Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples nya tangentbord, är det något att ha?


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej

För ett tag sedan kom Apple med ett nytt tagentbord som har ett inbyggt batteri, men ska man köpa det eller finns något annat som gå in i stället för det?

På den frågan kan jag svara, Ja

 

Att slänga ut nästan 1100kr på något som borde har upplysta tangenter, det gör man inte utan man letar efter något som fungerar bättre.

 

Det finns ett tangentbord och det heter Logitech Escy-Switch keyboard K811 och det hittar du HÄR

Batteriet det inbyggda räcker jätte länge och när det börja ta slut så slocknar belysningen och då vet man att man behöver ladda på nytt.

Det gör man med en sladd som har en usb kontakt i ena ändan och en micro usb i den andra ända som sedan sitter i tangentbordet.

Man kan använda det under tiden som den laddar batteriet.

Vad som är bra, är att den har inbyggt batteri, som räcker länge, sedan har den upplyst bakgrundsbelysning på tangentbordet samt att du kan parkoppa upp till tre enheter som

du sedan med tangenttryck ändra till någon annan enhet.

Med enhet menar jag Ipad, iPhone eller en macbook air om sådant önskar.

 

Den är skön att skriva på eftersom jag har lärt mig att använda fingersättning så går det som en dans att skriva.

 

Belysning tänds så fort du rör ramen på tangentbordet, vilket kan vara bra för man vill inte trycka ner någon knapp eller så för att det ska lysa.

 

Så, kan jag rekommendera det tangentbordet istället för Apples egen, så är svaret JA.

 

Prisvärt

Bakgrundsbelysning

Lång batteri tid

Koppla ihop med flera enheter

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

För ett tag sedan kom Apple med ett nytt tagentbord som har ett inbyggt batteri, men ska man köpa det eller finns något annat som gå in i stället för det?

På den frågan kan jag svara, Ja

 

Att slänga ut nästan 1100kr på något som borde har upplysta tangenter, det gör man inte utan man letar efter något som fungerar bättre.

 

Det finns ett tangentbord och det heter Logitech Escy-Switch keyboard K811 och det hittar du HÄR

Batteriet det inbyggda räcker jätte länge och när det börja ta slut så slocknar belysningen och då vet man att man behöver ladda på nytt.

Det gör man med en sladd som har en usb kontakt i ena ändan och en micro usb i den andra ända som sedan sitter i tangentbordet.

Man kan använda det under tiden som den laddar batteriet.

Vad som är bra, är att den har inbyggt batteri, som räcker länge, sedan har den upplyst bakgrundsbelysning på tangentbordet samt att du kan parkoppa upp till tre enheter som

du sedan med tangenttryck ändra till någon annan enhet.

Med enhet menar jag Ipad, iPhone eller en macbook air om sådant önskar.

 

Den är skön att skriva på eftersom jag har lärt mig att använda fingersättning så går det som en dans att skriva.

 

Belysning tänds så fort du rör ramen på tangentbordet, vilket kan vara bra för man vill inte trycka ner någon knapp eller så för att det ska lysa.

 

Så, kan jag rekommendera det tangentbordet istället för Apples egen, så är svaret JA.

 

Prisvärt

Bakgrundsbelysning

Lång batteri tid

Koppla ihop med flera enheter

 

 

 

Frågan är väl - gör Apple något som är riktigt bra? Som gammal användare, tycker jag produkterna, inklusive OS blir sämre och sämre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl - gör Apple något som är riktigt bra? Som gammal användare, tycker jag produkterna, inklusive OS blir sämre och sämre!

 

Nej frågan var om tangentbordet.

 

Apple är fortfarande outstanding när det gäller integrationen mellan hårdvara och mjukvara. Naturligtvis så är inte allt perfekt men som helhet finns det ingen tillverkare som är i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Stämmer frågan gäller det nya trådlösa tangentbordet och inget annat.

 

Tyvärr kunde Apple har gjort mera på nya tangentbordet men det enda dom gjorde vara att slänga in ett inbyggt batteri.

 

När det gäller dom andra sakerna med OS och integrering så Apple outstanding, inget eko system som slår dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej hopp!

Jag beställde det nya Apple-tangentbordet och fick det för 899 kr på CDON.se. Hade då 100 kr rabatt från andra ordrar. Men man blir mer begränsad med det nya. Det är inte fullstort så delete-knapp saknas, precis som på en MacBook Pro. Förstår inte varför de inte kan göra ett i full storlek än att man ska vara tvungen att köpa till numerisk del. Vet ej om det ens är möjligt med det nya, det äldre trådlösa kunde man det. Det från Logitech verkar bättre, skulle nog beställt det i stället om jag vetat om dess existens. Men jag ska väl ge Apples en chans när jag fick det till vrakpris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Detta är ju alltid något.

 

http://www.apple.com/se/shop/product/HD389ZM/B/belkin-wireless-yourtype-numeric-keypad-för-imac-och-macbook?fnode=56

 

Men jag håller med om att man gott kunde gjort en fullstor variant av Magic Keyboard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på hur man ska använda det, och till vad, men till min iMac kör jag med det här. Visst finns det begränsningar med den lösningen, men för mig överväger fördelarna.

Tyvärr är det inte utrustat med bakgrundsbelysta tangenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

En sak gällande Magic Keyboard och det KMN har.

 

Det gamla har ett något behagligare ljud när man trycker på tangenterna. Det är inte så att Magic Keyboard låter väldigt illa, men har man båda tillhands (som jag) och lyssnar så hör man skillnaden. Det gamla har ett något mjukare ljud och det nya ett något vassare, det nya har en annan mekanism under tangenterna. Jag läste detta först i en recension och var tvungen att testa eftersom min sambo har det gamla, och det stämde.

 

Jag valde Magig Keyboard primärt på grund av att tangenterna och layouten stämmer nästan på pricken med tangentbordet på min Macbook Pro, vilket är väldigt smidigt för muskelminnet i mina fingrar som inte behöver fundera på vart tangenterna är när jag växlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan jag börjat använda nya tangentbordet har problem med musen tillkommit. Logitech MX Performance ’’hackar’’ och ibland hänger den sig helt. Har försökt justera den både i dess programvara och i datorns systeminställningar. Datorn letar tydligen efter en Magic Mouse men hittar ingen. Har försökt uppgradera musens programvara men det fanns ingen ny version.

 

Och tipset om numerisk del, den passar inte Magic Keyboard utan Wireless Keyboard, alltså det äldre tangentbordet, det första trådlösa från Apple? Det kanske kommer numerisk del till det nya så småningom.

 

Jag saknar piltangenter för upp till sidans topp och ner till sidans botten. När jag surfar märker jag att jag vill trycka på dem emellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Där ser man.

 

Men har Apple bestämt att du inte behöver några siffror så behöver du inga siffror. Du vet bara inte om det än. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska jag göra åt mus-problemen då? Vad beror de på? Kan inte ha det så här. Musen går knappt att använda, hänger sig och hackar. Det blir nog till att ta det gamla tangentbordet i bruk igen. Testade en annan mus av samma märke, men det var lika. Faaan!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har Magic Keyboard samt en Logitech M525 mus och det funkar utan problem i OS X 10.9.5 samt 10.11.2.

 

Hur är din mus kopplad till datorn? Via en egen USB mottagare eller via datorns inbyggda bluetooth.

 

Och vilken version av OS X har du? Enligt Apple kräver Magic Keyboard OS X 10.11. Och vad gäller för din mus, vilka versioner stödjer den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Den har en mottagare i datorns USB-uttag, tidigare satt den i det gamla tangentbordets USB-port. Men den ska kanske anslutas via Bluetooth den också? Det är kanske där vi har problemet. Har senaste versionen av Mac OS X 10.11.3. Försökte göra en ram i InDesign men det var omöjligt. Blev bara en blå stödram. Vet dock ej om den kan köras via Bluetooth eller hur man går tillväga. Kan ej svara på vilka versioner musen stöder, det finns heller ingen ny version av dess programvara att ladda ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vid närmre eftertanke så tror jag inte att andra än Apples egna möss funkar med macens inbyggda bluetooth. Jag känner iallafall inte till någon.

 

Har du via uteslutningsmetoden komit fram till om problemet är macen, operativsystemet, musen, tangentbordet eller en specifik kombination av dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid närmre eftertanke så tror jag inte att andra än Apples egna möss funkar med macens inbyggda bluetooth. Jag känner iallafall inte till någon.

Har du via uteslutningsmetoden komit fram till om problemet är macen, operativsystemet, musen, tangentbordet eller en specifik kombination av dem?

Jag har en gammal Logitech- mus som fungerar utmärkt. En sån här:

 

http://www.amazon.com/Logitech-Bluetooth-Cordless-Laser-Mouse/dp/B000UY3NR8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har en gammal Logitech- mus som fungerar utmärkt. En sån här:

 

http://www.amazon.com/Logitech-Bluetooth-Cordless-Laser-Mouse/dp/B000UY3NR8

Där ser man. :)

 

Jag har somsagt aldrig sett någon och tog väl helt enkelt (felaktigt) för givet att Apple stoppat den möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat även denna

 

http://www.amazon.com/Logitech-Cordless-Laser-Mouse-Notebooks/dp/B000TKHBDK

 

men den reagerade på samma sätt som den andra.

 

Går man in i inställningarna för musen så söker datorn efter bluetooth-mus men hittar ingen. Bredvid är det en bild av en Magic Mouse, så tydligen vill den ha en sån. Hade en tidigare, men den sålde jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal Logitech- mus som fungerar utmärkt. En sån här:

 

http://www.amazon.com/Logitech-Bluetooth-Cordless-Laser-Mouse/dp/B000UY3NR8

Men vilket system har du? Nåt urgammalt? Eller har du El Capitan? Det fungerade bra för mig också innan jag bytte till trådlöst tangentbord. Då kom problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nog med detta. Nu har strömspararen gått sönder. Om jag väljer att datorn ska vila under Äpple-menyn när jag lämnar den står den fortfarande och går när jag kommer tillbaka, men skärmen är svart. Den automatiska nedkopplingen via inställningarna i Strömspararen fungerar inte heller. DATORJÄVEL!!! Det blir snart en ny pc, tror jag. Skicka den här åt fanders...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nog med detta. Nu har strömspararen gått sönder. Om jag väljer att datorn ska vila under Äpple-menyn när jag lämnar den står den fortfarande och går när jag kommer tillbaka, men skärmen är svart. Den automatiska nedkopplingen via inställningarna i Strömspararen fungerar inte heller. DATORJÄVEL!!! Det blir snart en ny pc, tror jag. Skicka den här åt fanders...

Jag hade ett tag problem med att datorn inte ville gå i vila – eller förbli i det tillståndet. Det visade sig att min skanner som var kopplad med USB var orsak till problemet. Det kan inte vara så att det är din mottagare för musen håller datorn vaken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vilket system har du? Nåt urgammalt? Eller har du El Capitan? Det fungerade bra för mig också innan jag bytte till trådlöst tangentbord. Då kom problemen.

Urgammalt :(

Jag ska testa med Kaptenen.. återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urgammalt :(

Jag ska testa med Kaptenen.. återkommer

Min Logitech- mus fungerar utmärkt tillsammans med El Capitan.

Den dök upp med en gång när jag valde Systeminställningar/Bluetooth.

 

Edit:

Jag har Apples gamla trådlösa tangentbord- är det det nya som ställer till problemet?

 

 

 

Modellnamn: Mac Pro

Modellidentifierare: MacPro5,1

Processornamn: Quad-Core Intel Xeon

Processorhastighet: 2,8 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 4

L2-cache (per kärna): 256 K

L3-cache: 8 MB

Minne: 7 GB

Anslutningshastighet mellan processorer: 4,8 GT/s

Boot ROM-version: MP51.007F.B00

SMC-version (system): 1.39f11

SMC-version (processorbricka): 1.39f11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa, jag vet inte. Nu fungerar det igen. Vet inte vad det berodde på. Men det kan ju ha med musmottagaren att göra, men före det trådlösa tangentbordet var det inga problem.

Jag ska testa att byta mus. Jag misstänker att MX Performance inte kan köras via Bluetooth eftersom den inte hittas där. Det finns något som heter Bluetooth Smart också, men det vet jag inte om stöds av gamla Mac Pro. Den finns inte med i listan över enheter där det går att använda i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Logitech- mus fungerar utmärkt tillsammans med El Capitan.

Den dök upp med en gång när jag valde Systeminställningar/Bluetooth.

 

Edit:

Jag har Apples gamla trådlösa tangentbord- är det det nya som ställer till problemet?

 

 

Så kan det vara. Skulle ha nöjt mig med det då. Det finns något som heter Bluetooth Smart också och det kanske körs i det nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett tag problem med att datorn inte ville gå i vila – eller förbli i det tillståndet. Det visade sig att min skanner som var kopplad med USB var orsak till problemet. Det kan inte vara så att det är din mottagare för musen håller datorn vaken?

Strömspararen är igång igen. Vet ej vad felet var. Musproblemen berodde på att sändaren satt i konstig vinkel från musen när den satt i USB-porten i datorn, som står på golvet. Nu sitter sändaren i skärmens USB-port och då är musen normal igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...