Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Funderar på att köpa en AirPort Time Capsule


Magnus76

Rekommendera Poster

Har idag en asus ac66u router som jag är ganska nöjd med. Dock klarar den inte time machine i USB uttaget. Därför funderar jag på en time capsule.

 

Skulle vilja använda time capsule som huvudrouter och köra min asus som en repeater/accesspunkt. Tanken är att dra tråd mellan TC och asusen. Men sen vet jag att Apple är Apple och misstänker kanske att det inte går att koppla ihop dessa utan problem...

 

Eftersom jag har huvudroutern i källaren behöver jag ha en extra accesspunkt på övre våningen. Vill ha full täckning på alla plan.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Ingen som kopplat ihop en time capsule med en annan router som accesspunkt/repeater?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det vettigt att köpa en time capsule nu? Tänker att den är från 2013 och det har väl hänt lite på drygt två år. Skulle ju inte skada med tex USB3 och en lan port till.

 

Tror ni att det kan komma nån ny time machine inom en snar framtid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ha kopplat min Time Capsule, modell äldre, efter mitt modem/router D-Link DWR-923, fast jag har bryggat min Time Capsule.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med ett svar :)

 

Ok så du kör din time capsule som enbart accesspunkt då? Din dlink agerar router?

 

Jag tänkte tvärtom, köra time machine som router och min asus som ren accesspunkt. Det borde väl också fungera?

 

Du har tråd mellan dlink till time machine eller?

 

Fast gör time machine att jag får full täckning i hela huset så behöver jag inte min Asus. Men så bra täckning kanske inte en time machine åstadkommer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en "tråd" mellan D-Link och Time Capsule.

 

Det gick inte att brygga D-Link på ett tillförlitligt sätt när jag installerade den, så den får sköta Wifi

Time Capsulen fungerar bara som backup och hub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så min tanke kanske inte går då, TC som router och min asus som AP? Eller missförstod jag dig?

 

Vet egentligen inte om jag behöver en TC, men det är ju smidigt att köra backups trådlöst. Sen hade jag tänkt att ha mina bilder/filmer på TC:n för att sen dela ut i mitt nätverk. Hoppas på att barnens winburkar, ps3an etc kan läsa TC:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om din asus går att brygga, så är de väl inga problem.

 

Har tre macar som gör backup på TC, min MBA gör det trådlöst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Skit i TimeMachine. Kör med ett annat program för backup, något som funkar med disken du kopplar till nuvarande router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Dessutom tveksam till om en Time Capsule ger bättre signal än din Asus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en extender idag. Men den klarar inte så många enheter. Tänkte kanske att en TC kunde bli en ren accesspunkt. Eller vad nu Apple kallar det? Alltså kabel från mina asus router till TC:n. En TC känner väl av kabeln från asusen om jag kopplar lanport till lanport? Då borde vän inte TC:n agera som router utan det gör ju min asus, TC:n blir alltså en accesspunkt, time machine samt en nas. Eller går detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Blev ingen time capsule, men funderar på en AirPort extreme. Min fråga är om man kan koppla in en extern disk i den och köra time machine på det sättet? Självklart en disk med hfs formatet alltså.

 

Det jag sen har på den externa disken kommer jag kunna dela ut den disken över nätverket? Så tex andra enheter kan beskåda innehållet? Alltså inte bara Apple enheter.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar. Har sett klippet men tänkte att det var ett äldre klipp. OS x kanske har blockat den funktionen tänkte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ingen time capsule, men funderar på en AirPort extreme. Min fråga är om man kan koppla in en extern disk i den och köra time machine på det sättet? Självklart en disk med hfs formatet alltså.

Det jag sen har på den externa disken kommer jag kunna dela ut den disken över nätverket? Så tex andra enheter kan beskåda innehållet? Alltså inte bara Apple enheter.

/Magnus

Ape har bara usb2, det blir mycket långsamt att låta timemachine backa upp till den. Att streama från den lika så!

Jag har en NAS (synology) kopplad till min APE via tråd. Den kombinationen fungerar utmärkt för timemachine och att streama från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok intressant. Tänkte att en airport extreme med en redan inhandlad extern disk skulle duga. En synology inkl disk går väl på ca 3000kr minst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok intressant. Tänkte att en airport extreme med en redan inhandlad extern disk skulle duga. En synology inkl disk går väl på ca 3000kr minst?

 

Kolla Prisjakt för den infon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok intressant. Tänkte att en airport extreme med en redan inhandlad extern disk skulle duga. En synology inkl disk går väl på ca 3000kr minst?

Synology har flera modeller. Med en eller flera hårddiskar. Jag har en med 2 raid1-kopplade (heter det så? Disk 1 speglas på disk2)

Vad du ska välja beror väl på vilken säkerhet du önskar.

Det finns fler fabrikat av NAS, du borde kunna välja godtycklig nätverksansluten disk (som lirar md timemachine). I nå'n tråd på forumet är det någon som tycker att synologys NAS är långsam. Jag vet inte.

För priser, som Lappen skriver "kolla prisjakt"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synology har flera modeller. Med en eller flera hårddiskar. Jag har en med 2 raid1-kopplade (heter det så? Disk 1 speglas på disk2)

Vad du ska välja beror väl på vilken säkerhet du önskar.

Det finns fler fabrikat av NAS, du borde kunna välja godtycklig nätverksansluten disk (som lirar md timemachine). I nå'n tråd på forumet är det någon som tycker att synologys NAS är långsam. Jag vet inte.

För priser, som Lappen skriver "kolla prisjakt"

 

Tråkigt nog har dom blivit sega i sitt gui.

Pre DSM 5.0 var den rapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synology har flera modeller. Med en eller flera hårddiskar. Jag har en med 2 raid1-kopplade (heter det så? Disk 1 speglas på disk2)

Vad du ska välja beror väl på vilken säkerhet du önskar.

Det finns fler fabrikat av NAS, du borde kunna välja godtycklig nätverksansluten disk (som lirar md timemachine). I nå'n tråd på forumet är det någon som tycker att synologys NAS är långsam. Jag vet inte.

För priser, som Lappen skriver "kolla prisjakt"

Läste någonstans att formatet hfs endast kan läsas, inte skriva. Då fungerar det väl inte som en time machine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att formatet hfs endast kan läsas, inte skriva. Då fungerar det väl inte som en time machine?

 

Du har läst någonstans. Får man fråga var?

Är det inte bättre att läsa på Synologys hemsida där du har trovärdig uppgifter.

https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/tutorial/Backup_Restore/How_to_back_up_files_from_Mac_to_Synology_NAS_with_Time_Machine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det gäller externt anslutna hårddiskar.

Kör man TM mot en Synology är det mot dom interna.

Behöver du ansluta externa har du köpt en för liten modell till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...