Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Boot Camp-partition försvunnen


Emret

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har råkat ut för ett mystiskt problem. Min Boot Camp-partition är spårlöst försvunnen. Nu var det ett tag sedan jag behövde Windows så jag kan inte säga exakt när den har försvunnit men det är i alla fall efter att jag installerade El Capitan på min iMac.

 

Den syns inte om jag startar datorn med Alt-nedtryckt, den visas inte i Finder och den syns heller inte under Skivverktyg.

 

Inte nog med att min Windowsinstallation är försvunnen, så är även de 100 GB som utgjorde själva partitionen.

 

Någon som vet hur jag får tillbaka den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har råkat ut för ett mystiskt problem. Min Boot Camp-partition är spårlöst försvunnen. Nu var det ett tag sedan jag behövde Windows så jag kan inte säga exakt när den har försvunnit men det är i alla fall efter att jag installerade El Capitan på min iMac.

 

Den syns inte om jag startar datorn med Alt-nedtryckt, den visas inte i Finder och den syns heller inte under Skivverktyg.

 

Inte nog med att min Windowsinstallation är försvunnen, så är även de 100 GB som utgjorde själva partitionen.

 

Någon som vet hur jag får tillbaka den?

 

Hur ser det ut i Apples Skivverktyg? Där kan du se alla partitioner på disken.

 

I värsta fall finns det bara en.

 

Min gissning är då att du formaterade om när du installerade El Capitan och att du då av misstag tog bort Bootcamp-partitionen.

Du får tillbaka den genom att lägga tillbaka den backup du borde ha. Har du ingen backup så är det bara att köra Bootcamp-assistenten och börja om från början med att installera Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Apples skivverktyg visades bara min Macintosh HD och inget annat.

Men nej, jag formaterade inte om hårddisken när jag installerade El Capitan.

Jag googlade vidare på problemet och hittade andra som råkat ut för samma sak. Av någon anledning har MBR:en skrivits över.

Genom att hacka lite i terminalen fick jag tillbaka partitionen. Eller den är i alla fall valbar om jag startar datorn med Alt nedtryckt.

 

Problemet som uppstod nu istället är att jag inte längre kan öppna Startskiva-panelen i Inställningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det låter ju inget vidare. Eller, jo, det var ju bra att du fick tillbaka den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu visar det sig att jag bara fick tillbaka bootinformationen.

Partionen var tömd och trasig.

Tur att jag inte hade några jätteviktiga saker på Windowsinstallationen.

 

Synd att man inte kan lita på att Apple låter bli ens partitioner. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu visar det sig att jag bara fick tillbaka bootinformationen.

Partionen var tömd och trasig.

Tur att jag inte hade några jätteviktiga saker på Windowsinstallationen.

 

Synd att man inte kan lita på att Apple låter bli ens partitioner. :superirriterad:

 

Allt kan hända med en dator oberoende vem som levererar mjukvaran.

Därför är det så viktigt att ha backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Allt kan hända med en dator oberoende vem som levererar mjukvaran.

Därför är det så viktigt att ha backup.

 

Ja men att en hel partition försvinner för att man installerar en uppdatering till operativsystemet är väl inget man ska behöva stå ut med?

 

Jag har backup på hela OS X-partitionen där jag har allt viktigt. Windowspartitionen hade jag mest som lab/spel-miljö. Hade inget av direkt värde där så det är inte hela världen för mig. Men principen kvarstår. Har dessutom aldrig råkat ut för detta ens när jag körde enbart Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja men att en hel partition försvinner för att man installerar en uppdatering till operativsystemet är väl inget man ska behöva stå ut med?

 

Jag har backup på hela OS X-partitionen där jag har allt viktigt. Windowspartitionen hade jag mest som lab/spel-miljö. Hade inget av direkt värde där så det är inte hela världen för mig. Men principen kvarstår. Har dessutom aldrig råkat ut för detta ens när jag körde enbart Windows.

 

Har inte sagt att du ska stå ut med någonting utan min poäng är att med en dator ska man vara beredd på det värsta.

Jag har haft många Windows datorer under mina år och det har hänt att det har har försvunnit partitioner på dom. Så jag har alltid kört med Accronis för backup.

 

Kom på en kul grej...ja då var det inte så kul :)

 

Köpte en ny spelkontroll till min Windows dator som hade Win 95.

Var tvungen att installera drivrutiner för att den skulle fungera.

Slutade med att fick blåskärm och enda lösningen var att formatera hdd.

Efter tredje försöket med blåskärm returnerade jag spelkontrollen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har inte sagt att du ska stå ut med någonting utan min poäng är att med en dator ska man vara beredd på det värsta.

Jag har haft många Windows datorer under mina år och det har hänt att det har har försvunnit partitioner på dom. Så jag har alltid kört med Accronis för backup.

 

Kom på en kul grej...ja då var det inte så kul :)

 

Köpte en ny spelkontroll till min Windows dator som hade Win 95.

Var tvungen att installera drivrutiner för att den skulle fungera.

Slutade med att fick blåskärm och enda lösningen var att formatera hdd.

Efter tredje försöket med blåskärm returnerade jag spelkontrollen :)

 

Ja i Windows värld får man vara beredd på det värsta. Blev tagen på sängen eftersom OS X uppfört sig väl enda sedan vi stiftade bekantskap 2008. Den här gången blev det dock fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Apples skivverktyg visades bara min Macintosh HD och inget annat.

Men nej, jag formaterade inte om hårddisken när jag installerade El Capitan.

Jag googlade vidare på problemet och hittade andra som råkat ut för samma sak. Av någon anledning har MBR:en skrivits över.

Genom att hacka lite i terminalen fick jag tillbaka partitionen. Eller den är i alla fall valbar om jag startar datorn med Alt nedtryckt.

 

Problemet som uppstod nu istället är att jag inte längre kan öppna Startskiva-panelen i Inställningar...

Berätta gärna hur du löste ditt problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...