde bryta samtalet mitt under pågående samtal och det lät som aliens invaderade telefonen, efter mängder med samtal med Tele2 så fick hon inga svar, utan det blev vanliga svaren, prova i annan lur osv... Och ja, annan lur fungerade utmärkt. Hon ringde Samsung, där kammade hon noll, absolut inget fel hos dom och blev hänvisad tillbaka till Tele2 som dom ansåg vara tjuven. Sen kom det fram, det var Samsungs mjukvara som var problemet, Tele2s simkort var inte stött fullt ut i deras S6a och hon fick avvakta till nästa uppdatering då detta skulle lösas.

Nästa uppdatering kom, problemet blev löst, men då kom nästa problem, kameran. Från varit en sjukt grym kamera, så blev det helt plötsligt en sjukt dålig kamera. Bilderna blev suddiga och väldigt gulmättade. Nästa uppdatering kom, problem löst igen, men då kom nytt problem, telefonen kunde helt plötsligt frysa sig och det gick inte göra nånting förrän batteriet var dött, då satte man i laddaren och den hoppade igång och fungerade igen, men batteriet går steka ägg på vid laddning.

 

Så nu är frågan, vad blir nästa problem?

 

Så, åter igen, gräset är verkligen inte grönare på googles allierade sida.

 

Båda sidor har sina gula fläckar så att säga.

 

 

Kan du utveckla var jag har påstått att Apple inte kan göra fel?

Min poäng är att det finns så många okunniga människor som inte förstår bättre utan antar att det direkt är ett hårdvaruproblem.

Något som man lätt ser när folk fortfarande tror att man ska hålla på och dra ur batterier helt för att bevara batteriet. Finns ingen minnesfunktion i Lith-ion batterier.

 

 

Exakt Telenor skickar till en serviceverkstad som är certifierad av Apple.

Så att hålla på och blanda in Apple när man köpt den av en operatör är ett felaktigt förfarande.

Om det inte är ett mjukvaruproblem då är det Apple man ska prata med eftersom man alltid har 90 dagar gratis support vid köp av Apple´s produkter.

 

På vilket sätt är mjukvaran inte Apples ansvar, det är väl dom som gör iOS?

Jag tyckte mig läsa att problemet blev löst vid byte av lur? ALLA företag har måndags exemplar, även Apple. Här har vi ett exempel på en sådan, då första luren hade batteriproblem, andra inte.

 

Telenor gjorde ett goodwill byte, då ditt problem inte blev löst och dom vill gärna behålla sina kunder, men dom har inte det som krav, utan som sagt, goodwill.

 

Jag håller med om att skylla serviceverkstan på Apple är felaktigt, Telenor använder en viss ökänd verkstad som även Android-användare har agg emot... Usch fy och blä för denna verkstad. Kommer inte ihåg namnet på firman, men jag har VÄLDIGT dålig erfarenhet från dom. Du kan även inte beskylla Telenor för verkstan, firman är fristående med avtal med Telenor och flera andra operatörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan så mycket som att säga, nej... åter nej... Gräset är verkligen inte grönare på andra sidan, android är verkligen inte bättre heller inte sämre än iphone, du byter problem mot problem kan jag säga. Om inte mer problem med den erfarenheten jag har av att gått igenom mängder med olika android lurar sen Android Donut(1.6)

 

Vi kan dra en parallell med ditt problem med min frus nuvarande Samsung S6...

 

Hon fick mobilen, supernöjd, sjukt grym kamera. Problem 1 från dagen 1, mobilsamtal... Den kunde bryta samtalet mitt under pågående samtal och det lät som aliens invaderade telefonen, efter mängder med samtal med Tele2 så fick hon inga svar, utan det blev vanliga svaren, prova i annan lur osv... Och ja, annan lur fungerade utmärkt. Hon ringde Samsung, där kammade hon noll, absolut inget fel hos dom och blev hänvisad tillbaka till Tele2 som dom ansåg vara tjuven. Sen kom det fram, det var Samsungs mjukvara som var problemet, Tele2s simkort var inte stött fullt ut i deras S6a och hon fick avvakta till nästa uppdatering då detta skulle lösas.

Nästa uppdatering kom, problemet blev löst, men då kom nästa problem, kameran. Från varit en sjukt grym kamera, så blev det helt plötsligt en sjukt dålig kamera. Bilderna blev suddiga och väldigt gulmättade. Nästa uppdatering kom, problem löst igen, men då kom nytt problem, telefonen kunde helt plötsligt frysa sig och det gick inte göra nånting förrän batteriet var dött, då satte man i laddaren och den hoppade igång och fungerade igen, men batteriet går steka ägg på vid laddning.

 

Så nu är frågan, vad blir nästa problem?

 

Så, åter igen, gräset är verkligen inte grönare på googles allierade sida.

 

Båda sidor har sina gula fläckar så att säga.

 

 

På vilket sätt är mjukvaran inte Apples ansvar, det är väl dom som gör iOS?

Jag tyckte mig läsa att problemet blev löst vid byte av lur? ALLA företag har måndags exemplar, även Apple. Här har vi ett exempel på en sådan, då första luren hade batteriproblem, andra inte.

 

Telenor gjorde ett goodwill byte, då ditt problem inte blev löst och dom vill gärna behålla sina kunder, men dom har inte det som krav, utan som sagt, goodwill.

 

Jag håller med om att skylla serviceverkstan på Apple är felaktigt, Telenor använder en viss ökänd verkstad som även Android-användare har agg emot... Usch fy och blä för denna verkstad. Kommer inte ihåg namnet på firman, men jag har VÄLDIGT dålig erfarenhet från dom. Du kan även inte beskylla Telenor för verkstan, firman är fristående med avtal med Telenor och flera andra operatörer.

Var har jag påstått att iOS inte är Apples ansvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Glömde poppa popcorn kom jag på nu när jag läst alla inlägg...

 

Anyway.

 

- Uppskattar att du först gick till Apple, kan förstå den vinklingen, men som alltid när man köper något ska man ALLTID börja med att gå till stället där man köpte produkten. Senast jag hade problem, med min gamla iPhone 5 för något år sen - sa Apple detta till mig - "Dom hjälpte gärna till med felsökning och in-house tester om jag kom till deras butik - men det ultimata var att gå direkt till Tre Butiken där jag köpte den istället för att Apple inte kan hjälpa mig mer än Tre eftersom det var där jag köpte den och där mitt "kvitto har bäst inflytande"...

 

- Har dock aldrig varit med om liknande problem sen dess med varken den eller min nya. Inte heller i den utsträckning du nämner här. Kan förstå din frustration, men samtidigt hade du sluppit all kaos om du gått till Telenor direkt så föreslår att du gör det ifall liknande händer igen.

 

Dessutom kan jag lova att det inte hjälper att fläkta ut dina problem här på ett Apple Forum. Nej, vi säger inte att Apple är Gud, vi säger inte heller att dom inte kan fela. Däremot kan påpeka saker som ovanstående göra att du inte blir så omtyckt i den utsträckning där du faktikst erkänner dina egna misstag utan att kanske veta det själv... Vi vet alla att tekniken kan va kass genom mänsklig faktor. Men dom flesta här vet även hur man ska gå tillväga när man försöker lösa problem som dina. Att häckla Apple när du inte gått rätt till väga med din garanti ger dig inte mycket rätt till att ha en åsikt som den du vill framföra...

 

Sorry. Men sanningen kan va jobbig att höra (eller läsa)...

 

:laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

 

Aha så alla som upplever att batteritiden är dålig ska kräva åtgärder av Apple?

FAST det är ett faktum att många personer inte förstår bättre att dålig batteritid kan också bero på dåliga appar,felaktiga appar,trasig installation av iOS. Allt detta som åligger på användaren att fixa.

 

Om inte Telenor har något annat avtal så skickar dom inga telefoner direkt till Apple för service utan dom anlitar andra serviceföretag.

 

Jag fattar inte vad du pratar om faktiskt. Sorry.

 

Låt oss stega igenom Mudrooms problem:

1 - Köp ny telefon.

2 - Batteritid usel.

3 - Apple säger att det inte är deras produkt som felar.

4 - Mudroom ger upp och vill häva köpet.

5 - Telenor ger Mudroom ny telefon.

6 - Mudroom gör EXAKT samma installation som i punkt 1 och allting fungerar.

 

Alltså är det med 100% säkerställt att Mudroom inte gjorde fel utan att det var produkten som var defekt och då börjar du prata om att det är användarens ansvar att använda produkten på rätt sätt så att den inte drar ur batteriet för fort. Det känns som det är du som är långt ute och cyklar här.

 

Apple har gjort ett uselt exemplar av sin produkt. Apple vägrar reklamera den. Det är fel och dåligt av Apple. Anser du att du har en usel produkt så bör du stå på dig mot Apple.

Att det sedan finns usla användare som kan ställa till det också är en annan sak, men faktum är att i det ovanstående fallet var den felande länken Apple och det var först efter kraftig protest från användaren som det till slut löste sig (no thanks to Apple). Att sticka under stol med att Apple, i detta fallet, har gjort fel och försöka förbättra Apples anseende med "många användare är dumma" är ju inte relevant.

 

Vi pratar inte om Apples produkter här, utan om ett exemplar av deras produkter. Alltså är det ingen som säger att "Apples produkter är usla" utan att Apple också, precis som vem som helst annars, kan göra misstag vilket dom gjorde i det här fallet och utfallet blev att Mudroom blev sittande med ett uselt exemplar av en Apple produkt. Jag har själv vid flera tillfällen haft anledning att ringa Apple och alltid fått superb hjälp, helt underbart. Så var det inte för Mudroom i detta fallet, vilket bara - tydligt - bevisar att Apple inte är ofelbara och att man som kund skall stå på sig om man anser att man fått något dåligt - man bör MINST få hjälp med vad man eventuellt kan ha gjort fel och varför man själv kan vara anledningen till att batteriet försvinner i all hast.

Att bara få "kan inte återskapa felet" är ju inte bara frustrerande utan dessutom riktigt förolämpande. Att dessutom få det bemötandet du ger honom känns ... inte konstruktivt.

 

Mina 3 cent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märker att du inte förstår och har ingen intention att förklara heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag fattar inte vad du pratar om faktiskt. Sorry.

 

Låt oss stega igenom Mudrooms problem:

1 - Köp ny telefon.

2 - Batteritid usel.

3 - Apple säger att det inte är deras produkt som felar.

4 - Mudroom ger upp och vill häva köpet.

5 - Telenor ger Mudroom ny telefon.

6 - Mudroom gör EXAKT samma installation som i punkt 1 och allting fungerar.

 

Alltså är det med 100% säkerställt att Mudroom inte gjorde fel utan att det var produkten som var defekt och då börjar du prata om att det är användarens ansvar att använda produkten på rätt sätt så att den inte drar ur batteriet för fort. Det känns som det är du som är långt ute och cyklar här.

 

Apple har gjort ett uselt exemplar av sin produkt. Apple vägrar reklamera den. Det är fel och dåligt av Apple. Anser du att du har en usel produkt så bör du stå på dig mot Apple.

Att det sedan finns usla användare som kan ställa till det också är en annan sak, men faktum är att i det ovanstående fallet var den felande länken Apple och det var först efter kraftig protest från användaren som det till slut löste sig (no thanks to Apple). Att sticka under stol med att Apple, i detta fallet, har gjort fel och försöka förbättra Apples anseende med "många användare är dumma" är ju inte relevant.

 

Vi pratar inte om Apples produkter här, utan om ett exemplar av deras produkter. Alltså är det ingen som säger att "Apples produkter är usla" utan att Apple också, precis som vem som helst annars, kan göra misstag vilket dom gjorde i det här fallet och utfallet blev att Mudroom blev sittande med ett uselt exemplar av en Apple produkt. Jag har själv vid flera tillfällen haft anledning att ringa Apple och alltid fått superb hjälp, helt underbart. Så var det inte för Mudroom i detta fallet, vilket bara - tydligt - bevisar att Apple inte är ofelbara och att man som kund skall stå på sig om man anser att man fått något dåligt - man bör MINST få hjälp med vad man eventuellt kan ha gjort fel och varför man själv kan vara anledningen till att batteriet försvinner i all hast.

Att bara få "kan inte återskapa felet" är ju inte bara frustrerande utan dessutom riktigt förolämpande. Att dessutom få det bemötandet du ger honom känns ... inte konstruktivt.

 

Mina 3 cent.

 

Mudroom och Glaurung har rätt Lappen har fel och behöver också läsa på vad gratis betyder.

 

Ha en bra dag :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...