Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra namn på filer?


vman

Rekommendera Poster

Hej

Hur ändrar jag namn på en massa filer som heter *något.jpg till Någotannat*.jpg?

(Hoppas ni förstår? Jag har en massa bildfiler som heter typ DCS_1234.jpg och sedan en kopia

som heter DCS_1234_2.jpg. Alla dessa med _2 vill jag ge nytt namn för att sedan ev. ta bort.)

 

Har försökt hitta något bra "file-rename-tool". Men inte hittat något som klarar detta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur ändrar jag namn på en massa filer som heter *något.jpg till Någotannat*.jpg?

(Hoppas ni förstår? Jag har en massa bildfiler som heter typ DCS_1234.jpg och sedan en kopia

som heter DCS_1234_2.jpg. Alla dessa med _2 vill jag ge nytt namn för att sedan ev. ta bort.)

 

Har försökt hitta något bra "file-rename-tool". Men inte hittat något som klarar detta.

Det finns sen Ypsemite ett inbyggt verktyg för det. Ex: http://www.idownloadblog.com/2014/10/18/how-to-batch-rename-files-in-os-x-yosemite/

 

Annars finns det olika program som utför samma sak. Jag anv. Rename.app

 

33659_scr.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur ändrar jag namn på en massa filer som heter *något.jpg till Någotannat*.jpg?

(Hoppas ni förstår? Jag har en massa bildfiler som heter typ DCS_1234.jpg och sedan en kopia

som heter DCS_1234_2.jpg. Alla dessa med _2 vill jag ge nytt namn för att sedan ev. ta bort.)

 

Har försökt hitta något bra "file-rename-tool". Men inte hittat något som klarar detta.

 

 

Om dessa kopior ligger i ett bibliotek som hanteras av iPhoto eller efterföljaren Bilder så är det en mycket dålig idé att döpa om filerna. Kan vara likadant för Lightroom och Aperture.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...