Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virus i mac och router?


Magnus76

Rekommendera Poster

Var i köpte mig en tp link re200 extender för mitt wifi. Installerade den trådlöst, alltså genom tplinkextender.net. Efter en stund under installationen fick jag varning om att mac:en fått virus.

 

Sedan dess har okända enheter dykt upp i routern. De verkar vara utländska. Fabriksåterställde routern, men får fortfarande upp dessa enheter. Är det mac:en som blivit infekterat och smittar routern hela tiden?

 

Kollade med malwarebytes, men den hittar inget. Finns det andra sätt att kolla?

 

Min router är en asus ac66 och datorn är en macbook pro early 2015.

 

Var tp sidan kapad månntro?

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kunde de okända enheterna poppa upp trots att jag fabriksåterställt routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde fullscen med avast men den hittade inga infektioner. Avast kunde inte scanna fem filer, varför vet jag inte...

 

Har man blivit kapad och banditerna finns kvar trots att routern är fabriksåterställd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha. Inte nära gränsen...

 

Nej men när jag gick in och kollade vilka enheter som var uppkopplade på routern så stod det tex Limasol och det ligger ju på cypern. Alltså har jag fått nya enheter i min router som inte ska vara där. Detta hände efter att jag installerade wifi extendern. Under installationen kom det upp en ruta om virus, tvångsavslutade då safari för att bli av med varningen.

 

Kan inget om nätverk. Men kan jag ha blivit lurad till en sida och genom den gett dem access till min router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde fullscen med avast men den hittade inga infektioner. Avast kunde inte scanna fem filer, varför vet jag inte...

 

 

Vilka fem filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter scanningen stod det "kunde inte scanna :5"

 

Finns ingen information om dessa. Kan inte avast så bra (hämtade det pga det som hänt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas en loggfil någonstans. Kan du hitta den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas en loggfil någonstans. Kan du hitta den?

Verkar tyvärr inte så. Står bara att många många tusen filer är scannade utan några hot. Fem av dem "kunde inte scanna".

 

Vet i tusan vilka de fem filerna är, konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla om det faktiskt finns trådlösa enheter i din närhet som heter så där utländskt. Du kan använda NetSpot som finns som gratisversion.

Tack för tipset.

 

Men om nu min granne av nån väldigt konstig anledning har sitt nät via cypern, hur kom han in i min router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

I största allmänhet kan det vara bra att byta admin lösenord i nätverksutrustning. De levereras ofta med lösenord typ "1234" eller "admin". Byta sedan wifi lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade netspot. Fick upp samma nätverk som min mac också hittar. Inga utlandsklingande namn.

 

Peppar peppar så var det några timmar sedan de där skumma enheterna syntes i routern. Kanske var det tillfälligt? Tänker iaf inte behålla extendern, vilken smörja.

 

Men det måste ju ha hänt ngt eftersom mac:en varnade för något slags virus. Men varken malwarebytes eller avast hittar ju något. Vad mer ska man söka med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det är också vanligt att antivirus program inte kan scanna vissa filer, det behöver inte innebära något skumt. Men det kan vara bra att kika på vilka filer det är för att vara helt säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I största allmänhet kan det vara bra att byta admin lösenord i nätverksutrustning. De levereras ofta med lösenord typ "1234" eller "admin". Byta sedan wifi lösenord.

Har bytt. Kanske ska göra det en tredje gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Provade netspot. Fick upp samma nätverk som min mac också hittar. Inga utlandsklingande namn.

 

Peppar peppar så var det några timmar sedan de där skumma enheterna syntes i routern. Kanske var det tillfälligt? Tänker iaf inte behålla extendern, vilken smörja.

 

Men det måste ju ha hänt ngt eftersom mac:en varnade för något slags virus. Men varken malwarebytes eller avast hittar ju något. Vad mer ska man söka med?

Vad gjorde du när du fick varningen? Hur såg varningen ut? Fick du den i Safari eller annan webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är också vanligt att antivirus program inte kan scanna vissa filer, det behöver inte innebära något skumt. Men det kan vara bra att kika på vilka filer det är för att vara helt säker.

Jo men hur? Finns ingen info om dem, lite nål i en höstack.

 

I början när paniken var väldigt påtaglig var jag nära att fabriksåterställa mac:en, om det nu ligger något skumt någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om jag var osäker skulle jag fabriksåterställa och byta admin lösenord + wifi lösenord direkt efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gjorde du när du fick varningen? Hur såg varningen ut? Fick du den i Safari eller annan webbläsare?

Safari. Fick två val och kände inte att jag vågade välja något, så jag tvångsavslutade safari. Borde fotat det, hade ju hjälpt att kunna visa upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jo men hur? Finns ingen info om dem, lite nål i en höstack.

 

I början när paniken var väldigt påtaglig var jag nära att fabriksåterställa mac:en, om det nu ligger något skumt någonstans.

Antivirus programmet borde ha en logg och efter scanning erbjuda dig att visa denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antivirus programmet borde ha en logg och efter scanning erbjuda dig att visa denna.

Finns ingen logg, konstigt nog. Kanske för att det är gratisversionen...

 

Finns det något bra beprövat program som erbjuder loggar, gärna gratis ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Safari. Fick två val och kände inte att jag vågade välja något, så jag tvångsavslutade safari. Borde fotat det, hade ju hjälpt att kunna visa upp det.

Då är det sannolikt så att varningen inte haft med din nätverksutrustning att göra utan varit en pop-up från en webbsida eller ett elakt tillägg i webbläsaren. Inget farligt, dock irriterande. Du kan använda t.ex. detta för att bli av med sådana tillägg.

 

http://www.adwaremedic.com/index.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Finns ingen logg, konstigt nog. Kanske för att det är gratisversionen...

 

Finns det något bra beprövat program som erbjuder loggar, gärna gratis ;)

Den finns säkert, men kanske är svår att hitta. Är lite dåligt uppdaterad på antivirus program till Mac så jag har nog inga bra tips. Har för mig att Sophos brukar rekommenderas på forumet men vet inte så mycket om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det sannolikt så att varningen inte haft med din nätverksutrustning att göra utan varit en pop-up från en webbsida eller ett elakt tillägg i webbläsaren. Inget farligt, dock irriterande. Du kan använda t.ex. detta för att bli av med sådana tillägg.http://www.adwaremedic.com/index.php

Som jag förstår det så ingår adware i malwarebytes, och den har jag provat.

 

Men om det var ngn skit i webbläsaren, hur sjutton hamnade det i routern? Detta har jag aldrig varit med om, därför min panik :()

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...