Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lagra bilder externt i 20 år?


Disor

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill lagra mina fotografier på en extern hårddisk. När jag gör detta och flyttar hela "bilder library" hur ska detta då gå att öppna på en annan dator om säg 20 år? Jag har överfört bilderna från min iMac och kan inte ens öppna dem på min Mac Air som inte har senaste operativsystemet installerat. Hur gör ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då föreslår jag att du kopierar endast mapparna "Masters"(Originals) och "Preview"(Modified) i själva Iphotobiblioteket. Ctrl- eller högerklicka på Iphotobiblioteksfilen och välj Visa paketets innehåll, så kommer du åt de mapparna. OBS! Gör ingenting annat i biblioteket, för det kan förstöra biblioteket och därmed inte kunna läsas in av Iphoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bilderna i "Bilder Library", när jag högerklickar som du skriver så finns blir det 4 mappar som heter "Masters" "Originals" "Modifies" och "Previews". Varför är det så många underrubriker under varje mapp och hur sorteras de? Under "Bilder Library" finns även "Library.iPhoto" samt "Library6.iphoto" men här finns inga foton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bilderna i "Bilder Library", när jag högerklickar som du skriver så finns blir det 4 mappar som heter "Masters" "Originals" "Modifies" och "Previews". Varför är det så många underrubriker under varje mapp och hur sorteras de? Under "Bilder Library" finns även "Library.iPhoto" samt "Library6.iphoto" men här finns inga foton.

Sorry, jag tog fel, men i grunden är det samma sak som i Iphotobiblioteket. Alla underrubriker med mera har med bibliotekets presentation i programmet att göra. Kopiera dem eller låt bli. De är som de är och ska fortsatt vara det om du vill att programmet Bilder ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... öppna på en annan dator om säg 20 år?

Tidsaspekten behöver man nog inte oroa sig för. Gör löpande backup'er över flera (2-3) olika ställen, och varteftersom diskar slits ut och nya diskar/ny teknik kommer så håller man sig nog ganska uptodate s a s.

 

Lagring x3 (The Power of Three)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...