Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad betyder denna bild med login items ?


Minkowski

Rekommendera Poster

Det finns en varningstriangel - vad menas ?

Vissa check boxar är bockade, andra inte. Vad är skillnaden ?

post-63217-0-77834500-1448780286.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en varningstriangel - vad menas ?

Vissa check boxar är bockade, andra inte. Vad är skillnaden ?

De är de program/tjänster som startar när du loggar in på din dator. Vissa saker där lägger systemet till och kanske gör osynliga (läs bakgrundsprocesser) medans andra är såna du själv angett skall starta vid uppstart - t ex Safari och Dropbox där.

 

Allas ser olika ut beroende på vad man har/inte har installerat eller förvalt. Jag har t ex bara de här.

post-64246-0-22267300-1448781040.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet att bocka vissa login items ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet att bocka vissa login items ?

Det står nästan längst ner i fönstret, ovanför + och - . Bara att läsa innantill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varningstriangeln betyder att operativsystemet inte lyckats autostarta applikationen av okänd anledning.

Programmet kan vara flyttat eller borttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#4.Telly82

Jo, det ser jag också. Men så är det inte alls i praktiken. T ex Safari coh Stickies borde ha en ikon där på menyn men det har de inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#4.Telly82

Jo, det ser jag också. Men så är det inte alls i praktiken. T ex Safari coh Stickies borde ha en ikon där på menyn men det har de inte.

Var då "där på menyn"? Det finns ingen meny på bilden. Vilken meny menar du, vilken ikon saknas och i vilket sammanhang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar menyn på min skärm

post-63217-0-53776100-1448791665_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett så har varken Safari eller Stickies någon ikon i menyraden.

 

Och det har inget med Login Items att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför finns de då i listan enligt # 1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Login items har inget i sig att göra med menyraden längst upp på skärmen att göra. Varje program väljer själv om de vill lägga en symbol i menyraden högst upp eller inte, det är inget som händer per automatik genom "login items". Du kan ha "login items" som inte har en symbol i menyraden...

Däremot så är det vanligt att program som är gjorda för att autostartas när man kör igång datorn, att de lägger en symbol i menyraden högst upp - men de måste inte göra det. Det är upp till programmen själva. Oftast så lägger man ju i "login items" småprogram typ utilities som gör mindre grejjer som man vill ha enkel tillgång till. Många av dessa är inte gjorda för att startas manuellt, som andra vanliga applikationer.

Om vi tar program som Safari och Google, så är dessa fullfjädrade webbläsare och gjorda för att köras "själv". Du kan låta dem starta upp vid uppstart av datorn om du vill, alla program i datorn kan väljas att startas upp vid uppstart... I princip alla program kan läggas som "Login items"... Men de fungerar precis lika bra att starta dem manuellt när man behöver dem.

Och när dessa program startas upp så ligger de i dockan och får en markering vid sig att de är igång. Du når dem via dockan.

Om vi tar typiska "login-program" som Dropbox, eller skal över kalendern, eller vissa anteckningsprogram, så ligger de inte i dockan utan bara som en symbol högst upp i menyraden. För de är mindre program typ "utilities", alltså en slags tillbehörsprogram som bäst används tillsammans med andra applikationer.

Dropbox är ju ett komplement till andra program, andra program skapar dokument och dessa dokument lägger du i Dropbox. Det är ett tillbehörsprogram, ett "utility"-program.. Som ligger i bakgrunden och kör.

Program som har en symbol i menyraden högst upp är alltså "bakgrundsprogram". Du har dem vanligtvis inte längst fram på skärmen "front end".

Både Safari och Google har du längst fram på skärmen, de är inga små tillbehörsprogram som körs i bakgrunden.

Det är skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, låter bra men def finns fortfarande oklarheter

I listan över Login items har jag iTunesHelper

Den dyker inte upp i meny
Sen finns Growl i menyn (vet inte ens vad det är) men inte i Login Items listan
Jag vill inte ha Growl på menyn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Itunes Helper är ett bakgrundsprogram som inte finns i menyn högst upp eftersom det styrs av iTunes. Programmet ligger i bakgrunden och kollar om en musikspelare kopplas in eller inte, typ en iPod eller liknande. När en sådan kopplas in så startar iTunes automatiskt (om man har iTunes inställt på att startas automatiskt). Det är alltså iTunes Helper som startar iTunes när man kopplar in sin iPod... Finns ingen mening med att ha den i menyn högst upp, du ställer in den i iTunes - det är i iTunes du väljer om iTunes ska startas automatiskt eller inte när en musikspelare kopplas in.

Growl är ett systemtillägg för notiser, det är alltså inget vanligt bakgrundsprogram utan är ett systemtillägg och du hittar inställningen för det i Systeminställningar. Det är ett program som visar notiser på skärmen för program som stödjer Growl... Nyare OS X har inbyggt stöd för notiser, alltså meddelanden på skärmen från program om vad som händer i dem, så Growl behövs knappast idag. Det var en lösning innan OS X fick inbyggt stöd för notiser ("notifications").

 

Systemtillägg finns inte under "login items".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, låter bra men def finns fortfarande oklarheter

I listan över Login items har jag iTunesHelper

Den dyker inte upp i meny

Sen finns Growl i menyn (vet inte ens vad det är) men inte i Login Items listan

Jag vill inte ha Growl på menyn

Som sagt notiser finns, men growl är bra till andra program som inte har det. Jag har inte notiscenter så Growl är riktigt användbart här. Om du inte installerat det själv, så kan det ha installetats tillsammans med något annat program (för att fungera korrekt). Så låt den ligga. Growl tar inte mkt resurser heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, låter bra men def finns fortfarande oklarheter

I listan över Login items har jag iTunesHelper

Den dyker inte upp i meny

Sen finns Growl i menyn (vet inte ens vad det är) men inte i Login Items listan

Jag vill inte ha Growl på menyn

Som Raphael (och jag) skrev: Vad som finns i Login items har inget som helst samband med vad som finns i din meny.

 

Login Items bestämmer vad som ska startas när du loggar in. (Det finns andra sätt att ordna detta, men detta är det sätt som det finns GUI till.)

 

När ett program eller hjälpprogram eller systemtillägg startats så är det upp till detta program att lägga till en ikon i menyraden, eller låta bli. Det bestämmer programmeraren. I vissa program (etc) kan du välja om du vill ha en ikon eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...